کد خبر: تهران-تعطیل-شود-یا-نشود؛-اقتصاد-را-چه-کن
۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۶
تهران تعطیل شود یا نشود؛ اقتصاد را چه کنیم؟
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ بیشتر شدن سرعت انتقال ویروس کرونا و افزایش شمار مبتلایان و فوتی های ناشی از این بیماری باعث شد تا مسئولان شهر تهران تصمیم به اعمال محدودیت هایی برای کاهش سرعت انتقال بیماری بگیرند. یکی از تصمیمات مهم در این باره تعطیل شدن اصناف و فعالیت های غیرضرور از ساعت 18 است که چندان مورد استقبال اصناف قرار نگرفت. دلیل اصلی این عدم استقبال هم این است که مردم با مشکلات اقتصادی جدی ای روبرو هستند. شب گذشته ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت و درمان به بازار رفت تا از نزدیک وضعیت موجود را بررسی کند. در این بازدید برخی از کسبه ها که بعد از ساعت 18 هنوز به کار خود پایان نداده بودند در واکنش به درخواست حریرچی برای تعطیلی گفتند: «ما با تعطیلی موافقیم چراکه باید از افزایش بیماری جلوگیری کرد، اما مشکلات معیشتی ما را چه کسی حل می کند؟» بهداشت و درمان و اقتصاد و معیشت دو موضوع گره خورده به هم هستند که حل یکی به آن یکی هم نیاز دارد. اینکه امروز مشکلات اقتصادی فشار مضاعفی را بر مردم وارد می کند، قابل انکار نیست و به همین منظور مردم برای تامین معیشت خود مجبورند ساعت ها بیرون از خانه حضور داشته باشند.

مهار با حرف امکان ندارد

رشد قابل توجه شمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کووید 19 در کشور بویژه در یک ماه اخیر نشان می دهد که بیماری قصد فروکش کردن و مسئولان هم توان مقابله با آن را ندارند. مخالفان تعطیلی تهران تنها یک دلیل دارند و آن شرایط دشوار اقتصادی است. به گفته این گروه شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که امکان تعطیلی تهران از نظر اقتصادی وجود ندارد. این موضوع مهمی است که اگر فکری برای آن نشود نمی توان به موفقیت آمیز بودن طرح امیدوار بود. این دلیلی است که محسنی بندپی، استاندار تهران نیز به آن اشاره داشته و او به صراحت گفته که پس از بررسی ابعاد تعطیلی تهران تصمیم گرفته شد که به جای تعطیلی شهر، تعطیل زود هنگام مشاغل اعمال شود. ابعادی که مورد اشاره بندی پی است، ابعاد اقتصادی است که ظاهرا تعطیلی پایتخت را ناممکن ساخته است. هر چند سخنگوی ستاد کرونا گفته مخالفتی از سوی رئیس جمهور برای تعطیلی تهران وجود نداشته، اما سخنگوی وزارت بهداشت در اوایل آبان با اشاره به دلایل عدم تعطیلی تهران گفته بود: «این‌که بخواهیم در این شرایط همه مشاغل را تعطیل کنیم، با توجه به مشکلات اقتصادی ممکن است عملیاتی نباشد و فشار زیادی به مردم وارد شود.»

معضل تعطیلی حمل و نقل عمومی!

در کنار این موضوع تعطیل شدن حمل و نقل عمومی از ساعت 20:30 دقیقه خود مشکلات دیگری را رقم زده است. چراکه تهران تحت هیچ شرایطی نمی تواند تعطیلی و از آن مهمتر خلوت شدن را تجربه کند. شهری با 14 میلیون جمعیت ساکن و مسافر که هر لحظه از شبانه روز در آن رفت و آمد وجود دارد، با تعطیلی بخش حمل و نقل عمومی صرفا مشکلات مسافران در خیابان مانده را بیشتر می کند. بسیاری از مردم به دلیل همان شرایط و وضعیت نابسامان اقتصادی نمی توانند سریعتر از ساعت اعلام شده کرکره خود را پایین بکشند و راهی خانه شوند، بنابراین ساعات بیشتری را برای کار کردن صرف می کنند. در حالت عادی هم حمل و نقل عمومی دچار ضعف و ناکارآمدی است و مردم به زحمت می توانند از آن استفاده کنند، حالا این شرایط را در نظر بگیرید که با تعطیلی زودهنگام آن؛ چه وضعیتی بروز می کند. ازدحام برای رسیدن به آخرین اتوبوس و قطار خود به ازدحام بیشتر دامن می زند. آنهایی هم که نتوانند به حمل و نقل عمومی برسند مجبورند تا با تاکسی های آنلاین به مسیر خود برسند یا تاکسی و شخصی های خیابانی که با نبود حمل و نقل عمومی مسلما کرایه ها هم افزایش می یابد و مردم بیشتری باید در خیابان منتظر بمانند! مدیریت بحرانی چون کرونا با تصمیمات کارشناسی نشده نمی تواند شهر را نجات دهد بلکه در بزرگتر شدن بحران تاثیرگذار خواهد بود. اعمال محدودیت ها بدون درنظر گرفتن شرایط مردمی که باید آن را رعایت کنند، تنها به افزایش نارضایتی منجر خواهد شد و این هیچ کمکی به کنترل بیماری نخواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha