کد خبر: تفاوت-پلیس-ایران-با-پلیس-سایر-کشورها-در
۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۳۷
پلیس ایران، پلیس اخلاق مدار با حفظ ارزش ها / سردار عزیزاله ملکی

مؤلفه بنیادین برای نیروهای انتظامی، داشتن اقتدار اجتماعی است. برخورداری از ویژگی‌هایی نظیر ولایت‌مداری، جامعه‌محوری، تخصص، برخورداری از تکنولوژی‌های نوین، هوشمندی و هدفمند بودن، می‌تواند پلیس را در راه رسیدن به قدرت مشروع یاری کند. خوشبختانه در جامعه امروز، پلیس از نظر اقتدار و معنویت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است اما تلاش برای ارتقاء این جایگاه باید به طور مستمر ادامه یابد.

با استناد به روایات متعدد، امنیت نعمت بزرگی است که مهم‌ترین نیاز زندگی هر شخص محسوب می‌شود، پس از آن وجود عدالت و مبارزه با فساد از دغدغه‌های شهروندان به شمار می‌روند. اگر پلیس را احیاء کننده ارزش‌ها و عامل مبارزه با فساد و رفتارهای خلاف قانون در جامعه بدانیم، لازم است برای عمل به این وظایف، مسئوليت‌پذيري، شجاعت، قانون‌محوری و ولایت‌مداری را سرلوحه کار خود قرار دهد تا در صحنه مبارزه با اخلالگران در جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی سربلند و پیروز بماند.

در هر کشوری، نیروهای مسلح نهادهایی هستند که مردم با حضور آنها در جامعه، احساس امنیت و آرامش خاطر دارند. تفاوت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با نیروهای نظامی سایر کشورها در اخلاق‌مداری و حفظ ارزش‌هاست؛ چرا که در کشور ما، نظام مکتبی و اسلامی و تکریم مردم در اولویت امور قرار دارد.

از این رو، نیروی‌ انتظامي که همواره در کنار مردم و برای آنها گام برداشته، حفاظت از جان و مال مردم و دفاع از ارزش‌های دینی را جزء رسالت‌های اصلی خود می‌داند و در همین راستا با رویکردی معنوی، مردم‌محور و بر پایه قانون، تمامي امکانات و دانش خود را به كار گرفته تا بتواند امنیت را در جامعه و احساس امنیت را در بين شهروندان از مرزها تا مركز شهرها به وجود بياورد.

رویکرد مثبت نیروی انتظامی، این سازمان را به یک یگان معنوی و مردم سالار تبدیل کرده تا بدون در نظر گرفتن مادیات و امور دنیوی، پاسخگویی هوشمندانه‌ای به نيازهاي شهروندان داشته باشد و در اجرای قانون با قاطعیت هر چه تمام عمل کند. تفکر ناجا بر این است که پلیس جمهوری اسلامی ایران باید کابوسی برای مخلان نظم و امنيت و مایه امنیت خاطر مردم جامعه باشد.

از آغاز جنگ تحميلي تاكنون همواره شاهد جانفشانی‌های نیروهای انتظامی آن دوران يعني ژاندارمري، شهرباني و كميته انقلاب اسلامي در عرصه‌هاي مختلف بوده و هستيم و این خود نشان دهنده خلوص نیت نیروهای این سازمان در همه مقاطع زمانی است به عبارتی می‌توان گفت اتحاد بین نیروي انتظامي و استفاده از ظرفيت مردم به ويژه بسيج و شوراهاي معتمد پليس در محلات، عامل موفقيت‌هاي اين سازمان به شمار مي‌رود.

نیروی انتظامی به عنوان یک نهاد انقلابی حدود 8 هزار شهید در دوران دفاع مقدس و بیش از 5 هزار شهید والامقام در عرصه تامين نظم و امنیت تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است که این نشانگر عزم جدي در مقابله با ناامني‌ها و پيمان با شهدا براي ادامه راه نورانی آنها می‌باشد.

نيروي انتظامي تمام توان خود را در جهت رسیدگی به مطالبات مردمی و خدمت خالصانه به آنها به کارگیری کرده و تاکنون در این مسیر به پیشرفت‌های بسيار بزرگي نیز دست یافته است‌. این سازمان مقدس سعی دارد با تغییرات زیربنایی و تربيت نيروي انساني متعهد و متخصص قدم به قدم در راستاي منويات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) در جهت هم ترازشدن با جمهوری اسلامی گام بردارد که قطعاً این مهم با تلاش کارکنان و مسئولان مربوطه امکان‌پذیر است.

فرمانده معظم کل قوا، كاركنان نیروی انتظامی را مجاهدان فی سبیل‌الله خطاب می‌کنند و اقتدار مطلوب نظام اسلامی را اقتداری همراه با عدالت، مروت و ترحم برمی‌شمارند. ایشان به قانون‌گرایی در دو بعد مواجهه با مردم و در درون سازمان نیروی انتظامی تاکید به خصوصی دارند که باید این امر مهم در بین فرماندهان، مسئولان و تمامي کارکنان ناجا مورد توجه قرار گیرد. از طرفي ارتباط گسترده ماموران انتظامي با مردم، اهمیت سلامت كاركنان در این سازمان را افزایش می‌دهد.

نیروی انتظامی تجلی‌گاه امنیت کشور است، اقتدار و عملکرد صحیح این سازمان بر تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامي تأثیر مستقیم دارد. اتکاء به خداوند به عنوان عامل اصلی قدرت، همراه بودن با مردم، آمادگی فداکاری، آموزش همه جانبه نیروي انسانی و نظم و قانونمندی، ویژگی‌هایی هستند که اقتدار این سازمان را تأمین می‌کنند. برخورداری از احساس تعهد و مسئولیت‌پذیری در اجرای مأموریت‌ در حوزه‌های متفاوت اعم از امنیتی، فرهنگی و اجتماعی می‌تواند رمز سرافرازی این یگان در حفظ ارزش های اسلامی و اجتماعی باشد.

امروز که دشمن با انواع دسیسه‌ها سعی در جلوگیری از تحقق تمدن نوین اسلامی دارند و تمام تلاش خود را برای ایجاد ناامنی در کشور به کار بسته اند نیروی انتظامی می‌کوشد با تلاش مضاعف در کنار سایر اقشار از توسعه همه جانبه کشور پاسداری کرده و نقش خود را در برقراری امنیت پایدار که بستر پیشرفت نظام اسلامی است به درستی ایفا نماید.

امروز این نیروی انقلابی با اتکا بر نیروهای جوان و نخبگان اجتماعی و ایجاد بستر مناسب برای ورود آنان به چرخه فرماندهی و مدیریت توانسته است با هوشمندی و بهره‌گیری از علوم و فناوری‌های روز دنیا، اشراف اطلاعاتی مثال زدنی را به نمایش در آورد و با چنین پشتوانه‌ای دربرخورد با هر فتنه‌ای سربلند عمل كرده و پشتوانه اجتماعی مردم را کسب کند.

نیروی انتظامی با توجه به شرایط جهانی و تغییرات در حوزه فناوری کوشیده است پویایی خود را ارتقاء داده و با ایجاد پژوهشکده‌های مختلف، مراکز مشاوره و تحقیقات اجتماعی، برگزاری جلسات اندیشه‌ورزی، بهره‌گیری از مشارکت‌های موثر مردمی و رویکرد جامعه محوری خود، پلیس ایران را در برقراری نظم اجتماعی و ایجاد امنیت پایدار در حوزه فضای مجازی و واقعی به جایگاه مطلوبی در بین کشورهای منطقه برساند.

این نیرو همواره تلاش دارد با بهره‌گیری از منویات فرماندهی معظم کل قوا و بدون اثرپذیری از هیاهوی معاندان و رسانه‌ها ضمن انجام وظیفه ذاتی خویش در تامین نظم و امنیت حرکت سازمانی خود را در ایجاد پلیس در تراز نظام جمهوری اسلامی به طور حکیمانه و منطقی ادامه داده و الگویی برای پلیس سایر‌ کشورهای اسلامی باشد.

* سردار "عزيزاله ملكي" فرمانده انتظامي استان گيلان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha