تصمیم هایی که دیر گرفته شدند!/ پروتکل های بهداشتی از سوی بخشی از جامعه جدی گرفته نمی شود
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ شدت شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است به طوری که میزان مبتلا در هفته های اخیر اعداد بالایی را نشان می دهد. در این میان آمار افرادی هم به دلیل کووید 19 جاشنان را از دست می دهند نیز قابل توجه است. آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا از زمان شیوع این اپیدمی نیز فراتر رفته است و باعث شده تا فشار مضاعفی به کادر درمانی کشور نیز وارد شود، بیمارستان ها پر شده و حتی تخت خالی برای پذیرش بیماران جدید وجود ندارد و ادامه معضل کرونا آسیب های عمیق تری به کشور در هر بحثی وارد خواهد کرد. دکتر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۷۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۲۶ هزار و ۴۹۰ نفر رسید. ضمن اینکه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۰ هزار و ۱۲۳ نفر رسید. به گفته وی، ۴۷۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. و تاکنون چهار میلیون و ۴۸۲ هزار و ۲۶۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

محدودیت ها جدی گرفته نمی شود

یکی از دلایلی که به افزایش آمار کرونا در ایران علی رغم کاهش محسوس آن در برخی از کشورهای اروپایی این است که پروتکل های بهداشتی از سوی بخشی از جامعه جدی گرفته نمی شود. این عدم توجه به پروتکل های بهداشتی به رشد آمار مبتلایان و همچنین افزایش مرگ ناشی از این بیماری دامن زده است. دولت از ابتدای شیوع ویروس کرونا، محدودیت هایی را بنابر توصیه ها اعلام و اعمال کرد اما با گذشت زمان و فروکش محسوس بیماری این محدودیت ها برداشته شد. با این حال با افت شاخص های اقتصادی و همچنین رشد قیمت ها و افزایش بیکاری دولت ترجیح داد تا مردم به فعالیت های اقتصادی خود برگردندند و این برگشت بسیار سریع اتفاق افتاد. سریع از این نظر که با فروکش کردن مقطعی اپیدمی در تیرماه بخشی از جامعه به دلیل اظهارنظر برخی از مسئولان درباره کنترل بیماری؛ رعایت پروتکل ها را رها کرده و به زندگی عادی خود برگشتند درحالیکه بسیاری از کارشناسان بهداشتی در باره بازگشت بیماری هشدار داده بودند. این بدین معنا نیست که مسئولیت همه این اتفاقات به عهده دولت است، ولی تصمیمات و عملکرد مجموعه دولت در این زمینه بی تاثیر نبوده است. وزیر بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا بارها درباره بازنگری درباره اعمال محدویت ها و کمک دولت به مردم برای کاهش حضور آنها در فضاهای فعالیتی حرف زده بود اما ناتوانی دولت در حوزه اقتصادی و نگرانی از افزایش بیکاری، باعث شد تا مردم به زندگی خود برگردند.

کشور در محاصره کرونا

به گفته سادات لاری در حال حاضر استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان های هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. با رشد روزافزون بیماران مبتلا به کرونا و کم شدن یا نبود تخت بیمارستانی، خستگی کادر درمانی و کاهش توان سیستم درمانی کشور در برابر کرونا، خطر بسیار جدی تر آن چیزی می شود که برخی تصور می کنند. یکی از مشکلاتی که به رشد بیشتر بیماری دامن زده است تصمیماتی است که دیر اتخاذ می شوند؛ بسیاری از کارشناسان بهداشتی و درمانی معتقدند باید با توجه به شرایط حاضر تصمیماتی برای اعمال محدویت ها و سختگیری ها اتخاذ شود تا بتواند از حجم افزایشی بیماران بکاهد. در این میان شهری مانند تهران که 12 تا 14 میلیون نفر جمعیت ساکن و مسافر دارد که روزانه بین 7 تا 8 میلیون سفر درون شهری را از بخش فعال آن شاهد هستیم و از قضا بخش عمده آن هم از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و به دلیل عدم توسعه حمل و نقل و عمومی مردم مجبور به سوار شدن در اتوبوس و متروی شلوغ هستند و درد نان از درد جان دردناک تر است؛ طبیعی است که محدودیت ها موفق نخواهد بود.

وضعیت وخیم بیمارستان های تهران

بیمارستان ها پر شده از بیمارانی که کووید 19 آنها را از پا درآورده است، تهران با توجه به جمعیتی که دارد بیماران بسیار زیادی را هم پذیرایی می کند! به شکلی که به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی کرونای استان تهران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر؛ تهران با ۵ هزار و ۳۰۰ بیمار کرونایی وضعیت خوبی ندارد چراکه برای اعلام محدودیت‌های تردد، کمی دیر تصمیم گیری شد. وی با اشاره به اینکه درحال حاضر نظارت‌ها تشدید پیدا کرده است، افزود: «نشستی را با روسای بیمارستان‌های اصلی داشتیم و بنابراین در ارائه روند خدمت رسانی، وضعیت اکسیژن رسانی در بیمارستان‌ها برای ما بسیار حیاتی است زیرا درمان اساسی برای بیماران کرونایی نداریم.» توکلی با اشاره به اینکه وضعیت اکسیژن تمام بیمارستان‌ها را رصد می‌کنیم ادامه داد: «تنها درمان استاندارد و موفق اکسیژن رسانی و مانیتورینگ دقیق بیمار کرونایی است، کرونا مانند یک سندروم عمل کرده و سیستم‌های مختلف بدن را درگیر خود می‌کند.» معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به اینکه وقتی بیماران کرونایی بهبود پیدا می‌کنند خیلی از عوارض جدید را در آنها می بینیم، اظهار کرد: «در این بیماران درگیری قلب به شکل مشخص ممکن است ادامه‌دار باشد. کرونا یک بیماری سیستماتیک است و کل بدن را درگیر می کند. هرچه بتوانیم زودتر بیماران را بستری کنیم قطعا می توانیم سیر درمانی موفق تری داشته باشه باشیم. تیم های نظارتی ما تمامی بیمارستان ها را رصد می کنند و نظارت بر بیمارستان ها تشدید یافته است.»  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha