کد خبر: تحلیل-عملکرد-سیاستی-صدا-و-سیما-در-مواجه
۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۴
تحلیل عملکرد سیاستی صدا و سیما در مواجهه با کرونا

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان « تحلیل عملکرد سیاستی صدا و سیما در مواجهه با کرونا » آورده است؛ عملکرد صدا و سیما در مواجهه با ویروس کرونا را می‏توان به پنج دوره دور بودن خطر و انکار ورود، تحت کنترل بودن اوضاع، جدی بودن خطر، ضرورت آموزش و مشارکت عمومی، امتداد خطر، کلیشه شدن آموزش و افتادن به تکرار و کاهش خطر، مدیریتپذیری و خروج،‌تقسیم‌بندی کرد.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس؛ ادراک صدا و سیما در دورههای اول و دوم از مخاطره، به دلیل عدم شناخت کامل کرونا و میزان ایجاد خطر ناشی از آن، بسیار پایین است و سهل انگاری هایی دارد. سرریز چالشهای سیاسی پیشین علاوه بر برداشت های اشتباه و ناقص نهادهای متولی امر سلامت، مزید بر علت این عملکرد شد. این سازمان در دوره سوم، به طور مؤثر وارد کار ساختن ادراک عمومی از مخاطره شد و توانست علاوه بر آموزش بهداشتی مناسب و ایجاد مشارکت همگانی در مدیریت مسئله، برنامه های مختلفی را جهت پُر کردن اوقات فراغت و سرگرمی و رفع برخی از نگرانی های مردم تولید و پخش کند. در دوره چهارم هم با وجود اشکالات متعدد، در زمینه کاهش سفرهای نوروزی و سیاست در خانه ماندن مردم، نقش قابل توجهی ایفا کرد. در دوره پنجم، صدا و سیما ناگزیر از پرداختن به حوزه مدیریت پیامدهای کرونا، درگیر دوگانه سلامت-معیشت شد، همه تلاش خود را معطوف به سیاست دولت جهت توجه دادن به دیگر آسیبهای این بیماری ازجمله امور اقتصادی و معیشتی مردم کرد و به دنبال عقلانی نشان دادن فاصلهگذاری اجتماعی، با وجود برخی نقایص بود.

این گزارش می افزاید؛ مهم ترین علت تغییر دوره در عملکرد صدا و سیما، سرعت تغییرات و تحولات ناشی از مخاطره و ایفای نقش روابط عمومی ستاد ملی کرونا و تغییر سیاست های دولت در این زمینه است. موضوعی که از یک سو در هنگامه بحران دارای اهمیت و قابل توجه است و در مقابل امکان مطالبه گری عمومی و نیازها و خواست های مردم را به حداقل می رساند که به نوبه خود موجب شده تا بخشی از مدیریت رسانه ای مخاطره یا بحران به رقبایی چون شبکههای اجتماعی و ماهوارههای فارسی زبان داده شود.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد هرچند، خبر همچنان در صدر ارائه خدمات رسانههای خدمت عمومی در مخاطرات و بحرانها قرار گرفته است. لکن سازمان صدا و سیما تلاش ها و تغییرات جدی در دیگر بخشهای غیر خبری عمدتاً در حوزه های آموزش و سرگرمی ایجاد کرده است. تغییرات صدا و سیما در برنامهسازی مشابه رسانههای خدمت عمومی برتر جهان بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha