کد خبر: تشریح-شرایط-رد-پیشنهاد-نمایندگان-در-خص
۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۸

به گزارش گروه سیاسی  خبرگزاری  سلامت به نقل از خانه ملت، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 25 آذرماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به مواد 21 و 22 آئین نامه داخلی مجلس در تذکری، گفت: رئیس مجلس در چند مورد خاص می‌تواند مانع از ارائه پیشنهاد نمایندگان به طرح ها و لوایح شود. نخست اگر پیشنهاد خلاف اصل 75 یا قانون اساسی باشد اما امروز چند پیشنهاد که مغایر اصل 75 و اصول قانون اساسی نبود اما امکان ارائه در صحن پیدا نکرد.

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی درمجلس افزود: در صورتی که پیشنهاد نمایندگان خلاف برنامه پنجساله باشد رئیس جلسه باید آن را به رأی بگذارد و اعلام کند که این پیشنهاد 2 سوم رأی نیاز دارد، برهمین اساس پیشنهاد بنده و آقای خدابخشی می توانست مطرح شود.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: این تذکر را وارد نمی دانم زیرا پیشنهادات به طرح اصلاح ساختار بودجه شما و آقای خدابخشی قابل طرح نبود زیرا با بندهای 4 و 9 ماده واحده این طرح مغایرت داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: براساس قانون، پیشنهادهایی که مغایر با اصل 75 یا خلاف قانون اساسی باشند امکان طرح در مجلس را ندارد علاوه بر این موارد، براساس بند 5 ماده 149 آئین نامه در هر مرحله که پیشنهاد اصلاح، بازگشت به لایحه یا طرح یا مصوبه کمیسیون اصلی به تصویب مجلس برسد پیشنهاد الحاقی مرتبط و غیر مغایر با مصوبه به تشخیص رئیس جلسه به ترتیب کمیسیون های فرعی و نمایندگان مطرح و رأی گیری به عمل می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha