کد خبر: تحرکات-اطلاعاتی-سعودی‌-اماراتی-برای-ت
۵ تیر ۱۳۹۹، ۲۱:۵۳
تحرکات اطلاعاتی سعودی‌-اماراتی برای تقابل نظامی مصر و ترکیه در «باتلاق لیبی»

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از شکبه العالم،منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند که تماسهای متعددی میان ریاست جمهوری مصر و سازمان اطلاعات این کشور با سران ابوظبی و ریاض برقرار شد؛ در این تماسها، سران ابوظبی و ریاض بر تحرک اقتصادی و نظامی مصر در امور لیبی تاکید کرده و از گزینه نظامی برای حل درگیری ها میان شبه نظامیان حفتر و نیروهای دولت وفاق استقبال کردند.

منابع مزبور تاکید کردند که عبدالفتاح سیسی گزارشهای متعددی از سوی نهادهای کشور و در راس آنها نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات نظامی و وزارت خارجه برای ارزیابی مساله مداخله نظامی مصر در لیبی دریافت کرده است؛ برخی از این گزارش ها درباره دخالت نظامی مصر هشدار دادند و آن را به سقوط در باتلاقی تشبیه کردند که خروج از آن بسیار دشوار خواهد بود. این در حالی است که در حال حاضر مساله اتیوپی و سد النهضه تهدید اصلی راهبردی برای مصر به شمار می آید.

در یکی از این گزارش ها به سیسی پیشنهاد شده که ارتش و بویژه نیروی هوایی و دریایی را در حالت آماده باش قرار دهد و در صورتی که مواضع طرفها درخصوص دو منطقه سرت و الجفره همچنان پیچیده باقی بماند، به حملات هوایی گسترده به برخی مواضع لیبی و ترکیه اکتفا کند بدون آنکه به دخالت مستقیم زمینی و دریایی کشیده شود. طبق این گزارش، یکی از اهداف این حملات، ترساندن اتیوپی است. گزارش دیگری اما تاسیس یک پایگاه نظامی مصری در شرق لیبی به منظور تضمین نظارت ارتش مصر بر اوضاع میدانی این کشور را مطرح کرد. طبق این پیشنهاد، می بایست آموزشهای لازم به نیروهای قبایل لیبی داده شود و تشکیل یک ارتش لیبیایی بزرگ آغاز گردد؛ ارتشی که هوادار مصر باشد و هسته اصلی آن را شبه نظامیان حفتر تشکیل دهند و بدین ترتیب از درگیر شدن تعداد زیادی از نیروهای مصری در لیبی جلوگیری شود.

منابع دیپلماتیک مصر همچنین تصریح کردند که پس از شکست های پی در پی حفتر در فرماندهی شبه نظامیان، اینک به نفع امارات است که مصر فرماندهی اقدامات نظامی نیروهای شرق لیبی را به عهده بگیرد. اما این مساله نقطه اصلی اختلاف میان مصر و امارات در خصوص مساله لیبی است؛ زیرا امارات می خواهد به حفتر فرصت دیگری برای اداره اوضاع بدهد؛ اما محمد بن زاید ولیعهد امارات بر این باور است که تداوم این وضعیت به معنای هدر دادن کمکهای امارات به حفتر و از میان رفتن فرصتها می داند بویژه که عقیله صالح رییس پارلمان طبرق که پس از شکست های مکرر حفتر، نیروهای منطقه ای و بین المللی با جدیت بیشتری با او تعامل می کنند، شخصیتهای دیگری به امارات و مصر پیشنهاد داد تا جایگزین حفتر باشند. اما به گفته منابع مصری، امارات و عربستان بر این باورند که اوضاع اینک به قدری حساس و خطرناک شده است که دیگر نمی توان به شخصیت لیبیایی اعتماد کرد تا مبادا مانند حفتر دست به حماقتهای متعدد بزند.

منابع آگاه دیپلماتیک مصر اما بعید می دانند که دولت مصر به زودی آماده باش نظامی برای دخالت مستقیم نظامی در لیبی را اعلام کند؛ زیرا به نفع مصر نیست که با ترکیه و نیروهای دولت وفاق وارد جنگی طولانی بشود؛ بویژه که از اظهارات ترکیه و دولت وفاق اینگونه برمی آید که به دنبال تفاهم با مصر در خصوص اوضاع لیبی با تاکید بر حذف حفتر از معادلات سیاسی و راهبردی هستند. این مساله در همکاری لیبی در بازگرداندن 23 کارگر مصری در اواخر هفته گذشته کاملا احساس شد و این علاوه بر اظهارات وزارت خارجه ترکیه درباره اهمیت راهبردی لیبی برای مصر و امکان هماهنگی میان دو طرف است.

این منابع تاکید کردند: اظهارات اخیر رییس جمهور مصر و برخی اشاره ها درباره دخالت مستقیم نظامی حاکی از تغییراتی در برخی اوضاع جبهه شرق لیبی است؛ مهمترین این تغییرات آن است که ماموریت کنونی حفتر آخرین فرصت به او برای حمایت از سرت و الجفره و جلوگیری از فروپاشی ارتش شرق لیبی و عدم ارتکاب اشتباهات راهبردی جدید است و در صورت شکست، قطعا شخصیت دیگری جای حفتر را خواهد گرفت و ممکن است حفتر به طور کامل از عرصه سیاسی لیبی حذف گردد و در این صورت ائتلاف منطقه ای مخالفِ دولت وفاق، به عقیله صالح تکیه خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha