تست کرونا برای زنان باردار وافراد بالای ۶۰ سال رایگان است/ ۹۰ درصد هزینه بستری بیمار کرونایی برعهده بیمه است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، این روزها بیماران کرونایی با دغدغه ‌ای به نام هزینه درمان دست و پنجه نرم می‌کنند. گزارشات مردمی از پرداخت‌ هزینه‌های میلیونی برای درمان و تست کرونا حکایت دارد. بازارسیاه داروهای تقلبی نیز روز به روز رونق می‌گیرد و بستگان بیماران به امید نجات جان عزیزانشان در دام سودجویان گرفتار می‌شوند. در گفت و گویی که با سیما سادات لاری؛ سخنگوی وزارت بهداشت و درمان داشتیم، وضعیت هزینه درمان و بیمه بیماران کرونایی را پیگیری کردیم و از داروهای تقلبی پرسیدیم.

دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص داروهای تقلبی که با نام کرونا در بازار به فروش می‌رسند، گفت: بیماری کووید ۱۹ هیچ داروی اختصاصی یا واکسنی در جهان ندارد. داروهایی که با عنوان داروی کرونا یا مواردی از این دست در بازار سیاه فروخته می‌شود، کلاهبرداری و تقلبی است و مردم از خریدن این داروها خودداری کنند. داروهایی که در بازار سیاه به اسم داروی کرونا فروخته می‌شود به هیچ عنوان مورد تایید وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو نیست و برخورد با این موارد بر عهده نیروهای انتظامی است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به هزینه درمان بیماران کرونایی، توضیح داد: انجام تست کرونا برای گروه‌های هدف شامل افراد علامت‌دار، زنان باردار، افراد بالای 60 سال و افراد با بیماری زمینه‌ای و افراد در تماس با بیماران به شرط علامت‌دار بودن یا زنان باردار یا بالای 60 سال یا دارای بیماری زمینه‌ای در مراکز دولتی رایگان است و هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. برخی افراد ممکن است در آزمایشگاه‌های خصوصی، آزمایش سرولوژی انجام داده و هزینه‌هایی برای این تست پرداخت کنند که توصیه می‌کنیم از این کار خودداری کنند. زیرا تست سرولوژی وضعیت فعلی بیمار را نشان نمی‌دهد و از این تست برای مطالعات و تحقیقات استفاده می‌شود.

او افزود: درباره هزینه بستری بیماران نیز اگر بیمار بیمه داشته باشد، در مراکز دولتی فقط 10 درصد هزینه را پرداخت می‌کند و 90 درصد هزینه توسط بیمه پرداخت می‌شود. در بیمارستان غیردولتی یا خصوصی نیز اگر فرد بیمه داشته باشد، ۹۰ درصد از تعرفه دولتی توسط بیمه پرداخت می‌شود. ضمنا اگر فرد بیمه نداشته باشد، با هماهنگی سازمان بیمه سلامت برای دریافت خدمات در بیمارستان‌های دولتی، می‌تواند روی تخت بیمارستان بیمه شود و ارزیابی وسع او توسط وزارت رفاه در یک روز انجام می‌شود. اگر بر اساس ارزیابی وسع و دگهک بندی که توسط وزارت رفاه انجام می‌شود، فرد قادر به پرداخت حق بیمه خود نباشد، به صورت رایگان بیمه خواهد شد.

لاری ادامه داد: اگر بیمار کرونایی حتی توان پرداخت ۱۰ درصد را هم نداشته باشد، می‌تواند به مددکاری بیمارستان مراجعه کند تا تخفیف دریافت کرده یا کل هزینه او رایگان شود. لازم به ذکر است که میانگین هزینه بیمار کرونایی بستری در بخش عادی برای بیمارستان، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و بستری در بخش آی سی یو نیز حدود ۴.۵ میلیون تومان است.

سیما سادات لاری در خصوص داروی رمدسیویر که به تازگی برای درمان کرونا معرفی شده است، گفت: در حال حاضر مطالعات بالینی در زمینه داروی رمدسیویر در حال انجام است.

خبرنگار: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha