به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا دکتر حسینعلی شهریاری در گفتگو با خبرنگار وبدا، اظهار داشت: ممکن است تمامی امکانات را در یک منطقه فراهم کنید اما بازهم تعدادی از مردم، جان خود را از دست بدهند. متاسفانه یکی از مهمترین مشکلاتی که در سیستان و بلوچستان داریم، مراجعه دیرهنگام بیماران کووید۱۹ به مراکز بهداشتی و درمانی است چون عده ای خداناشناس، تبلیغات منفی کرده اند و مردم و بیماران، در زمان مناسب به بیمارستانها و مراکز بهداشتی مراجعه نمی کنند در صورتی که اگر زود مراجعه کنند، درمان مناسبی می گیرند و شاهد کاهش مرگ و میر بیماران هستیم.
وی افزود: در گزارشی که مسئولان بیمارستانی در زاهدان دادند، اعلام شد که برخی بیماران در شرایطی به بیمارستانها مراجعه می کنند که حتی علائم حیاتی و تنفس ندارند و در این شرایط، این بیماران خیلی زود جان خود را از دست می دهند. از مردم تقاضا داریم که به محض مشاهده علائمی از بیماری به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. شبکه استانی هامون و شبکه های سراسری در خصوص ارائه آموزش های لازم به مردم برای پیشگیری و مراجعه زودهنگام همکاری می کنند.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: تیم واکنش سریع وزارت بهداشت، تجارب ارزشمندی از مقابله با بیماری در خوزستان و برخی از مناطق کشور را داشت و از هفته قبل که این تیم در زاهدان مستقر شده، تجارب خوبی از جمله راه اندازی مراکز درمان سرپایی، تقویت غربالگری و مراکز منتخب ۱۶ ساعته و افزایش تست های آزمایشگاهی به همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان منتقل شده است. تصمیم گرفته شد که تعداد تست های روزانه در سیستان و بلوچستان به ۶ هزار تست برسد.
دکتر شهریاری خاطرنشان کرد: تعداد تست های روزانه از دو هزار و ۵۰۰ مورد در هفته های قبل به ۴ هزار و ۵۰۰ تست در دو روز گذشته رسیده بود و مقرر شد که بازهم این ظرفیت افزایش پیدا کند و به ۶ هزار تست برسد البته دو سه روز است که نشانه هایی از کاهش بیماری در سطح استان مشاهده می شود که امیدواریم بستری بیماران و در نهایت مرگ و میر آنها کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به ورود محموله واکسن کووایران برکت به استان سیستان و بلوچستان و انجام واکسیناسیون با این واکسن و سایر واکسن ها در این استان، گفت: تنها راه کنترل و قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا علاوه بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی، تزریق واکسن کرونا برای حداقل ۷۵ درصد از جمعیت است و اگر این جمعیت واکسینه شوند، خطر انتقال سریع بیماری کاهش قابل توجهی پیدا می کند.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنده و خانواده ام در فاز کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کووایران برکت شرکت کردم و می خواستیم در مورد تولید داخلی واکسن به مردم ایران و مردم استان سیستان و بلوچستان این پیام را بدهیم که با افتخار باید از این واکسن ایرانی استفاده کنیم.
وی گفت: خیلی از هم استانی های ما در سیستان و بلوچستان پس از تزریق واکسن ایرانی به مقام معظم رهبری به عنوان بزرگترین شخصیت جهان اسلام، منتظر تزریق واکسن با واکسن ایرانی کووایران برکت هستند که خوشبختانه اولین محموله واکسن ایرانی به استان رسید.
وی افزود: ایمنی نسبی در سطح استان سیستان و بلوچستان نسبت به بیماری کووید۱۹ پایین بود چون با اولین پیک جدی بیماری روبرو بودیم. کارشناسان معتقد بودند که اگر در کشور ۳۰ درصد ایمنی به علت ابتلا به بیماری اتفاق افتاده باشد، در این استان، کمتر از ۱۰ درصد است و واکسیناسیون می تواند به بهبود وضعیت، کمک بززگی کند و به همین دلیل از وزارت بهداشت خواستیم که سن تزریق واکسن در سیستان و بلوچستان را به بالای ۵۰ سال برسانیم و از علمای شیعه و سنی خواستیم که از مردم بخواهند که برای تزریق واکسن کرونا مراجعه کنند که این امر انجام شد و خوشبختانه الان اقبال و استقبال نسبت به تزریق واکسن در استان افزایش یافته و امیدواریم که با تحویل محموله های واکسن بتوانیم سن واکسیناسیون را مخصوصا در سیستان و بلوچستان کاهش دهیم تا از مرگ و میر در گروه های سنی پایین تر نیز جلوگیری کنیم.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: امکان قرنطینه کامل در استان مرزی سیستان و بلوچستان وجود ندارد و نمی توان ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله قطار، اتوبوس و هواپیما را تعطیل کرد. خطر انتقال بیماری از سوی سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و مرز مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان وجود دارد بنابراین باید به سرعت، جمعیت این استان را ایمن کنیم چون در ایمنی جمعیت کشور و کاهش مرگ و میر بیماران، کاملا اثرگذار است.
وی یادآور شد: دو هفته قبل به همراه دکتر حریرچی به سیستان و بلوچستان سفر و از بیمارستانهای زاهدان، بیماریابی و غربالگری بیماران بازدید کردیم و خوشبختانه چون تیم واکنش سریع وزارت بهداشت از قبل از سفر ما به سیستان و بلوچستان سفر کرده بود توانستیم جمع بندی خوبی داشته باشیم و نقاط ضعف و کمبود امکانات و تجهیزات، بررسی و به وزارت بهداشت گزارش شد.
وی افزود: پس از سفر دکتر حریرچی، روز چهارشنبه به همراه دکتر جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت به زابل سفر و وضعیت بیمارستانها، بیماری، امکانات و کمبودهای بهداشتی و درمانی را بررسی کردیم و خوشبختانه تصمیمات خوبی گرفته شد البته رییس و معاون دانشگاه علوم پزشکی زابل به کرونا مبتلا شده و در قرنطینه بودند اما سایر همکاران وی، در حال خدمت رسانی بودند و تصمیم داریم که این هفته نیز به همراه دکتر جان بابایی به ایرانشهر و چابهار سفر و مشکلات آنها را از نزدیک مشاهده کنیم.
نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: روز چهارشنبه جلسه ای در زابل با حضور استاندار و فرمانداران شهرستان های سیستان برگزار و مسائل بررسی شد و پس از آن بیمارستانهای زاهدان بازدید کردیم. در بازدیدی که از بیمارستانهای زاهدان داشتیم مشخص بود که تعداد قابل توجهی تخت خالی بیمارستانی در زاهدان وجود دارد اما مقرر شد که بخشی از بیمارستان جدید الاحداث ۳۲۰ تختخوابی علی ابن ابی طالب(ع) با حضور نیروهای پزشک و پرستار از بهداری ارتش، راه اندازی شود.
دکتر شهریاری تاکید کرد: فضاسازی منفی در روزها و هفته های اخیر در مورد سیستان و بلوچستان ایجاد شده بود اما وزیر بهداشت هم به درستی اعلام کرد که در این استان، تخت های خالی بیمارستانی داریم و بخشی از بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی نیز راه اندازی شد تا بهانه از دست افراد مغرض و ضدانقلاب خارج نشین که سیاه نمایی می کردند، گرفته شود. در حال حاضر هنوز هم تخت های خالی بیمارستانی در زاهدان داریم.
وی ادامه داد: تصمیم راه اندازی بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی زاهدان به خاطر آمادگی بیشتر برای پذیرش احتمالی بیماران کووید۱۹ است البته در حال حاضر به نظر می رسد که در قله بیماری قرار داریم و امیدواریم که وضعیت بیماری بتدریج رو به کاهش باشد اما چون شناخت ما از بیماری و رفتار آن هنوز کامل نیست، بنابراین باید آمادگی داشته باشیم و تعداد قابل توجهی تخت بیمارستانی برای بیماران داشته باشیم. یک بیمارستان کانکسی نیز توسط بنیاد احسان در محوطه بیمارستان علی ابن ابی طالب(ع) زاهدان مستقر شده که برای بررسی و درمان سرپایی با ظرفیت ۲۵ بیمار فعالیت خود را به زودی آغاز می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha