کد خبر: تغيير-نگاه-انسانى-به-شهر-و-توسعه-حمل-و-ن
۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۰
تغيير نگاه انسانى به شهر و توسعه حمل و نقل پاک در پايتخت

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت و به نقل از روابط عمومی اداره كل محيط زيست و توسعه پايدار شهرداری تهران؛ سید مناف هاشمی در حاشيه برگزاری رویداد بین المللی کلیماتون 2020 و در وبینار حمل ونقل پاک و کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل ونقل پاک و به تبع آن مدیریت گره های ترافیکی در پایتخت مهمترین خواسته ی پایتخت نشینان است، گفت: کثرت خودروها، افزایش مصرف سوخت های فسیلی در بخش حمل ونقل ، ناوگان فرسوده انتشار گازهای گلخانه‌ای و به تبع همه موارد آلودگی هوا در شهر تهران سبب شده تهران در مسیر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین پیش رود، از این جهت موضوع کاهش گازهای گلخانه ای و مقابله با گرمایش زمین یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی اظهار داشت : یکی از شاخص‌های اصلی رسیدن به توسعه پایدار، کارآمدترکردن حمل‌ونقل عمومی در شهرها اعلام شده است. زیرا حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها رابطه مستقیمی با دیگر چالش‌های شهری از جمله ترافیک و آلودگی هوا دارد. بنابراین بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین رسالت مدیریت شهری در کلانشهرها به شمار می‌رود.

به گفته ی هاشمی استفاده و جایگزینی از انرژی های نو، توسعه فضای سبز که تاثیر زیادی بر کاهش گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا دارد، نوسازی سامانه های حمل و نقل عمومی، برنامه ريزى کلانِ براى تحقق شهرِ انسان محور و توسعه حمل ونقل پاک و هوشمندسازی شهر یکی از برنامه های اصلی این معاوت حمل ونقل و ترافیک است.

معاون شهردار تهران وضعیت کنونی ناوگان حمل ونقل عمومی را تشریح کرد و گفت: شهر تهران 250 کیلومتر مترو و 1507 دستگاه قطار دارد که روزانه (فارغ از ایام کرونا ) بیش از 2 میلیون سفر درون شهرى را مدیریت میکند. این در حالیست که نیاز امروز شهر 3هزار دستگاه قطار مترو است و چنانچه خطوط 6 و 7 مترو نیز بطور کامل به بهره برداری برسد 3 هزار و 500 دستگاه قطار برای مدیریت سفر شهرنشینان مورد نیاز است.

هاشمى ادامه داد: توسعه نهایى خطوط مترو که بر اساس برنامه جامع حمل ونقل ریلی نوشته شده است 250 کیلومتر مترو دیگر باید به خطوط مترو فعلی اضافه شود این در حالیست که ساخت هر کیلومتر مترو نیازمند 1 هزار میلیارد تومان اعتبار بوده است.

به گفته هاشمی تهران 6 هزار دستگاه اتوبوس داشته که بیش از 3700 دستگاه آن فرسوده است این در حالیست که نیاز امروز پایتخت 10 هزار دستگاه اتوبوس میباشد ونوسازی این ناوگان نیز 50 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون شهردار تهران میگوید:حل دو مساله ترافیک و آلودگی هوا کار ساده ای نیست و نیازمند حمایت دولتمردان ، شهرداری ، مردم و ایده پردازان است .معتقدم تحقق یک حمل ونقل ایده آل و پاک نیازمند منابع مالی در بودجه سالانه ی کشور است.

معاون حمل ونقل، ترافیک با تاکید بر اینکه موضوع حمل ونقل عمومی دغدغه دولتمردان نیست گفت:در طول 10 سال گذشته انباشتگی زیادی را در این بخش شاهد بوده ایم که امروز کار را سخت کرده است ، در طول سالهای اخیر شهرداری تهران برای حمل ونقل پاک بودجه ی خوبی را پیش بینی و برنامه های کلانی را اجرا کرده است که آن از دست میتوان به توسعه خطوط 10 گانه بی ار تی ، احداث مسیرهای دوچرخه سواری در شهر اشاره کرد. اکنون 8 میلیون سفر ( در ایام فارغ از کرونا ) 8 میلون سفر در شهر تهران به واسطه حمل ونقل عمومی مدیریت میشود که اگر تمامی برنامه های در طول 10 سال گذشته با منابع مالی محقق ميشد امروز 12 میلیون سفر در شهر تهران از طریق ناوگان عمومی شهر صورت میگرفت.

معاون شهردار تهران در ادامه به برنامه های توسعه ای مدیریت شهری در زمینه ناوگان عمومی پاک اشاره کرد و گفت : استفاده از اتوبوسهای برقی ، موتور سیکلت های برقی در دستور کار است بطوریکه در این زمینه با مجموعه های استارآپی وارد مذاکره شده ايم.

هاشمی با بیان اینکه شهرداری تهران عزم خود را بر توسعه حمل ونقل پاک بر اساس یک برنامه ی میان مدت جزم کرده است تصريح كرد: در سال‌های اخیر رویکرد حاکم بر شهرهای پیشرفته دنیا، توجه و تأکید به شهر انسان محور و به تبع آن حمل‌ونقل انسان محور است. در راستای نگاه انسانی به شهر، ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل پاک همزمان با تقویت حمل‌ونقل عمومی بسیار قابل اهمیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha