کد خبر: تست-سرولوژی-برای-تشخیص-کرونا-ارزشی-ندا
۱۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۲۷
تست سرولوژی برای تشخیص کرونا ارزشی ندارد!/تست پی سی آر فقط 60 درصد اعتبار دارد!

دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی و در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره علت منفی شدن تست بیماران مبتلا به کووید 19 اظهار داشت: تست پی سی آر کووید 19 فقط 50 تا 60 درصد اعتبار دارد.

وی افزود: ممکن است برخی بیماران در 40 درصد موارد کووید 19 داشته باشند اما جواب تست آنها منفی شود که به این تست، منفی کاذب می‌گویند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: ممکن است این تست بعد از بهبودی بیماران نیز بین 6 تا 7 هفته بعد از دوره بیماری همچنان مثبت باشد، اما مثبت بودن این تست دلیلی بر آلودگی بیمار و انتقال بیماری به دیگران محسوب نمی‌شود.

تشخیص تست‌های بالینی به عهده پزشک معالج است

عضو کمیته علمی ستاد مقابله‌ با کرونا با بیان اینکه تشخیص تست‌های بالینی به عهده پزشک معالج است، گفت: مردم بر اساس این تست‌ها نمی‌تواند بیماری را تشخیص دهند. تشخیص تست‌های کووید 19 بسیار تخصصی است و اگر مردم بخواهند بدون نظر پزشک روی این تست‌ها مانور دهند بسیار خطرناک است.

مردانی بیان داشت: برخی تست‌ها مانند تست سرولوژی در مواقعی که فرد در ابتدای بیماری درخواست دارد، انجام این تست مناسب نیست چراکه بیمار در اوج علائم قرار دارد؛ اگر فرد ناآگاه باشد در روز اول با انجام تست سرولوژی و منفی شدن آن همه اعضای خانواده و دیگران را به راحتی آلوده می‌کند.

وی ادامه داد: تست سرولوژی در 6 هفته اول بیماری منفی است و بعد از گذشت 6 هفته، تست بیماری برای فرد مثبت می‌شود. این تست برای تشخیص بیماری هیچ ارزشی ندارد؛ تشخیص این تست‌ها فقط به عهده پزشک است و مردم خود نمی‌توانند با تست سرولوژی یا آنتی‌بادی بیماری را تشخیص دهند.

فوق تخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: مردم با انجام تست سرولوژی نمی‌توانند در مورد سلامتیشان تصمیم گیری کنند.

مردانی با اشاره به مواردی که مردم عنوان کرده‌اند در صورتی که تست ما منفی است آیا نیاز به پیگیری داریم یا خیر، افزود: تشخیص همه این موارد و علائمی که بیماران دارند، بر عهده پزشک است.

تست‌ سرولوژی می‌تواند گمراه کننده باشد

وی با بیان اینکه گاهی تست‌های سرولوژی می‌تواند گمراه کننده باشد، گفت: تست‌های سرولوژی برای تشخیص بیماری استاندارد نیستند و اصلا برای این بیماری توصیه نمی‌شود. تست استاندارد برای تشخیص بیماری کووید 19 پی سی آر است که این تست هم فقط تا 60 درصد اعتبار دارد و می‌تواند منفی کاذب داشته باشد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha