کد خبر: توزیع-۷۲۰۰-ماسک-در-ورودی-هیات‌های-مذه
۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۲

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان قم؛ محمدرضا بهرامی گفت: هر ساله با آغاز ماه محرم هیأت‌های مذهبی شهر قم به صورت فعال مجالس عزاداری ماه محرم و صفر را برگزار می‌کنند و مردم میهمان خوان نعمت کریمانه اهل‌بیت(ع) می‌شوند و دستگاه‌های اداری و اجرایی استان خدمات مختلفی را به مردم، هیأت‌های مذهبی و مساجد ارائه می‌کنند.

وی افزود: دومین نمایشگاه عطر تربت به همت شورای هیات‌های مذهبی، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قم با هدف ارائه خدمات دستگاه‌ها به هیأت‌های مذهبی و تبیین دستاوردها و فعالیت‌های این هیأت‌ها، برگزار شد.

بهرامی گفت: در غرفه‌ای که به این جمعیت اختصاص داده شد، کادر اجرایی هیئات مذهبی، مباحث امداد و  کمک‌های اولیه و همچنین چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برابر ویروس کرونا و نحوه‌ غربالگری عزاداران را به همت معاونت آموزش و پژوهش هلال احمر استان آموزش دیدند.

وی افزود: این آموزش‌ها از روزسه شنبه 28 مردادماه تا روز جمعه 31 مردادماه از ساعت 18 تا 23 ادامه داشت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم اظهار کرد: در ایام دهه اول ماه محرم و برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهداء(ع) در سراسر استان قم این جمعیت پوشش امدادی،‌ درمانی و با توجه به شیوع کرونا غربالگری اعم از تب سنجی و ضدعفونی عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت‌های بزرگ مذهبی و همچنین حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در روز تاسوعا و عاشورا را برعهده داشت.

بهرامی برپایی درمانگاه سیار، استقرار اکیپ‌های غربالگری و تب‌سنجی در ورودی‌های هیات، ارائه نکات بهداشتی، توزیع ماسک و مواد بهداشتی و استقرار آمبولانس و موتورلانس در هیات‌های بزرگ مذهبی از جمله هیات رزمندگان در گلزار شهدا، فاطمیون در مسجد مقدس جمکران،‌ کف العباس در مصلی قدس و خادم الرضا در ورزشگاه حیدریان را از جمله خدمات جمعیت هلال احمر استان قم در دهه اول ماه محرم برشمرد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای نهم و دهم محرم، مراسم عزادارای به صورت گسترده در سراسر استان برگزار شد، گفت: پوشش امدادی، درمانی و غربالگری زائران و عزاداران سیدالشهداء امام حسین(ع) در حرم حضرت معصومه(س) نیز در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی بر عهده هلال احمر بود.

بهرامی گفت: از دقايق اوليه صبح روز شنبه مصادف با تاسوعاي حسيني(ع)، 70 امدادگر خواهر و برادر در حرم حضرت معصومه(س) در پست‌های مشخص مستقر شدند و در دو بخش غربالگری و امداد و درمان به ارائه خدمات به زائران و عزاداران حسینی تا پايان شب عاشورا پرداختند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سال جاری، 16تیم امدادی در ورودی‌های حرم حضرت معصومه(س) که متشکل از 8 تیم امدادی برادر و  8 تیم امدادی خواهر بودند، خدمات غربالگری زائران و عزاداران حسینی در برابر ویروس کرونا را برعهده داشتند.

بهرامی افزود: پست‌های امدادی و درمانی نیز با مشارکت معاونت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر قم در درمانگاه سیاری که در حرم حضرت معصومه(س) در دو بقعه پروین اعتصامی و بقعه 24 واقع شد، امدادگران در دو بخش خواهران و برادران، خدمات امدادی و درمانی ارائه کردند.

وی در ادامه به برنامه های «هیات رهروان حضرت علی اکبر (ع)» معاونت جوانان این جمعیت اشاره کرد و گفت: تهیه و توزیع ماسک نذری و هدیه آن به عزاداران و همچنین غربالگری آنان در برابر ویروس کرونا توسط جوانان در قالب طرح نذر سلامت در مراکز پرتردد و هیات‌های عزاداری که در محیط باز برگزار می‌شوند، در راستای هدف حمایت از سلامت و زندگی انسان ها، ختم مجازی «سوره مبارک فجر» به نیابت از شهدای کربلا، ختم مجازی قرآن کریم و هدیه به حضرت علی اکبر(ع) و همچنین ختم مجازی «زیارت عاشورا» به نیابت از بیماران به‌ویژه بیماران کووید ۱۹ و آرزوی سلامتی آنها از جمله برنامه‌های فرهنگی این هیات در ماه محرم بود.

وی انجام کارهای بشردوستانه کانون جوانان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در راستای خدمت به محرومان، بیماران، سالمندان و ... و اهدای خون توسط اعضاء به نیابت از سیدالشهدا(ع) و شهدای کربلا، برگزاری مسابقه فرهنگی در فضای مجازی به صورت دلنوشته با عنوان پیشنهادی«روضه‌ای برای ارباب» و متن ادبی؛ با تکمیل این جمله؛ من حسین را دوست دارم، پس .... و برگزاری مسابقه عکاسی از هیات‌های خانگی و هیات‌های کوچک عزاداران حسینی در قالب خدمات بشردوستانه به‌ویژه غنچه‌های هلال از دیگر اقدامات این هیات برشمرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم اظهار کرد: تهیه کلیپ‌های دو دقیقه‌ای «۱۰درس از زندگی امام حسین(ع)» یا تولید محتوای کوتاه در خصوص حضرت علی اصغر(ع) ویژه کانون غنچه‌ها، حضرت علی اکبر(ع) ویژه کانون جوانان، حبیب بن مظاهر سالمندان، حضرت زینب(س) ویژه کانون بانوان و سیره زندگی امام حسین(ع) در خدمت به مردم و انتشار در فضای مجازی از دیگر برنامه‌ها بود.

بهرامی گفت: تشکیل هیات‌های مذهبی مجازی (هر روز یک روضه کوتاه و انتشار بخشی از وقایع کربلا، راه‌اندازی پویش «# هرجوان هلال_ احمری یک خادم حسینی» و«#ما_ملت_ امام_حسینیم» و انتشار تمام فعالیت‌ها در فضای مجازی با هشتگ‌های فوق، برگزاری گفت‌وگوی آنلاین و ذکر مصیبت در کنار بیان سیره زندگی امام حسین(ع)، اهل‌بیت(س) و یاران ایشان با محوریت «تکریم و خدمت به مردم» و برگزاری اردوی جهادی حسینی و روایتگری حوادث روز عاشورا ویژه کودکان و نوجوانان توسط اعضای کانون‌های دانش‌آموزی و غنچه‌ها در قالب مسابقه و فراخوان در فضای مجازی از دیگر فعالیت‌های این هیات برشمرد.

وی افزود: تغییر برنامه اطعام و نذری هر ساله هیات به صورت نذری جهت نیازمندان با استفاده از ظرفیت بانیان و خیرین در سال‌های گذشته در قالب طرح‌های «ایران همدل» و «کمک مومنانه» و تهیه بسته‌های غذایی نذری در روز هشتم محرم با مشارکت خیرین و توزیع آن ها به صورت همزمان به درب منازل نیازمندان با همت تعداد محدودی از اعضا و طبال‌ها و رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی برنامه دیگر در ایام محرم است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم در پایان برگزاری مسابقه فرهنگی کتابخوانی حسینی در صفحه معاونت امور جوانان در اینستاگرام با موضوعات مرتبط با این ایام و طراحی بروشور، پوستر و تراکت‌های چندزبانه با محتوای «درس‌های عاشورایی» از دیگر برنامه‌های فرهنگی هیات رهروان حضرت علی اکبر(ع) عنوان کرد.

بهرامی گفت: طبق برنامه‌های سال‌های قبل، مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و قرائت زیارت عاشورا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی هر روز صبح در ساختمان جمعیت هلال احمر برگزار می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم گفت: در دهه اول ماه محرم، 1365 نفر به روز در قالب  253 تیم عملیاتی به روز و 10 اکیپ امدادی، پوشش امدادی، درمانی و غربالگری را برعهده داشتند که در این ایام تعداد 7200 ماسک در ورودی‌های هیئت‌ها و حرم حضرت معصومه(س) توزیع و همچنین به 670 نفر خدمات امدادی و درمانی ارائه شد و 4 نفر نیز به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

بهرامی افزود: در ایام دهه اول ماه محرم، تعداد 34 آمبولانس خودرو به روز و 3 دستگاه موتورلانس به منظور رفاه حال عزاداران به کارگیری شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha