کد خبر: تحلیل-cbs-از-کاهش-400-درصدی-پول-ایران
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۳۶
تحلیل CBS از کاهش 400 درصدی ارزش پول ایران
به گزارش گروه بین‌الملل طبنا(خبرگزاری سلامت) به نقل از تحلیلات Yahoo، پول ایران که برای مدت طولانی به عنوان ریال نامیده می شد، به زودی تومان نامیده می شود و چهار صفر چشمگیر نیز از همه پول‌ها تراشیده می شود. آنچه قبلاً 100000 ریال بود براساس برنامه هایی که روز دوشنبه توسط مجلس ایران تصویب شد، به یک تومان تبدیل می شود. هرچه که نامیده شود، احتمالاً ارزش زیادی نخواهد داشت. در تاریخ 5 آوریل برای خرید تک دلار آمریکا به حدود 42،050 ریال احتیاج دارید. ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979، ارزش پول ملی خود را به طور پیوسته از دست داده است. از زمان تحریم های شدید آمریکا در اقتصاد این کشور، این سقوط در سالهای اخیر سرعت بیشتری یافته است.

کاهش ارزش ریال، واحد پول ایران با چهار نقطه عطف مهم مشخص شده است:

ارز ایران با نامی جدید و از دست دادن چهار صفر در آینده‌ای نزدیک اول: انقلاب اسلامی سال 1979. هنگامی که دولت شاه متفقین غربی به هم ریخت و جمهوری اسلامی حکومت را به دست گرفت، بسیاری از کارآفرینان و مغولان تجارت از ترس آزار و شکنجه کشور را ترک کردند و ثروت خود را با خود بردند.

دوم:

 پایان جنگ ایران و عراق در سال 1989. تقریباً هشت سال طول كشید تا ایران اقتصاد متلاشی خود را بازسازی كند و در این مدت ریال تقریباً 100٪ از ارزش خود را در مقایسه با دلار آمریكا به لطف تورم شایع و چاپ بدون كنترل از دست داد. 

سوم:

سومین و بدترین کاهش ارزش در سالهای گذشته از تصدی رئیس جمهور محمود احمدی نژاد اتفاق افتاد. پیش از ترک قدرت در سال 2013، ایران با تحریم های شدید بین المللی روبرو شد و ریال تقریبا 400 درصد از ارزش خودش را از دست داد، اقتصاد ایران در حاشیه فروپاشی بود. بحران اقتصادی رهبران ایران را مجبور به تجدید نظر در مورد امتناع سرسختانه خود برای مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای خود کرد. در سال 2015 ایران با توافق هسته‌ای ناپایدار با ایالات متحده، اروپا ، چین و روسیه موافقت کرد.

چهارم:

 آخرین نقطه عطف مهم، که هنوز هم در حال اجراست، هنگامی اتفاق افتاد که رئیس جمهور دونالد ترامپ، آمریکا را از توافق هسته ای خارج کرد. افت ریالی همچنان ادامه داشته و تقریباً 600٪ ضعیف تر از دلار آمریکا در مقایسه با قبل از انقلاب است.
ایران از سال 1979 با بحران مالی روبرو شده است، از جمله مجازات های بین المللی که توانایی فروش نفت را به شدت محدود کرده است و به نوبه خود منبع اصلی درآمد ایران  را خدشه‌دار کرده است.
دولت همچنین قوانین سختگیرانه‌ای را برای دسترسی به ارز خارجی اعمال کرده است و منجر به شکوفایی بازار سیاه پول‌های غیرایرانی در داخل کشور و فرسایش بیشتر ارزش پول ملی شده است.
همه‌گیری جهانی استرس بیشتری را بر زندگی افراد وارد کرده است. رها کردن چهار صفر از یک اسکناس 10،000 ریالی و نامگذاری آن با تومان، برای سهولت ذهن مردم کار چندانی انجام نخواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha