کد خبر: تحریم-های-تسلیحاتی-ایران-خودکار-برداش
۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۰
تحریم های تسلیحاتی ایران خودکار برداشته شد/ پیروزی ایران در مقابل آمریکا

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، خبر کوتاه اینکه برجام پنج ساله شد؛ شاید این خبر در بین هیاهوی اقتصادی و فشارهای تحریمی و بی خاصیت شدن توافق هسته ای از سوی آمریکا نه به چشم بیاید و نه اهمیت ویژه ای داشته باشد اما باید گفت این پنج ساله شدن دریچه جدیدی از رفع تحریم ها برای کشور باز می کند لغو تحریم هایی که بیش از 13 سال بر شانه های توسعه کشور سنگینی کرده و ایران را از حضور در بازارهای جهانی به دور نگه داشته اشت.

با تایید برجام در 29 تیرماه سال 94، ساعت شماری آغاز به کار کرد که هر لحظه ایران را به رفع تحریم های تسلیحاتی نزدیک و نزدیک تر می کرد، با پذیرش برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت دوره های زمانی را برای ایران در نظر گرفت تا ما نیز بتوانیم با انجام تعهدات هسته ایمان بتوانیم در سایر امور در عرصه جهان فعالیت کنیم، بر این مبنا دوره های زمانی پنج سال، هشت سال و 10 ساله بعد از تایید توافق هسته ای در نظر گرفته شد که تحولاتی ایجاد کند و امروز روز تحقق خودکار یکی از این تحولات است.

درست است که قرار بود برجام حتی مسئله آب آشامیدنی کشور را حل کند اما امروز حتی تاثیر منفی بر نرخ تخم مرغ گذاشته است و ترامپ رئیس جمهور آمریکا ثابت کرد که توافق بین المللی نیز قابل اتکا نیست، اما همین توافق نیم بند نا فرجام از امروز دو فرصت مهم یا دو دستاورد اساسی برای ایران رقم زده است.

براساس ضمیمه «5» برجام و ضمیمه «ب» قطعنامه 2231 از سال پنجم پس از تاریخ قبول توافق برجام که مصادف است با 27 مهرماه سال 99 برخی محدودیت های باقیمانده ایران خاتمه می یابد. از جمله این محدودیت ها که از امروز لغو می شود، نظام مجوز خواهی صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی به ایران و خاتمه محدودیت سفر 23 شخص حقوقی موضوع فهرست 2231 وفق شق«هـ» بند 5 ضمیمه ب قطعنامه 2231 انجام می شود.

نکته حائز اهمیت در رفع این محدودیت ها این است که به صورت خودکار و بدون نیاز به نامه نگاری نهادها و مجامع بین المللی رقم می خورد. آمریکایی ها که خودخواسته و یک جانبه برجام را ترک کرده بودند در ماه اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفتند و از هر ابرازی برای فشار بر کشورهای طرف برجام، کمیسیون مشترک برجام، شورای امنیت و سازمان ملل استفاده کردند تا ایران را از این حق خود محروم کنند و با فعال کردن مکانسیم ماشه مانع رفع تحریم های تسلیحاتی شوند اما با رایزنی های تیم مذاکره کننده ایران و اقناع طرفین برجام، کشورهای اروپایی، چین و روسیه یکصدا عنوان کردند که آمریکا به دلیل خروج از برجام اهلیت استفاده از مفاد برجام و قطعنامه 2231 را ندارد و باید گفت ایران در برابر ترامپ که خود را ابرقدرت می داند پیروز شد.

اکنون با رفع محدودیت ها مذکور ایران،  23 شخص حقوقی موضوع فهرست 2231 که در واقع نیروهای عالی رتبه نظامی محسوب می شود امکان سفر به خارج از کشور را پیدا می کنند و می توان از ظرفیت این افراد برای تعامل با دنیا و کاهش فشارهای اقتصادی بهره جست.

همچنین با رفع محدودیت های تسلیحاتی در واقع ایران می تواند در بازار خرید و فروش اسلحه وارد شود، با توجه به پیشرفتهای نظامی اخیر و تولید سلاح های فوق پیشرفت از سوی جوانان نخبه کشور در واقع از امروز فرصت صادرات اسلحه به سایر کشورها را خواهیم داشت. باید این نکته را یادآور شد که محدودیت ها و ممنوعیت ها عمومی حقوق بین الملل و یا سایر تعهدات ناشی از قطعنامه های دیگر شورای امنیت برای کلیه کشورها، همانند قطعنامه تحریم تسلیحاتی یمن یا لبنان و همچنین قطعنامه 1540 مربوط به اشاعه تسلیحات به موجودیت های غیردولتی، تداوم خواهد داشت و ایران به موجب مقررات منشور ملل متحد و حقوق بین الملل موظف به رعایت آنها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha