کد خبر: تقویت-روابط-با-همسایگان-یکی-از-الزامات
۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹
تقویت روابط با همسایگان یکی از الزامات شرایط تحریمی است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، سارا فلاحی با اشاره به اهمیت تقویت روابط همسایگان، اظهار داشت: ایلام دارای 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق است و با توجه به شناختی که از کشور عراق دارم بازار این کشور، یک بازار بکر اقتصادی برای ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مهم ایران در جریان مبارزه عراق با داعش، بیان کرد: هنگام حضور داعش در عراق جمهوری اسلامی ایران به صورت تمام قد به آن‌ها کمک کرد، اگر از مسیر صحیح دیپلماسی و براساس احترام متقابل با این کشور روبه‌رو شویم، عراق اراده دارد تا در زمینه اقتصادی با ایران همکاری کند.

لزوم توجه به بازارهای عراق، سوریه و افغانستان در شرایط تحریمی

وی با بیان اینکه کشور عراق به ایران نیازمند است، افزود: با توجه به همسایگی با عراق می‌توانیم در خصوص بازار این کشور سرمایه گذاری کنیم. همچنین می‌توانیم در خصوص بازار کشورهایی مانند افغانستان و سوریه نیز سرمایه‌گذاری کنیم با وجود اینکه سوریه ملتهب است اما همچنان نیازمند ما هستند و بازار خوبی نیز برای ایران وجود دارد.

فلاحی ادامه داد: متاسفانه بر بازار این کشورها سرمایه‌گذاری و تمرکز نمی‌کنیم در حالیکه اگر از مسیر صحیح وارد شویم و با همسایگان شورای همکاری جدیدی را ایجاد کنیم می‌توانیم به نتایج مثبتی دست یابیم. با توجه به حساسیت و وابستگی متقابلی که وجود دارد باید در این میدان نزدیک سرمایه گذاری کنیم.

ایلام می‌تواند به دروازه ارتباط ایران با مدیترانه تبدیل شود

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی و شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: می‌توانیم همانطور که فرماندهی عملیات نظامی علیه داعش در منطقه را برعهده گرفتیم، محور فعالیت‌های اقتصادی منطقه را نیز بر عهده بگیریم. در اینجا به فرماندهان اقتصادی و سیاسی نیاز داریم که درک دقیقی از راهبردهای دیپلماتیک و اقتصادی داشته باشند و باید و ستادی تشکیل شود تا از طریق همسایگان مسائل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه ایلام می‌تواند به دروازه ارتباط ایران با مدیترانه تبدیل شود اما این نگاه استرارتژیک را نداریم، افزود: قطعا در شرایطی مانند امروز، در روابط خارجی به جایگزین کشورهای غربی نیاز داریم. اگر از گذشته روی ایلام سرمایه گذاری می کردیم، امروز مرز مهم و جهانی ایلام می‌توانست به کشور کمک بیشتری کند.

سالانه 2 میلیون نفر از مرز ایلام عبور می‌کنند

فلاحی اظهار داشت: سالانه 2 میلیون نفر از مرز ایلام عبور می‌کنند چرا نباید از این مرز در راستای دیپلماسی همسایگی و مراودات اقتصادی و سیاسی استفاده کنیم. وقتی در محور مقاومت مبارزه کردیم و شهید دادیم، معبر‌های مهمی را باز کردیم اما تیم اقتصادی ضعیف عمل کردند.

نماینده ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی و شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیپلماسی سیاسی ایران ضعیف بوده است، بیان کرد: به شکل عقلانی باید مشکلات کنونی را نخبگان حل کنند.

ضرورت افزایش مراودات با کشورهای همسایه  در شرایط تحریمی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمرکز بر دیپلماسی همسایگی راهبردی جایگزین به جای روابط با کشورهای غربی است، گفت: البته با دنیا همراهی و همکاری داریم اما در شرایط تحریم رفتن به سمت همسایگان ضرورت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha