کد خبر: تغییر-روش-جمع-آوری-پسماند-در-تهران-کاهش
۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۰۷
کاهش پسماند باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت، پیروز حناچی شهردار تهران در آیین رونمایی از سامانه صورت وضعیت الکترونیکی، اپلیکیشن‌های جمع‌آوری پسماند خشک و آغاز اجرای طرح «کاپ» با بیان اینکه موضوع پسماند در کشور ما بسیار مهم است، اظهار داشت: ابعاد حاکمیتی موضوع پسماند از ابعاد محلی فراتر رفته است.

وی با بیان اینکه مرحله اول مطالعات در مورد مدیریت یکپارچه سازی و فراگیری پسماند در تهران به سرانجام رسیده است، افزود: هم اکنون آماده اجرای آن هستیم و تلاش می کنیم برای جلب نظر و همکاری شهروندان شاهد تحولات عظیمی در حوزه پسماند باشیم.

شهردار تهران با تاکید بر این موضوع که با رعایت استانداردها و بهره‌گیری از مشارکت مردم در حوزه پسماند تجربه متفاوتی در این حوزه به دست خواهیم آورد، گفت: روزانه 6هزار و 700 تا 7هزار تن زباله در شهر تهران جمع‌آوری می‌شود به همین دلیل باید در راستای کاهش زباله اقدامات مهمی انجام شود.

حناچی ادامه داد: اگر حجم زباله کاهش یابد می توانیم آنها را به بازیافت نزدیک کنیم و شاهد تحقق طرح تفکیک زباله از مبدا باشیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها جمع‌آوری پسماند هر شب را به هفته‌ای یک یا 3 مرتبه در هفته تبدیل کرده‌اند، تصریح کرد: بدون شک این مدیریت به تمهیدات ویژه‌ای نیاز دارد اما بر این باورم که می توانیم از تجربیات این کشورها استفاده کنیم.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر این موضوع که مشکلات مربوط به حوزه مدیریت پسماند به شیوه فعلی جمع‌آوری مرتبط است، گفت: مخازن موجود در سطح شهر تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته که از مهمترین آنها می توان به تبدیل موقعیت آنها به مکانی برای حضور موش‌ها، کودکان کار و رجوع زباله‌گردها اشاره کرد.

حناچی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها امکان خروج زباله از میسر ورود آن وجود ندارد، افزود: به دنبال تغییر روش جمع آوری پسماند در شهر تهران هستیم و معتقدم طرح «کاپ» به تولید کمتر زباله کمک خواهد کرد.

وی بیان داشت: برای اجرای طرح «کاپ» تلاش می‌کنیم با برنامه ریزی از درب منازل تا مکان‌های امحای زباله به صورت یکپارچه عمل کنیم هرچند که در این راه ما به همکاری همه دستگاه‌ها و به خصوص مردم نیازمند هستیم.

شهردار تهران با اشاره به این موضوع که تاکنون برنامه تهران هوشمند به‌طور کامل اطلاع رسانی نشده است، تصریح کرد: طرح «کاپ» بخش کوچکی از این پروژه است که از امروز فعالیت آن در شهر تهران آغاز می شود. حضور استارتاپ ها از ویژگی های مهم این برنامه است.

حناچی ادامه داد: هم اکنون این طرح از مجموعه‌های مسکونی پرجمعیت شروع شده و تا مجموعه های مسکونی کوچک ادامه خواهد داشت. بدون تردید در زمینه قانونی هنوز ضعف‌هایی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم آنها را به کمک برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه تولید برق از زباله در آرادکوه راه اندازی شده است، گفت: امروز با ظرفیت‌های ۳ مگاوات از محل سوزاندن زباله‌ها برق تولید می‌شود. همچنین با تغییر سیاست ‌های دولت و واقعی کردن قیمت تولید برق، شرایط برای حضور بخش خصوصی هم فراهم شده است.

شهردار تهران با اشاره به موضوع کودکان کار گفت: قطعا شهرداری از وضعیت موجود در شهر تهران راضی نیست اما تلاش می‌کنیم تا با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط و متولی بتوانیم حضور کودکان کار را به حداقل برسانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha