کد خبر: تغذیه-سالمندان-در-دوره-شیوع-بیماری-کوو-2
۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۵۳
  • آهن از ریزمغذی هایی است که در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد. سالمندانی که به دلیل دریافت کم منابع غذایی آهن دچار کمبود آهن و کم خونی می شوند، مقاومت کمتری در مقابل عفونت ها و به ویژه ویروس کرونا دارند. گوشت قرمز، مرغ، ماهی از منابع غنی آهن هستند.
  • برای جذب بهتر آهن وعده غذایی توصیه می شود از سالاد و سبزی تازه و خام، آبلیموی تازه، آب نارنج که حاوی ویتامین c است، همراه با غذا استفاده شود.
  • در صورتی که پزشک کمبود آهن و کم خونی سالمند را تشخیص داده است، دوز درمانی مکمل آهن با توصیه پزشک برای رفع کم خونی باید مصرف شود.
  • حبوبات و زرده تخم مرغ، سبزی های تیره مثل جعفری، برگ چغندر، برگ های تیره کاهو، انواع خشکبار و مغزها نیز به تامین آهن موردنیاز بدن کمک می کنند. مصرف چای به ویژه بعد از غذاهای گیاهی حاوی آهن (آهن غیر هم) مانند حبوبات و غلات از جذب آهن جلوگیری می کند؛ بنابراین سالمندان باید از مصرف چای از یک ساعت قبل تا دو ساعت بعد از غذا خودداری کنند.
  • ریزمغذی «روی» نیز در افزایش ایمنی بدن نقش دارد. کمبود دریافت روی از منابع غذایی در سالمندان شایع است. همچنین ممکن است با بالا رفتن سن، جذب روی در بدن کمتر شود.
  • برخی از داروها مانند مکمل کلسیم در صورت مصرف همزمان با غذاهای حاوی روی می توانند سبب کمبود روی در بدن شوند. گوشت، شیر و لبنبات، تخم مرغ و حبوبات از منابع غنی روی می باشند. به طور کلی با مصرف منابع غذایی حاوی پروتئین به ویژه پروتئین حیوانی هر دو ریزمغذی آهن و روی تامین می شود.
  • «منیزیم» یکی از املاح موثر در استحکام و مقدار توده عضلانی بدن است. کمبود این عنصر نیز یکی از مشکلات تغذیه ای در این سنین است و در افراد مبتلا به سوء تغذیه و سوء جذب مواد غذایی نیز بیشتر مشاهده می شود. منابع غذایی حاوی منیزیم شامل آجیل، لوبیای سویا، انواع گوشت ها می شود.
  • مصرف زیاد مواد قندی و شیرین، غذاهای چرب و سرخ شده و پرنمک موجب تحریک سیستم ایمنی می شود و بهتر است سالمندان از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنند. سالمندانی که دچار بیماری های مزمن از جمله دیابت، فشار خون بالا و چربی خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی هستند لازم است کماکان رژیم غذایی معمول خود را با مشورت کارشناسان تغذیه رعایت کنند.

«فاطمه شفیعی»

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha