کد خبر: تحریم-های-باید-به-طور-کامل-برطرف-شوند
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۰۷

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت؛ سید علی یزدی‌خواه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه سیاست‌گذاری در حوزه سیاست خارجی را وزارت خارجه تعیین نمی‌کند اما وزارت امور خارجه مجری است، اظهار داشت: وزارت خارجه هر کشوری ویترین و محل ابراز سیاست‌های رسمی آن کشور است اما این مسئله به معنای آن نیست که این وزارتخانه سیاست‌های کلی و خط‌مشی‌های آن کشور را تعیین می‌کند.

وی بیان کرد: در همه کشورهای دنیا هم رویه به این گونه‌ است که نهادهای بالادستی، سیاست‌های کلان آن کشور را بررسی و تعیین می‌کنند و وزارت خارجه مأمور پیگیری آن سیاست‌ها است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه ظریف تصور می‌کند که مسئول تنظیم سیاست‌های کلان نظام است و در این باره اختیارات کامل دارد، در حالی‌ که موضوعات مرتبط با امنیت ملی کشور از سوی دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و حاکمیتی تعیین می‌شود. در هیچ کشوری این‌گونه نیست که وزیر امور خارجه آتش به اختیار و خودسرانه هر اقدامی انجام دهد یا هر مطلبی را مطرح کند.

یزدی‌خواه ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی یکی از سیاست‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی، کمک به مستضعفان عالم و حمایت از آنان بوده است و زمانی که ما از مردم بی‌دفاع و مستضعف جهان حمایت می‌کنیم، این موضوع مبنای دینی، اعتقادی، ملی و فرهنگی دارد و وزیر امور خارجه کشور ما نباید برخلاف این مبانی اساسی رفتار کند یا مطلبی را به زبان بیاورد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جای تاسف است که که وزیر امور خارجه ما آن حرف‌های بی اساس را مطرح کرد و سپس در توجیه اظهارات خود گفت که «من این مباحث را برای ثبت در تاریخ مطرح کردم»، اظهار داشت: اصالت و درستی اظهارات ظریف، محل اِشکال است و همچنین نحوه درز این فایل صوتی هم خالی از اشکال نبود و لازم است با عاملان آن برخورد شود.

وی تأکید کرد: مسئولان ما باید بدانند که دستگاه دیپلماسی کشور آیینه تمام‌نمای موضع‌گیری‌های کشور است نه اینکه آیینه تمام‌نمای موضع‌گیری‌های وزیر امور خارجه و دیپلمات‌های ما باشد. متأسفانه وزیر خارجه دچار خودبزرگ‌بینی شده و تصور می‌کند که چون ۴۰ سال در صحنه دیپلماسی و به ویژه در کشورهای غربی حضور داشته است، قادر است همه مسائل و مشکلات را حل کند.

یزدی‌خواه گفت: اگر مسئولان دستگاه دیپلماسی ما به ویژه وزیر امور خارجه، زبان دیپلماسی را می‌دانستند، در ماجرای برجام این کلاه گشاد بر سر ملت ما نمی‌رفت و آنان حتی نتوانستند در برجام هم از طرف مقابل تعهد بگیرند که تحریم‌های ما را به طور کامل لغو کنند، بلکه صرفاً برخی از تحریم‌های ایران به حالت تعلیق درآمد. تیم مذاکره کننده ما باید به این نکته توجه داشته باشند که تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران باید به طور کامل لغو شود و تعلیق تحریم‌ها پذیرفتنی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha