کد خبر: تلاش-مجلس-برای-رفع-چالش-رقابت-دولت-با-بخ
۲۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۳۱

به گزارش گروه سیاسی  خبرگزاری سلامت به نقل از  خانه ملت، نشست کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس امروز (دوشنبه، 23 فروردین ماه) با حضور رئیس سازمان غذا و دارو، مشاور وزیر دفاع در امور صنعت و نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت،  گمرک، بانک مرکزی و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در بخش خصوصی به منظور بررسی آخرین وضعیت تولیدات تجهیزات پزشکی در کشور در جهت تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی» برگزار شد.

دولت نباید رقیب ناسالم بخش خصوصی باشد

در ابتدای این نشست حسینعلی شهریاری گفت: این اولین نشستی است که پیرامون تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی» برگزار می‌شود و قطعاً به این دلیل که مطالبه رهبر معظم انقلاب بوده آن را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس ادامه داد: متأسفانه در زمینه تولید تجهیزات پزشکی که حداقل 50 درصد هر کدام از آنها در داخل تولید می‌شود موانع زیادی به دلیل رقابت دولت چه در وزارت بهداشت، درمان چه وزارت دفاع و چه وزارت صنعت، معدن و تجارت با شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر بعد از بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه برسیم که یکی از دستگاه‌های اجرایی مانع فعالیت بخش خصوصی بوده آن را رسانه‌ای کرده، همچنین گزارش آن را در صحن ارائه می‌دهیم و بر اساس ماده 234 از قوه قضائیه خواهیم خواست تا به تخلف صورت گرفته رسیدگی کند بنابراین دولت نباید رقیب ناسالم بخش خصوصی باشد.

شهریاری اظهار کرد: اگر وزارت دفاع احساس کند که بخش خصوصی نیاز به یک قطعه برای ساخت تجهیزات پزشکی دارد باید آن را تولید کند نه آن را از چین وارد کند و در این زمینه سرمایه گذاری کند تا نیاز تولیدکنندگان رفع شود. همچنین قیمت گذاری تجهیزات پزشکی نباید به گونه‌ای باشد که مانع از ادامه فعالیت بخش خصوصی باشد بنابراین از شما درخواست می‌کنیم تا این مشکلات را برادرانه حل کنید در غیر این صورت مجبور می‌شویم سند مشکلات موجود را جمع کرده و به عنوان موانع تولید در حوزه تجهیزات پزشکی تقدیم مقام معظم رهبری کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: این جلسات تداوم خواهد داشت ضمن اینکه یک جلسه مفصل با وزیر دفاع و یک جلسه نیز با وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور بررسی موانع تولید در حوزه تجهیزات پزشکی برگزار خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: واگذاری‌ها بر اساس اصل 44 قانون اساسی باید به صورت سالم صورت پذیرد و دولت نیز به حوزه‌هایی ورود کند که بخش خصوصی توان ورود به آن را ندارد و یا از منابع کافی برای فعالیت در آن بخش برخوردار نیست، از سوی دیگر کارشناسان حاضر در نشست باید پیشنهادات خود را در جهت رفع موانع تولید در حوزه تجهیزات پزشکی به صورت مکتوب به مجلس ارائه کنند تا بتوانیم تا پایان سال تعدادی از چالش‌های حوزه صنعت پزشکی  را برطرف کنیم.

ضرورت رفع موانع صادرات تجهیزات پزشکی تولید شده در داخل کشور

سیدجلیل میرمحمدی میبدی افزود: از وزارت دفاع انتظار داریم رقابت سالمی با بخش خصوصی داشته باشد و محصولاتی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد را از چین وارد نکند، همچنین باید به سمت تولید دانش و حمایت از بخش خصوصی پیش برود.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بسیاری از قطعات مورد نیاز برای تولید تجهیزات پزشکی وارداتی است، تصریح کرد: هم‌اکنون موانع بسیاری برای واردات این قطعات در گمرک وجود دارد کما اینکه تولیدکنندگان داخلی با مشکلاتی در حوزه ترخیص کالا و ماندگاری آنها در گمرک مواجه هستند، از سوی دیگر در رابطه با نحوه همکاری بانک مرکزی درخواست می‌کنیم که به تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ارز با کیفیت تخصیص داده شده و سختی‌های که در مسیر تخصیص این میزان ارز به آنها وجود دارد برطرف شود ضمن اینکه هیأت امنای ارزی باید به این نکته توجه شود که برخی در بخش خصوصی از نحوه برگزاری مناقصات گلایه‌مند هستند، همچنین این تولیدکنندگان در صدور مجوزها نیز با مشکلاتی روبرو هستند که گزارش آن به کمیسیون اصل 90 مجلس رسیده است و نکته قابل تأمل اینکه وقتی ما ورود می‌شویم اصلاح می‌شود که نشان می‌دهد سیستم در صدور مجوزها دارای مشکلاتی است.

رئیس کمیته تجهیزات پزشکی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: یکی دیگر از موانع به صدور مجوز در حوزه صادرات برمی‌گردد و باعث می‌شود محصولات به مدت طولانی بمانند و تولیدکنندگان در پی آن متضرر شوند در حالی که حیات برخی از آنها در گرو صادرات این محصولات است.

رقابت غیرمنصفانه شرکت‌های دولتی و شبه دولتی با بخش خصوصی غیرقابل کتمان است

معصومه پاشائی بهرام گفت: شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» است بنابراین باید در نشست آینده پیشنهاداتی در جهت افزایش تولید و رفع موانع در این حوزه مطرح شود. همچنین راهکاری در جهت رفع معضل ورود کالاهای غیراستاندارد به بازار ارائه شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس با بیان اینکه بسیاری از مشکلات در حوزه تولید به عدم پشتیبانی از بخش خصوصی برمی‌گردد، تصریح کرد: باید به این نکته توجه کنیم که اگر امنیت وجود نداشته باشد کارخانه‌های خصوصی نمی‌توانند فعالیت کنند بنابراین این مهم را مدیون وزارت دفاع هستیم.

وی یادآور شد: بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی باید به جای دعوا به ارائه راهکارهایی بپردازند که در پی آن سرمایه‌ها به سمت تولید بیشتر تجهیزات پزشکی سوق داده شوند همچنین باید موانع موجود در مسیر ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان نخبه به حوزه صنعت برطرف شود.

پاشائی بهرام در پایان به تصمیمات خلق‌الساعه، صدور بخشنامه‌های روزانه و سیستم مالیاتی و واردات و قاچاق تجهیزات پزشکی به عنوان موانع موجود در مسیر تولیدکنندگان این حوزه یاد کرد.

موانع موجود در حوزه تولید تجهیزات پزشکی به ضعف در کار تیمی برمی‌گردد

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در ابتدا از وزارت دفاع و شرکت‌های بخش خصوصی، تولیدکننده تجهیزات پزشکی برای تلاش یک سال گذشته که در حوزه رفع نیازهای این بخش به رغم شرایط تحریم و شیوع کرونا داشته‌اند، قدردانی کرد و افزود: این امر باعث شد دشمنان که به دنبال به زانو درآمدن ایران در این شرایط بودند ناامید شوند، همچنین نه تنها نیاز کشور در این حوزه برطرف شد بلکه در زمینه صادرات نیز اقدامات خوبی صورت گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کمیسیون‌های بهداشت و صنایع مجلس باید الگویی برای فعالیت تولیدکنندگان در حوزه صنعت تعریف کنند، یادآور شد: بدون شک تعامل بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی می‌تواند به افزایش تولید در حوزه صنعت و به تبع آن رشد صادرات منتهی شود.

وی تصریح کرد: مهمترین مانع در مسیر تولید تجهیزات پزشکی به ضعف ما در حوزه کار تیمی برمی‌گردد که رفع این مشکل نیز در گرو تعریف الگویی از سوی مجلس است.

شانه ساز تأکید کرد: من به شما اطمینان می‌دهم که اداره تجهیزات پزشکی نه در زمینه بررسی و نه قیمت‌گذاری‌ها و یا تسریع روند فعالیت ارجحیتی برای بخش دولتی قائل نیست و مطابق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جهت حمایت از تولیدکنندگان به ویژه بخش خصوصی تلاش می‌کند ضمن اینکه ما در قیمت‌گذاری‌ها وضعیت بخش خصوصی را نیز در نظر می‌گیریم و این موضوع توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز این امر را پذیرفته و کمک می‌کند.

وزارت دفاع تنها 15 درصد از بازار را در اختیار گرفته است

مشاور وزیر دفاع در حوزه صنعت با اشاره به 3 اصل مورد استناد برای فعالیت های این وزارتخانه در حوزه تولید تجهیزات پزشکی گفت: اصل اول این است که وزارت دفاع 17 درصد سرمایه‌گذاری بخش صنعت را در اختیار دارد و اصل دوم اینکه یکی از مکان‌هایی که در سال 99 در حوزه تولید سرمایه‌گذاری کرد وزارت دفاع بود و اصل سوم اینکه ما به دستور فرمانده کل قوا و سیاست‌گذاری‌های وزارت دفاع با بخش خصوصی رقابت نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: وزارت دفاع در شرایط بحرانی به ویژه در یک سال گذشته از تمام امکانات خود برای رونق تولید استفاده کرد کما اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی برای تولید الکل، واکسن و تجهیزات آزمایشگاهی به منظور رفع نیاز کشور و اشتغال‌زایی وارد عمل شده و توانست نه تنها نیاز کشور را برطرف کند بلکه در زمینه صادرات نیز به توفیقاتی دست یافت.

این نماینده وزارت دفاع با بیان اینکه این وزارتخانه در حوزه تجهیزات پزشکی در 4 بخش بهداشت، درمان، امداد و نجات و پشتیبانی متحرک تولیداتی را دارد، یادآور شد: هم اکنون حدود 80 درصد بازار در اختیار بخش خصوصی بوده و این وزارتخانه تنها حدود 15 درصد از بازار را در اختیار دارد ضمن اینکه اگر ما تولیداتمان را با قیمت پایین‌تر عرضه می‌کنیم به این دلیل است که از ایجاد تورم در بازار فروش تجهیزات پزشکی جلوگیری کنیم .

وی در پایان خطاب به نمایندگان بخش خصوصی حاضر در نشست از آنها خواست تا دیدگاه خود را نسبت به فعالیت‌های وزارتخانه‌های دفاع و صنعت، معدن و تجارت در حوزه تولید تجهیزات پزشکی تغییر دهند.

ما به دنبال تولید دانش هستیم

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر در نشست افزود: ما به دنبال تولید دانش هستیم نه تولید محصولات به طوری که آن در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، از سوی دیگر در مواردی که احتمال شکست در سرمایه گذاری یک بخش وجود دارد به ویژه در زمان تحریم ورود پیدا می‌کنیم.

وی  تصریح کرد: در بودجه 1400 حقوق گمرکی برای واردات تجهیزات پزشکی یک درصد و بر اساس ارز دولتی محاسبه شد که این مشکلاتی را ایجاد می‌کند بنابراین لازم است نشستی در رابطه با بررسی این مشکل برگزار شود.

درخواست نماینده بانک مرکزی از مجلس

نماینده بانک مرکزی حاضر در نشست درخواست کرد فعالیت‌ها در حوزه تولید تجهیزات پزشکی به سمتی هدایت شود که نیاز به ارزبری نداشته باشد و از ظرفیت داخلی استفاده شود تا بتوان نحوه هزینه‌کرد در این حوزه را به درستی مدیریت کرد.

مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در بخش خصوصی

در این نشست سه نفر از نمایندگان بخش خصوصی به ارائه دغدغه‌های خود در این حوزه پرداختند و از رقابت سازمان یافته بخش دولتی با بخش خصوصی، ضرورت ایجاد یک اداره کل تجهیزات پزشکی در وزارت صنعت، معدن و تجارت به معنای تسهیل و تسریع روند صدور مجوزها، وضعیت ارز اختصاص یافته به واردکنندگان قطعات مورد نیاز برای تولید تجهیزات پزشکی که مشکلاتی را ایجاد کرده است، رقابت ناسالم وزارت دفاع با بخش خصوصی در این حوزه و کاهش قیمت محصولاتشان که به متضرر شدن بخش خصوصی منتهی شده، ورود سایر دستگاه‌های غیرمرتبط به حوزه تولید تجهیزات پزشکی به عنوان موانع موجود در مسیر تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی بخش خصوصی یاد کردند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha