کد خبر: تهدید-برای-تخلیه-دیپلمات‌های-واشنگتن
۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۲
تخلیه دیپلمات‌های واشنگتن از عراق، تهدید جنگی است!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، دو مقام عراقی و دو دیپلمات غربی گفتند، واشنگتن پس از هشدار به بغداد در مورد تعطیلی سفارت خود، مقدمات خروج دیپلمات‌ها از عراق را فراهم کرده است، این اقدامی است که عراقی‌ها می‌ترسند کشورشان را به منطقه جنگ تبدیل کند. هر اقدامی از سوی ایالات متحده برای کاهش حضور دیپلماتیک خود در کشوری که حداکثر 5000 نیروی نظامی دارد، در منطقه به عنوان تشدید تقابل با ایران در منطقه دیده می شود. این به نوبه خود امکان اقدامات نظامی را باز می‌کند، تنها چند هفته به انتخاباتی باقی مانده است که رئیس جمهور دونالد ترامپ در یک پایبندی سخت به سیاستش نسبت به تهران و نمایندگانش مبارزات انتخاباتی را انجام داده است. دو منبع دولت عراق گفتند، وزیر امور خارجه مایک پمپئو یک هفته پیش در یک تماس تلفنی با رئیس جمهور برهم صالح، سفارتخانه را تهدید به بستن کرد. این گفتگو در ابتدا توسط یک وب سایت خبری عراق گزارش شد. این منابع و دو دیپلمات غربی گفتند، تا روز یکشنبه، واشنگتن آماده سازی را برای جذب کارمندان دیپلماتیک در صورت اتخاذ چنین تصمیمی آغاز کرده است.

ارتباط میان دیپلمات‌های واشنگتن و جنگ در عراق

نگرانی در بین عراقی‌ها این است که به سرعت دیپلمات‌های عقب نشین شده با اقدامات نظامی‌ای علیه نیروهایی واشنگتن آن‌ها را مقصر حملات می‌داند دنبال می‌شوند. روحانی پوپولیست عراقی مقتدی الصدر، که فرماندهی پیروان میلیون‌ها عراقی را بر عهده دارد، هفته گذشته از گروه‌ها خواست تا از بروز اوضاع و احوالی که عراق را به میدان جنگ تبدیل می‌کند، اجتناب کنند. واشنگتن و عراق یکی از دیپلمات‌های غربی گفت که دولت ایالات متحده نمی خواهد در گزینه‌های خود محدود شود تا ایران یا شبه نظامیان طرفدار ایران را در عراق تضعیف کند. این دیپلمات در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارید واشنگتن با اقدامات اقتصادی یا نظامی پاسخ دهد، پاسخ داد: با ضربت پاسخ داده می‌شود. وزارت امور خارجه آمریكا، در مورد برنامه‌های خروج از عراق، گفت: ما هرگز در مورد گفتگوهای دیپلماتیک خصوصی وزیر امور خارجه با رهبران خارجی اظهارنظر نمی‌كنیم ... گروه‌های مورد حمایت ایران که به سمت سفارت ما موشک پرتاب می‌کنند نه تنها برای ما بلکه برای دولت عراق نیز خطرناک هستند.
  • آمریکا ایران را مقصر حملات موشکی اخیر می‌داند.
در اوایل این ماه، ارتش ایالات متحده اعلام كرد حضور خود را در عراق از 5 هزار و 200 نفر به 3000 نفر كاهش می‌دهد.

پنتاگون به ظاهر به دنبال امنیت، ثبات و رفاه عراق است!

پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که متعهد به پشتیبانی طولانی مدت امنیت، ثبات و رفاه عراق است و عملیات نظامی ایالات متحده علیه دولت اسلامی (داعش) ادامه دارد. در منطقه‌ای که میان متحدان ایران و ایالات متحده دو قطبی است، عراق یک استثنای نادر است: کشوری که روابط نزدیک با هر دو کشور دارد. اما این امر باعث شده است که وی در معرض خطر دائمی تبدیل شدن به یک میدان جنگ باشد. این خطر در ژانویه امسال صورت گرفت، زمانی که واشنگتن مهم‌ترین فرمانده نظامی ایران، سپهبد شهید قاسم سلیمانی را با حمله هواپیمای بدون سرنشین در فرودگاه بغداد به شهادت رساند. ایران با شلیک موشک به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق پاسخ داد. از آن زمان، نخست وزیر جدید با پشتیبانی ایالات متحده قدرت را در عراق به دست گرفت، در حالی كه تهران هنوز ارتباط نزدیكی با جنبش‌های مسلح شیعه قدرتمند دارد.

بزرگ‌ترین سفارت آمریکا در عراق

موشک‌ها به طور منظم از طریق دجله به سمت محوطه دیپلماتیک ایالات متحده که بسیار مستحکم شده است پرواز می‌کنند، این سفارت به عنوان بزرگ‌ترین سفارت ایالات متحده در جهان در منطقه‌ای به اصطلاح منطقه سبز بغداد در طول اشغال شدن عراق توسط ایالات متحده پس از حمله سال 2003 ساخته شده است. واشنگتن و عراق در هفته‌های اخیر حملات موشکی در نزدیکی سفارت افزایش یافته و بمب‌های کنار جاده کاروان‌های حمل تجهیزات به ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده را هدف قرار داده‌اند. یک حمله کنار جاده‌‎ای به کاروان انگلیس در بغداد برخورد کرد، این اولین حمله در نوع خود علیه دیپلمات‌های غربی در عراق برای سال‌ها است. ارتش عراق گفت که روز دوشنبه سه کودک و دو زن در اثر اصابت دو موشک شبه نظامی به یک خانه خانوادگی کشته شدند. منابع پلیس گفتند که فرودگاه بغداد هدف مورد نظر بوده است. دو منبع اطلاعاتی عراقی اظهار داشتند كه برنامه‌های خارج كردن دیپلمات‌های آمریكایی هنوز عملیاتی نشده است و به این بستگی دارد كه آیا نیروهای امنیتی عراق می‌توانند كار بهتری در توقف حملات انجام دهند. آن‌ها گفتند كه دستوراتی را برای جلوگيری از حمله به سايت‌های آمريكايی دريافت كرده‌اند و به آن‌ها گفته شده است كه تخليه نوسط آمريكا فقط در صورتی كه اين تلاش ناكام باشد آغاز خواهد شد.

نگرانی تأثیرات انتخاب ریاست جمهوری بر روی اقدامات واشنگتن

عراقی‌ها همچنین نگران تأثیر انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر بر تصمیم گیری دولت ترامپ هستند. در حالی که ترامپ به سیاست تند خود علیه ایران افتخار می‌کند، وی همچنین مدت‌هاست قول داده است که نیروهای آمریکایی را از تعاملات در خاورمیانه خارج کند. ایالات متحده در حال حاضر نیروهای خود را برای کمک به شکست جنگجویان دولت اسلامی (داعش) در عراق از سال 2014-2017 اعزام کرده است. برخی از مقامات عراقی تهدید پمپئو برای بیرون کشیدن دیپلمات‌ها را به عنوان بدعهدی، که برای ترساندن گروه‌های مسلح در جلوگیری از حملات طراحی شده است، نادیده گرفتند. اما آن‌ها گفتند كه اگر فرصتی را برای فشار آوردن به واشنگتن برای عقب نشینی به وجود آورند، می‌تواند با تحریک شبه نظامیان نتیجه معكوس دهد.    

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha