کد خبر: تنوع-زياد-منابع-آبي-غير-متعارف-هرمزگان
۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۷
تنوع زياد منابع آبي غير متعارف هرمزگان مناسب براي آبزي پروري

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومي سازمان شيلات ايران، استاندار هرمزگان در اين نشست در خصوص استفاده از آب چاه‌هاي واقع در باغات براي توسعه آبزي‌پروري اظهار كرد: در راستاي افزايش توليد و كمك به معيشت كشاورزان چاه هاي موجود پالايش شده كه عمدتا چاه هاي باغي و زراعي بوده و مجوز ساخت استخر براي پرورش ماهي داده مي شود.

همتي افزود: جلسات مشتركي با سازمان جهادكشاورزي، آب منطقه اي و شيلات براي بررسي هر چه بيشتر طرح گرفته شود و گونه هاي ماهي سازگار با شرايط آب و هوايي كه اقتصادي نيز باشند پرورش داده شود.

وي ادامه داد: كشاورزي و شيلات مسئوليت امنيت غذايي جامعه را به عهده دارند، همچنين گفتمان و تحرك در تلاش براي ارتقاء توليد و حفظ امنيت غذايي بسيار مهم مي باشد.

همتي تاكيد كرد: نوآوري، خلاقيت و بهره روي را پيشه راه خود قرار دهيد تا به توسعه هر چه بيشتر استان كمك نماييم.

در ادامه مديركل شيلات هرمزگان بر اهميت آبزي پروري و استفاده و حمايت از اين ظرفيت در استان هرمزگان تاكيد كرد و گفت: توسعه توليد آبزيان پرورشي در منابع آبي داخلي و استفاده از ظرفيت هاي شيلات و آب هاي داخلي ميتواند زمينه ساز جهش توليد و رونق اقتصادي در هرمزگان باشد.

دكتر عبدالرسول دريايي با اشاره به ظرفيت بهره برداري از چاه هاي پروانه دار كشاورزي و همچنين شرايط مناسب استان هرمزگان براي پرورش ماهيان گرمابي ، ميگو و خاوياري در مناطق دور از ساحل گفت : اجراي اين طرح به عنوان يكي از طرح هاي موفق اقتصاد مقاومتي خواهد بود و بدون شك توسعه آن در بهبود اقتصاد و معيشت كشاورزان تاثير گذار است.

وي افزايش بهره وري از منابع آب ، تنوع محصول در توليد كشاورزي ، تامين پروتئين كشور ، كمك به معيشت كشاورزان ، اثر مفيد پرورش ماهي بركيفيت آب به لحاظ مواد مغذي براي كشاورزي را از مزاياي استفاده دو منظوره از چاه هاي آب كشاورزي براي پرورش آبزيان خواند.

دريايي با بيان اينكه شيلات در سالهاي اخير در توسعه ماهيان گرمابي، خاوياري و حتي سردابي در استخرهاي ذخيره آب كشاورزي ،آب بندان‌ها و  سدهاي آب كشاورزي و آبخيزداري پيشرو بوده  است تصريح كرد:  در سال‌هاي اخير توسعه پرورش ماهي گرمابي و خاوياري تسريع شده است.

مديركل شيلات هرمزگان  همچنين از اقدام شيلات نسبت به رهاسازي ماهي بصورت حمايتي خبر داد و گفت:جهت توسعه بيشتر نياز به همكاري ساير دستگاهها به ويژه جهاد كشاورزي و آب منطقه اي استان است.

وي راه اندازي يك مركز تكثير ماهيان گرمابي در استان و همچنين استفاده از ظرفيت سد جگين براي پرورش ماهيان آب شيرين را از جمله مصوبات مهم اين نشست خواند.

دريايي همچنين در خصوص نتايج طرحهاي پايلوت پرورش ميگو وانامي در آبهاي لب شور  و حتي تا حدودي شيرين ابراز اميدواري كرد و گفت اميدواريم با توسعه پرورش ميگو در آبهاي داخلي  ظرفيت توليد ميگو استان افزايش يابد.

مديركل شيلات هرمزگان  افزود:  از طرفي نيز رودخانه هاي بسيار شوري در استان وجود دارد كه هيچ بهره برداري مفيدي از آنها نمي شود و مناسب براي پرورش آرتميا جهت تأمين غذاي آبزيان پرورشي است و مي تواند از خروج  منابع ارزي كشور براي واردات سيست اين موجود از خارج كشور جلوگيري كند.

دريايي افزود: استان هرمزگان منابع آبي غير متعارف زيادي دارد كه كاربرد مناسبي براي آبزي پروري آب شور و لب شور دارند و شيلات استان آمادگي لازم براي حمايت از سرمايه گذاري و توسعه آبزي پروري در كنار اين منابع را با همكاري ساير ارگان‌هاي مرتبط دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha