کد خبر: تمایل-سازمان-جهانی-بهداشت-برای-ایجاد-م
۶ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶

به گزارش  گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در نشست مجازی روسای مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت، سابقه تشکل مراکز همکار و اهمیت موسسات ملی برای اهداف بین المللی را تشریح و با اشاره به وجود 15 شبکه مراکز همکار در حوزه های مختلف از جمله اخلاق پزشکی، امنیت غذا، مامایی و پرستاری، مقاومت ضد میکروبی و سلامت شغلی در دنیا بر لزوم شبکه سازی میان مراکز همسو تاکید کرد.

وی همچنین به تمایل سازمان جهانی بهداشت برای ایجاد مراکز همکار بیشتر بخصوص در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط اشاره کرد.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در خصوص نقش سازمان جهانی بهداشت و مراکز همکار در همه گیری اخیر گفت: با بهره گیری از ظرفیت های سازمان جهانی بهداشت کمتر از ظرف 2 هفته پس از گزارش اولین موارد ابتلا ویروس کووید-19، اولین تست تشخیصی با روش  PCR از سوی این سازمان معرفی شد و در دوران پاندمی شبکه مراکز همکار آنفولانزا موفق شد ظرفیت تست تشخیصی کووید-19 را در تمام مناطق دنیا فراهم کند.

دکتر تدروس در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر این سازمان در حال اصلاح بسیاری از فرآیندها از نحوه تولید محصولات استاندارد تا نحوه جذب نیرو است، از پیاده سازی یک مدل عملیاتی جدید با قابلیت ارائه نتایج یکپارچه تر خبر داد.

NPMC ؛ مرکزی موفق در همکاری با سازمان بهداشت جهانی

در ادامه این نشست دکتر F.Gulin Gedik  از منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، مرکز ملی آموزش مدیریت سلامت  NPMC را به عنوان یک مرکز نمونه موفق در همکاری با سازمان بهداشت جهانی در حوزه مدیریت سیستم سلامت در منطقه EMRO معرفی کرد.

 وی با معرفی برنامه های آموزشی و پژوهشی مشترک مرکز ملی آموزش مدیریت سلامت، همکاریهای این مرکز در زمینه آموزش برای مدیریت بیمارستانها، ایجاد روشی برای ارزیابی و mapping مدیریت سلامت کادر درمان در کشورهای مدیترانه شرقی و برنامه ریزی برای رویارویی با چالش های ایجاد شده به دنبال پاندمی برای کادر درمان در ایران را مثال زدنی خواند.

وی با بیان اینکه  در حال حاضر 48 مرکز همکار در 14 کشور منطقه  در حال همکاری با این سازمان هستند، افزود: ایران در این میان با داشتن 15 مرکز فعال بیشترین سهم را در اختیار دارد.

اهمیت  تقویت سیستم بهداشتی در دوران پساکرونا

همچنین در این نشست مجازی دکتر محمود یوسفی مسئول مرکز همکار WHO  در مرکز ملی اموزش مدیریت سلامت برای آموزش و پژوهش در زمینه مدیریت نظام سلامت، گزارش جامعی از تجارب، برنامه ها و چالش های  آن مرکز در زمینه  توسعه و انتقال دانش در نظام مدیریت سلامت ارائه داد.

وی همچنین اهمیت تقویت سیستم بهداشتی در دوران پساکرونا و تلاش این مرکز در این راستا را تشریح  کرد.

گفتنی است؛ در این نشست  که با حضور اعضای 800  مرکز  تحقیقات همکار سازمان جهانی بهداشت  در 80 کشور جهان  و به صورت مجازی برگزار شد، برنامه های جاری و اولویت های سازمان جهانی بهداشت و مراکز همکار ازجمله  پاسخگویی مراکز در بحران کووید-19، تجارب، چالش ها و ظرفیت ها و زمینه های همکاری در حوزه های مختلف سلامت، پرستاری، بهداشت شغلی، بیماری های واگیر و غیر واگیر، تغذیه، بهداشت روان، بیماری های مزمن و فناوری بهداشت ارائه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha