کد خبر: تشکیل-ستاد-مناسب‌سازی-جامعه-برای-معلو
۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۷
تشکیل ستاد مناسب‌سازی جامعه برای معلولین به ریاست وزیر کشور

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، سید سعید آرام که به مناسبت هفته جهانی معلولین مهمان برنامه «سلام تهران» بود، رسالت اصلی سازمان بهزیستی را توانمندسازی افرادی دانست که دارای معلولیت هستند و تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد کنیم تا فرد معلول با توجه به معلولیت خود، در جامعه حضور داشته باشد و نقش خود را به عنوان شهروند ایفا کند.

وی با بیان اینکه افراد معلول براساس شدت معلولیت، به چند گروه تقسیم می‌شوند، اظهار داشت: آن‌هایی که امکان توانمندسازی ندارند، خدمات نگهداری و حمایتی دریافت خواهند کرد، اما گروه زیادی از این افراد در صورتی که شرایط مهیا باشد، می‌توانند افراد مؤثری در جامعه باشند.

مدیر سازمان بهزیستی شهر تهران مناسب‌سازی را کمتر از حد قابل قبول برای معلولان دانست و تأکید کرد: رسیدگی به امور معلولان فقط وظیفه سازمان بهزیستی نیست. باید بپذیریم اگر معلولیت محدودیت نیست، باید شرایط حضور معلولان در جامعه فراهم باشد. اگر یک معلول نتواند از خانه خارج شود و در جامعه فعالیت کند، دیگر توانمندسازی هم فایده‌ای ندارد.

آرام با اشاره به تشکیل ستاد مناسب‌سازی برای معلولین به ریاست وزیر کشور، بیان داشت: تاکنون اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته اما با توجه به گستردگی، همچنان تلاش بسیاری نیاز است. هم اکنون شهردار تهران به هیچ مجموعه دولتی و غیردولتی بدون رعایت قوانین مناسب‌سازی مجوز پایان کار نمی‌دهد. در حمل‌ونقل هم برای سهولت در تردد، مناسب‌سازی صورت گرفته است.

این مقام مسئول از تدوین سند راهبردی مناسب‌سازی در سازمان بهزیستی خبر داد و تصریح کرد: در همه استان‌ها یک شهر را به عنوان شهر بدون مانع انتخاب کرده‌ایم تا الگویی برای سایر شهرها باشد. مهمترین نکته این است که نقص افراد دارای معلولیت را جامعه به عنوان واقعیت بپذیرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ درصد افراد جامعه نیازمند خدمات ویژه هستند، افزود: باید در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌ها سهم این افراد در نظر گرفته شود.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha