کد خبر: تجلیل-از-نیم-قرن-تلاش-علمی-و-فرهنگی-آیت
۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۲۳:۰۵
تجلیل از نیم قرن تلاش علمی و فرهنگی آیت الله ری شهری

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت،این آیین با حضور آیت الله مقتدایی رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی در ایران، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار، سقائیان نژاد شهردار قم و دیگر شخصیت های حوزوی و استانی برگزار شد.

سخنرانان این مراسم آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدی گلپایگانی و آیت الله محمد محمدی ری شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بودند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور در پیامی به این آیین، نکوداشت پژوهشگران دینی بسان آیت الله محمدی ری شهری را بزرگداشت علم و تلاش و معنویت و تقوا عنوان کرد.

بازمهندسی برنامه‌ها حج و نوآوری ها بخشی از فعالیت‌های ماندگار آیت‌الله ری شهری است

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این مراسم آیت‌الله ری شهری را خادمی از خادمان مکتب اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: این نکوداشت خسته نباشید کوچکی برای پنجاه سال ابداع و نوآوری آیت‌الله ری شهری در حوزه حدیث پژوهی است.

وی عوامل زمینه‌ساز شخصیت آیت‌الله ری شهری را انس با قرآن و عشق و دلدادگی به معصومین (علیهم السلام) توصیف کرد و اظهار داشت: این دو عامل سبب شده است که امروز همگی در تکریم و ارج نهادن به شخصیت ایشان برخاسته ایم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به استادی آیت‌الله مشکینی (ره) و تلاش خستگی‌ناپذیر آیت‌الله ری شهری اشاره کرد و گفت: هم درسی‌ها و هم حجره‌ای‌ها و والدین متدین ایشان هم تأثیرگذار هستند.

وی اخلاق‌مداری آیت‌الله ری شهری را مورد توجه قرار داد و گفت: در بعثه رهبر معظم انقلاب اخلاق و اخلاص ایشان را با همه وجود حس می‌کردیم؛ رعایت حقوق زائر ، حفظ بیت‌المال و مواردی از این دست خط قرمز ایشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب به مطالعات و پرکاری آیت‌الله ری شهری اشاره کرد و اظهار داشت: بازمهندسی برنامه‌های حج و نوآوریها در بعثه از فعالیت‌های درخشان و ماندگار آیت‌الله ری شهری است.

وی با بیان خاطره‌ای از تکلیف‌مداری و وظیفه‌ شناسی آیت‌الله ری شهری، افزود: آیت‌الله ری شهری در حج سال 88،  قبل از ایام تشریق به جای مباحث معمول سال های قبل  بحث را تغییر دادند و با نگاهی به داخل، پیام جدید و نویی را به داخل کشور منتقل کردند . همین روحیه بود که مسئولیت های سنگینی به عهده گرفتند.

وی در ادامه از جمعی از سفر کردگان حوزه حج همچون حضرات آیات خاتم یزدی، قدیری، غیوری، کریمی، امینی، تسخیری، جعفرالهادی و حجج اسلام آقایان مهدوی شاهرودی و نجفی روحانی و مظلومی یاد کرد و از خدای بزرگ علو مقام این عزیزان را خواستار شد.

آیت الله ری شهری کلینی عصر ما است/ساواک هم نتوانست فعالیت علمی آیت الله ری شهری را مختل کند

در ادامه آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، سخنان خود را به سه بخش حدیث و جایگاه آن، رابطه حدیث و علوم اسلامی و خدمات حضرت آیت‌الله ری‌شهری در حدیث‌پژوهی و دو دهه حضور در حج و زیارت تقسیم کرد.

وی حدیث را پس از قرآن کریم، از منابع مهم آموزه‌های دینی دانست و گفت: «حدیث» در ابعاد اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و دیگر ابعاد زندگی نقش تأثیرگذاری دارد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: حدیث، میراث ماندگار معصومان(ع) است که امروز به دست ما رسیده و گنجینه ای گرانبها در دست ما است؛ آیت‌الله ری‌شهری کار بزرگی کرده است و به بیان امام صادق(ع) باید شیعیان را به اندازه شناختشان از روایات ائمه(ع) بشناسیم که هر چه آشنایی آنان در این عرصه بیشتر باشد، درجات‌شان بالاتر است.

وی افزود: از شخصیت‌های بزرگ و پژوهشگران اسلامی آثاری همچون وسائل‌الشیعه، کافی و مستدرک و دیگر کتب روایی، امروز به عنوان گنجینه‌ای گرانبها در اختیار ما است؛ این هم به سبب مشوق‌هایی همچون حدیث «جلاءالقلوب» است که باعث تدوین کتب شده است.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: اگر حدیث را از علوم اسلامی کم کنیم، چیز قابل توجهی باقی نمی‌ماند؛ قرآن کریم به ما یاد داده است که تفسیر به معنای «کشف ‌الغناء» است و پیامبر باید تبیین‌کننده باشد.

وی در ادامه به فعالیت‌های آیت‌الله ری شهری در عرصه‌های مختلف حدیثی اشاره کرد و بیان داشت: امروز حدیث در حوزه‌های ما و به برکت تأسیس دارالحدیث، به دانشگاه نیز راه پیدا کرده است و دانشجویان ما با روایات اهل بیت عصمت و طهارت آشنا هستند؛ فقه الحدیث، غریب الحدیث، اصطلاحات حدیث و مانند این‌ها در پرتو شناخت و فهم حدیث شکل گرفته است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که پرداختن به روایات درباره مسائل کلامی و اخلاقی، به ویژه در مستحبات کمتر صورت گرفته است، افزود: همان کاری که علمای بزرگ ما درباره فقه انجام دادند درباره سایر علوم در حدیث نیز باید انجام بگیرد تا سخنوران مطمئن باشند که سند روایت صحیح است و مشکلی ندارد.

وی حدیث را مادر علوم اسلامی دانست و گفت: علامه طباطبایی(ره) معتقد به تفسیر قرآن به قرآن است؛ اما آن را مستغنی و بی‌نیاز از حدیث نمی‌داند تا چه رسد به علوم اسلامی که همه باید از آن بهره ببرند.

آیت الله بوشهری در تبیین شخصیت آیت‌الله ری شهری گفت: ایشان گفته بود که «من احساس کردم حدیث دچار غربت است و آن‌گونه که باید به حدیث پرداخته شود انجام نشده است» جرقه این کار را در نجف زدند و حتی زندان ساواک نتوانست ایشان را از این حرکت بزرگ، سترگ، ماندنی و ماندگار باز دارد.

وی به فعالیت‌های آیت‌الله ری شهری در زندان ساواک اشاره کرد و ادامه داد: برای این شخصیت 9 مشخصه را می‌توان اشاره کرد که از ویژگی‌های ایشان در نیم قرن حدیث‌پژوهی است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ابراز داشت: اجرا و پژوهش آیت‌الله ری شهری کار ساده‌ای نیست؛ بزرگان ما شاید کار پژوهشی خوبی انجام داده‌اند؛ اما این قدر دغدغه اجرا به ویژه در روزهای آغاز انقلاب نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله ری شهری غیر از فعالیت‌های خود شاگردانی هم تربیت کرده است؛ آثار موضوعی ایشان، رونق‌بخشیدن به دانشگاه، فعالیت در فضای حقیقی و مجازی، ترجمه به زبان‌های مختلف، کیفیت‌بخشی به جای کمیت‌بخشی، که عبارت «مردم از ما معارف می‌خواهند و این معارف در دل بیانات روحانی ائمه عصمت و طهارت هست» از سخنان آیت‌الله ری شهری است.

آیت الله حسینی بوشهری درباره نگاه بلند آیت‌الله ری شهری در فضای امروز گفت: افق دور آیت‌الله ری شهری این است که دانش‌ها از قم به همه زبان‌ها و در سراسر جهان منتشر شود.

وی رسیدگی دقیق به وضعیت زائران و دیپلماسی فعال آیت‌الله ری شهری در دوران نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت را کارنامه درخشان این عالم دینی دانست و افزود: ایشان برتبادل تجربه، ایجاد ارتباط برای انجام یک حج واقعی و مطلوب و برگزاری دعای کمیل و برائت پافشاری می‌کرد وعلاوه بر اینکه وزنه‌ای برای جامعه حوزوی و انقلابی ما و چهره ی شناخته شده و ماندگار حوزه محسوب می شود «کلینی عصر ما» است.

آیت الله ری شهری با حفظ آرمان نظام و رهبری از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کرد/  فکر تشکیلاتی آیت الله ری‌شهری را ارج بنهیم

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت، بررسی زوایای شخصیت آیت‌الله ری شهری را به دلیل کارکردن در حوزه‌های مختلف نیازمند فرصت بیشتری دانست و اظهار داشت: نقش آیت‌الله ری شهری در پیروزی انقلاب و فعالیت در جایگاه‌های کلیدی بعد از انقلاب مغفول مانده است که باید مورد توجه قرار گرفته و بررسی شود.

وی آیت‌الله ری شهری را برای خود الگو توصیف و تصریح کرد: ایشان در همه زمینه‌ها روحیه‌ای بسیار عالی دارد و با مدیریت خود کار را جلو می‌برد.

نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت به فعالیت‌های تشکیلاتی آیت الله ری شهری اشاره کرد و گفت: نمایندگی‌ ولی فقیه نزدیک موسم حج کار خود را شروع می‌کرد و بعد از حج هم تعطیل می‌شد؛ اما ایشان با شروع فعالیت خود، تشکیلاتی را طراحی کرد و شورای راهبردی تشکیل داد؛ تشکیلات حج آرام آرام شکل گرفت و این اواخر به عنوان مجموعه‎ای منسجم و تأثیرگذار جای خود را در نظام باز کرد.

وی خدمات آیت‌الله ری شهری در مسائل اجرایی ، سیاسی و علمی ـ پژوهشی حج را ماندگار توصیف کرد و ادامه داد: بنده نیز در حج و زیارت، الگوی کاری آیت‌الله ری شهری را دنبال کردم؛ علاوه بر مراقبت از پایمال‌نشدن حق زائر و انتشار آثار فروان در حوزه پژوهش ؛ میقات الحج فارسی و عربی و فعالیتهای دیگر در حوزه حج و علوم و حدیث انجام شد که ماندگار گردید.

وی افزود: تا قبل از سال 70 کتاب‌ها در این حوزه انگشت شمار بود ولی امروزه تقریباً این نیاز برطرف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر به حساسیت آیت‌الله ری شهری نسبت به مسائل مالی اشاره کرد و ابراز داشت: ایشان حقوقی که بعد از انقلاب گرفته بود در پایان کار خود به بیت‌المال برگرداند.

وی با بیان این که تهجد ایشان هیچ وقت ترک نمی‌شد و در آفریقای جنوبی نیز حتی در انظار مردم نماز اول وقت را در مکان عمومی خواند، گفت: توجه به قرآن کریم، حفظ قرآن، حفظ نهج البلاغه و مدیریت وقت از ویژگی‌های بارز آیت الله ری شهری است و پشتکار ایشان به حدی بود که حتی در حج هم فعالیت حدیثی خود را انجام می‌داد.

نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت راه‌اندازی دانشکده علوم حدیث را بسیار بابرکت دانست و اظهار داشت: دانشجویان آن دانشکده معمم شدند و امروز استاد هستند و آن دانشکده به دانشگاه تبدیل شده است، همچنین در حوزه حدیث و بخش‌های مختلف دیگر موفقیت ایشان بسیار زیاد است.

وی در اشاره‌ای به شجاعت آیت‌الله ری شهری در تصمیم‌گیری‌ها، تصریح کرد: ایشان در مقابل سعودی‌ها می‌ایستاد و بسیار قاطع تصمیم می‌گرفت و عمل می‌کرد، این نکته برای من خیلی درس‌آموز بود؛ فراجناحی عمل می کرد و با کسانی که نظام و رهبری را قبول داشتند، ارتباط داشت و این دو را خط قرمز خود می‌دانست؛ بنابراین از ظرفیت‌های همه استفاده می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با ابراز تأسف از کسالت جسمی آیت‌الله ری شهری، گفت: ایشان کار خود را تعطیل نکرده است و همچنان فعالیت خود را با همان قدرت ادامه می‌دهد و وحدت‌آفرین‌ترین آثار را به شیعه و اهل سنت ارائه کرده‌اند.

پیام رئیس جمهور به آئین نکوداشت آیت الله محمدی ری شهری

در بخش دیگری از این مراسم، پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران توسط دکتر علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت قرائت شد که متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یاد کردن از دوستی که از آغاز آشنائی ما 58 سال می گذرد برای من خاطره انگیز و شورآفرین است. نکوداشت پژوهشگران دینی بسان آیت الله محمدی ری شهری، بزرگداشت علم و تلاش و معنویت و تقواست. قرآن پژوهی پرتلاش و محدثی خوش ذوق همراه با شجاعت و مدیریت در صحنه عمل.

بی گمان کوشش های خستگی ناپذیر این عالم ربانی، سرمشق نسل جوان در خدمت به دین و میهن خواهد بود. این جانب به سهم خود ، از ایشان و نیز از برگزارکنندگان این مراسم، قدردانی می کنم و امیدوارم که افزون بر پاسداشت مقام والای ایشان، زمینه خوشه‌چینی بیشتر از خرمن دانش و رهنمودهای علمی و اخلاقی این دانشمند فرهیخته فراهم آید. باید اندوخته علمی عالمان و تجربه های عملی کارگزاران دستمایه حرکتی پویا و شتابان به سوی افق‌های روشن فردا شود و برای رشد و اعتلای ایران اسلامی با همدیگر باشیم و با هم بکوشیم.

حسن روحانی/ رئیس جمهوری اسلامی ایران

آیت‌آلله ری شهری در علوم حدیث جریان‌ساز بود

 در ادامه همایش حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدی گلپایگانی، شجاعت آیت‌الله ری شهری را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: نقش آیت‌الله ری‌شهری نقشی بی‌بدیل در انقلاب اسلامی بوده است.

وی افزود: در مسأله جانشینی حضرت امام خمینی(ره) و شرایطی که به وجود آمده بود، آیت الله ری شهری با ایثار و فداکاری در این مسأله وارد شد و انقلاب را از یک خطر بسیار بزرگ نجات داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در توصیف شخصیت علمی آیت‌الله ری شهری ابراز داشت: کارهای بسیاری در حوزه حدیث‌پژوهشی صورت گرفته ، اما آیت‌آلله ری شهری در علوم حدیث جریانی ایجاد کرده است.

وی اثر ماندگار میزان الحکمه را از منابع مهم مراکز شرق‌شناسی دانست و گفت: این کتاب از عالی‌ترین کتاب‌های اسلامی در زمینه حدیث، و از آثار گرانبهای آیت الله ری شهری به شمار می‌رود.

باور نمی‌کردم در بحث حدیث به این موفقیت‌ها دست پیدا کنیم

در بخش پایانی همایش آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، در آیین نکوداشتی که برای ایشان با عنوان «تجلیل از پنجاه سال حدیث پژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت» روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه  در ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد، با قدردانی از همراهی حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی گفت: ایده تأسیس دانشکده حدیث در بازدید از مؤسسه آل البیت بود که یکی از پژوهشگران گفت من دکترای حدیث از دانشگاه بغداد دارم.

وی ادامه داد: عده‌ای را جمع و با سختی‌های فراوان دانشکده حدیث را راه‌اندازی کردیم؛ همه کارهای انجام شده در دارالحدیث و دانشگاه قرآن و حدیث با عنایت خداوند متعال بوده است. اگر کسی پنجاه سال پیش می‌گفت به اینجا می‌رسید می‌گفتم که مگر در خواب ببینیم.

آیت‌الله محمدی ری شهری از آقای مهریزی به عنوان کسی که نقش زیادی در دارالحدیث داشته است؛ یاد کرد و با بیان اینکه در وصیت خود نوشته‌ام این کار ادامه پیدا کند ، ابراز داشت: این دارالحدیث  دارالقرآن هم هست، و در توجه بیشتر حوزه‌های علمیه به حدیث تأثیرگذار بوده است.

گفتنی است، در بخش پایانی این مراسم از آثار آیت الله محمدی ری شهری رونمایی و به رسم یادبود هدایایی به این عالم بزرگوار تقدیم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha