کد خبر: تغذیه-بیماران-کرنا-واکسن-سلامت
۲۵ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۱۵

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهر گفت : تغذیه سالم و اصولی و تاثیر آن بر ارتقاء سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کرونا نقش کلیدی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت در فارس، مهندس« هادی اکبری» ابراز داشت :در دوسال اخیر سایه سنگین همه گیری کرونا ابعاد مختلف زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و تبعات اقتصادی زیادی نیز داشته است، که نتیجه آن تغییر الگوی غذایی، کاهش مصرف و کاهش دسترسی به برخی اقلام غذایی می باشد.

وی افزود: تغذیه صحیح نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن، خصوصا قبل و بعد از تزریق واکسن دارد، و در افرادی که سیستم ایمنی بدن به علت تغذیه نامناسب تضعیف می شود، مقاومت بدن در برابر ویروس ضعیف شده حاصل از واکسن کمتر و حتی ممکن است دوره نقاهت پس از واکسیناسیون نیز افزایش یابد.

در همین راستا، مسؤول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان مهر، نیز هدف از اجرای بسیج ملی تغذیه، اطلاع رسانی به مردم در زمینه اهمیت تغذیه مناسب و سالم در کاهش شدت بروز بیماری کرونا و عوارض احتمالی پس از واکسن خواند؛ و گفت: نکته مهم چه برای واکسیناسیون و چه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا داشتن الگوی غذایی مناسب است.

« سکینه ابراهیمی» در ادامه به نکات تغذیه ایی ضروری قبل و بعد از واکسیناسیون اشاره کرد و خاطر نشان کرد؛ با رعایت نکات زیر عوارض احتمالی واکسن به حداقل خواهد رسید؛ مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده شود.

رژیم غذایی حاوی میوه (موز، آلو، زردآلو، طالبی، کیوی، پرتقال)، سبزی ها (اسفناج، جعفری)، حبوبات، نان و غلات سبوس دار، هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی برای تامین پتاسیم ناشی از تعریق زیاد در تب توصیه می شود.

مصرف منابع غذایی ویتامین های گروه B از جمله سبزی ها و میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات و مغزها توصیه می شود.

نکات تغذیه ای در صورت مواجهه با بدن درد و خستگی پس از واکسیناسیون کووید۱۹ مصرف منابع غنی از امگا ۳ مانند ماهی، گردو و تخمه آفتابگردان توصیه می شود. پیشنهاد می شود منابع غذایی منیزیم شامل سبزی های برگ سبز، تخمه کدو، غلات کامل و حبوبات، بادام زمینی، شکلات تلخ و کاکائو مصرف شود مصرف ترکیبات حاوی کافئین مانند چای سیاه، چای سبز و قهوه، در حد دو فنجان در روز به رفع خستگی و دردهای منتشر بدن کمک می کند. نکات تغذیه ای در صورت ضعف و بی حالی پس از واکسیناسیون کووید۱۹

منابع غذایی حاوی B۱، B۶ و B۱۲ شامل غلات کامل، گوشت، تخم مرغ و شیر و لبنیات به افزایش انرژی و کاهش ضعف و بی حالی کمک می کند. شربت عسل با کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت، به کنترل ضعف و بی حالی کمک می کند. افزودن دارچین، زنجبیل وسیاهدانه به غذا توصیه می شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha