کد خبر: تحریم‌ها-اگر-چه-روند-پیشرفت-کشور-را-کن
۱۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۱۸
تحریم‌ها اگر چه روند پیشرفت کشور را کند کرد اما هرگز نتوانست ملت ایران را متوقف کند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری،حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری رسمی از ۵ پروژه بزرگ وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان زنجان گفت: باوجودی که آمریکا هزاران کارشناس و متخصص را برای موفقیت در این جنگ سیاسی، بسیج کرده بود اما ملت ایران با اتکا به حقوقدانان و دیپلماتهای خود در این پرونده برنده شد و مشخص شد ملت بزرگ ایران با پشتوانه تحصیلکرده های خود در همه مسایل از جمله دیپلماسی، حقوقی و فنی می تواند به موفقیت ها و پیروزی های شگرفی دست یابد.

رئیس جمهور با مرور پرونده شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه بخاطر اعمال تحریمهای ظالمانه اظهارداشت: دادگاه لاهه به یک دستور و قرار موقت رای داد که در چارچوب آن آمریکا باید همه تحریم‌ها را در امور انسانی بلافاصله قطع کند و البته آمریکا عمل نکرد و مدعی شد اصلا این دادگاه صلاحیت رسیدگی به اصل شکایت ایران را ندارد که دیروز دادگاه این شکایت آمریکا را نیز رد کرد.

وی افزود: مرحوم دکتر مصدق یکبار به دادگاه لاهه رفت و در تاریخ ما ماند و در این دولت چندین نوبت به دادگاه بین‌المللی رفتیم و بحمدالله تا امروز دائم هم پیروز بودیم هرچند دعوای اصلی ماهوی راجع به این پرونده هنوز در آینده است.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به بهره برداری از ۵ پروژه بزرگ وزارت صمت با ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغالزایی پایدار برای یکهزار و ۷۶۸ نفر گفت: در حالی که دشمنان می خواستند روزهای تاریکی را برای ایران ترسیم و فضای تنفسی را تنگ کنند، افتتاح این طرح ها پاسخی به آنها است.

رئیس جمهور ضمن تبریک به مردم استان زنجان و اظهار خشنودی از افتتاح 5 طرح بزرگ در حوزه معدنی، صنعتی و پتروشیمی در این استان گفت: متاسفانه سطح توسعه مناطق شرقی و غربی کشور به دلیل عدم توازن در برخورداری از منابع آب در این دو منطقه متناسب نیست که برای ایجاد این توازن، مشکل آب در شرق را با انتقال از خلیج فارس حل کردیم.

دکتر روحانی افزود: همواره این بحث وجود داشت که برای توسعه صنایع فولادی آیا بهتر این است که مواد اولیه را به مناطق برخوردار از آب ببریم یا آب را به نزدیکی معادن سنگ آهن برسانیم؟ بالاخره این نظر که آب را به مناطق برخوردار از معادن سنگ آهن ببریم غلبه یافت چرا که انتقال آب علاوه بر کمک به بهره برداری از معادن باعث شکوفایی عرصه‌های دیگر کسب و کار و فعالیت اقتصادی نیز می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مناطق شرقی کشور به لحاظ امنیت ملی بسیار برای ما مهم هستند، اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید کار بزرگی انجام شد و آب از دریاهای جنوب به کرمان و سیرجان منتقل شد و در مراحل بعدی به خراسان رضوی و یزد و اصفهان نیز خواهد رسید که این اقدامات ریل‌گذاری مناسبی برای دولت‌های آینده خواهد بود.

دکتر روحانی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید همچنین اقدامات بزرگی در عرصه اکتشاف معادن انجام شده و اکتشافات و شناسایی‌های انجام شده از ابتدای این دولت تاکنون 26برابر قبل بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بیش از 5میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در کشور شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: ایران که زمانی وارد کننده فولاد بود امروز به دهمین کشور تولیدکننده فولاد تبدیل شده و تولید این محصول استراتژیک از 15میلیون تن در سال 92 به 26میلیون تن در سال 98 رسیده و ظرفیت تولید فولاد نیز به 38میلیون تن رسیده است. همچنین تولید محصولات فولادی نیز از 16میلیون تن در سال 92 به 23میلیون تن در سال 98 رسیده و ظرفیت تولید محصولات فولادی نیز به 56میلیون تن رسیده است.

دکتر روحانی ادامه داد: امروز در صنایع معدنی، مس، آلومینیوم و فولادی ظرفیت‌های بسیار چشمگیری داریم و پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ ایم و نکته مهم آن است که بخش قابل توجهی از این پیشرفت‌ها در کشاکش جنگ تمام عیار اقتصادی در سالهای 97 و 98 اتفاق افتاده است.

رئیس جمهور گفت: معنای این پیشرفت‌های بزرگ به رغم تحریم‌های سنگین آن است که برخلاف میل بدخواهان و دشمنان ملت ایران تحریم‌ها اگرچه رنج و سختی‌های زیادی به ملت ایران تحمیل کردند و مسیر حرکت رو به جلوی ایران را کُند کردند اما هرگز نتوانستند ملت ایران را متوقف کنند.

دکتر روحانی اضافه کرد: اگر امسال پروتکل‌های بهداشتی اجازه می‌دادند که مردم برای گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به خیابان بیایند همه می‌دیدند که مردم با چه شور و شوقی به خیابان می‌آمدند و نفرین‌های خود را برای چه کسانی می‌فرستادند؛ مردم نفرین خود را برای کسانی می‌فرستادند که از ابتدا نمی‌خواستند این انقلاب پیروز شود و پس از پیروزی آن نیز از هیچ تلاشی برای سرنگونی آن فروگذار نکردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: یکی دیگر از نکات مثبت طرح‌هایی که امروز افتتاح شد سطح بالای مشارکت بخش خصوصی در اجرای این پروژه‌ها بود که جای خوشحالی دارد. اگرچه دولت نیز به سهم خود به اجرای این پروژه‌ها کمک کرد اما مشارکت بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف اقتصاد روز به روز در حال گسترش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha