کد خبر: تلاش-کاردرمانگران-برای-بازتوانی-جسمی
۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۸

به گزارش  گرو بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر رایگانی رییس کلینیک طب فیزیکی  و توانبخشی بیمارستان شهدای تجریش ضمن گرامیداشت روز جهانی کاردرمانی( ۲۷ اکتبر) گفت: طب توانبخشی یکی از مباحث مهم در پزشکی و سلامت است و یکی از حلقه های مهم زنجیره سلامت پس از پیشگیری و درمان محسوب می شود.

وی افزود: متخصصان این حیطه تلاش می کنند  با ارایه خدمات توانبخشی بیمارانی که پس از یک دوره سخت بیماری دچار کاهش توانایی جسمی یا روحی شدند را به زندگی و فعالیت روزمره بازگردانند.

به گفته وی تیم توانبخشی متشکل از گروه های مختلف  شامل پزشک متخصص طب فیزیکی توانبخشی و کارشناسان طب توانبخشی است.  این کارشناسان به همراه پزشک متخصص وظیفه بررسی،  تعیین نوع خدمات و پیگیری امور مربوط به توانبخشی بیماران را برعهده داشته و نقش بسیار مهمی در ارایه خدمات به بیماران ایفا می کنند.

دکتر رایگانی یکی از حیطه های بسیار مهم توانبخشی را کاردرمانی برشمرد و یادآور شد که کاردرمانگران در دو جنبه جسمانی و روانی مشغول  ارایه خدمت به بیماران هستند .

 هدف کاردرمانگر ایجاد عملکرد مطلوب فردی و اجتماعی در بیمار و بازگشت به زندگی عادی است

رییس کلینیک طب فیزیکی  و توانبخشی بیمارستان شهدای تجریش با ذکر این که در کاردرمانی عملکرد مستقل، حضور و ارایه نقش اجتماعی بیماران بسیار اهمیت دارد خاطرنشان کرد: نقشه کار، اقدامات توانبخشی و برنامه ریزی کاردرمانگران با هدف ایجاد عملکرد مطلوب فردی و اجتماعی در بیماران صورت می گیرد.

به گفته وی در حیطه کاردرمانی تمامی تکنیک ها، روشها، ورزشها، آموزش ها و به کارگیری دستگاههای مختلف به منظور بازگشت  بیمار به زندگی  فردی و اجتماعی  است به نحوی که تا حد امکان بتواند فردی کارامد و مستقل در زندگی خود باشد.

دکتر رایگانی  با اشاره به این که  بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا دچار اختلالات سیستم های مختلف قلبی عروقی، اسکلتی عضلانی، ریوی و در نهایت ناتوانی و از کارافتادگی می شوند،  نقش  کاردرمانگران را  در توانبخشی این افراد بسیار موثر برشمرد.

کاهش توانمندی عملیاتی بیماران کرونایی پس از ترخیص از بیمارستان

وی با اشاره به کاهش ظرفیت کاری و توانمندی عملیاتی بیماران کرونایی بستری شده در بخش های عادی یا ویژه پس از بهبودی  خاطرنشان کرد: کلینیک های توانبخشی از جلمه درمانگاه کاردرمانی نقش مهم و موثری در توانبخشی بیماران و بازگشت آنها به شرایطی که بتوانند فعالیت های مطلوب قبل از ابتلا به بیماری را داشته باشد ایفا می کنند.

به گفته دکتر رایگانی این بیماران پس از ترخیص از نظر حرفه ای دچار اختلال و نقصان عملکرد می شوند که در این کلینک ها  همکاران کادرمانی با ارایه ورزش های مختلف، افزایش توان قلبی و عروقی و تکنیک های  مختلف به بیمار کمک می کنند  تا با یادگیری مجدد توانمندی های قبلی خود را به دست آورده و به کارها و فعالیت های روزمره بازگردند.

وی اظهار امیدواری کرد  که فعالیت کلینیک های توانبخشی جامع بیماری کرونا با تاکید بر اقدامات بازگرداننده بیمار به شرایط قبل از بیماری بتواند گام موثری در تسریع بهبودی  بیماران و بازگشت آنان به زندگی عادی باشد.

دکتر رایگانی در خاتمه سخنان خود مجدد روز جهانی کاردرمانی را به تمامی فعالان این حوزه  به ویژه همکاران کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تبریک گفت و برای آنان آرزوی توفیق و سلامت کرد.

تلاش کاردرمانگران برای بازتوانی جسمی و روحی مبتلایان به کرونا

دکتر اشکان ایرانی کاردرمانگر و عضو گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی  روز جهانی کاردرمانی را به تمامی همکاران خدوم این رشته در سراسر کشور به ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تبریک گفت و یاد و خاطره  تمامی شهدای مدافع سلامت کشور از جمله  کاردرمانگرانی که ضمن ارایه خدمت به بیماران به افتخار شهادت نایل آمدند را گرامی داشت.

دکتر ایرانی با اشاره به درگیری اندام های مختلف بدن بیماران در اثر بیماری کووید ۱۹  و ناتوانی های حاصل از این بیماری خاطرنشان کرد:  کاردرمانگران گروهی هستند که  در حیطه های مختلف سلامت روانی و فیزیکی به بیماران خدمت رسانی کرده و به توانبخشی جسمی و روانی آنان می پردازند.

به گفته وی کاردرمانگر در حوزه سلامت روان به بیمار  کمک می کند تا  بر استرس و اضطراب ناشی از این بیماری فایق آمده و سلامت روحی و روانی خود را بازیابد.  در بعد فیزیکی نیز سعی می کند با انجام اقدامات توانبخشی حرکتی وعملکرد ریوی بیمار کرونایی  که دچار درگیری ریوی شده است را بهبود بخشیده تا بتواند به فعالیت های روزمره برگردد.

دکتر اشکان ایرانی توانبخشی ریوی و بازتوانی حرکتی را از جمله اقداماتی برشمرد که  برای مبتلایان به کووید ۱۹ انجام می شود تا ضمن کاهش خستگی ناشی از این بیماری، فرد مبتلا سریعتر توانایی لازم برای انجام فعالیت های روزمره فردی و اجتماعی را بطور مستقل پیدا کند.

این عضو گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی در ادامه گفت: در بیماران کرونایی که دچار سکته های قلبی و مغزی شدند ، بازتوانی قلبی، ریوی و مغزی و توانبخشی جسمی  انجام می شود تا به سرعت از کارافتادگی اندام های وی برطرف شده و فرد  برای انجام فعالیت های روزمره زندگی خود مستقل شده و با توانبخشی جسمی عملکرد اندام خود را بازیابد.

وی در پایان سخنان خود ضمن گرامیداشت روز جهانی کاردرمانی و آرزوی برطرف شدن بیماری کووید ۱۹؛  برای تمام جامعه به ویژه جامعه توانبخشی کشورآرزوی سلامتی و توفیق کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha