تاکید نمایندگان بر توجه به صیانت از ورزشکاران زن و مشاوره های ازدواج/ کفه سنگین عملکرد وزارتخانه به سمت ورزش است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  خانه ملت؛ نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با سلطانی‌فر وزیر ورزش و معاونان ایشان به منظور بررسی وضعیت ورزش حوزه زنان و انتصاب زنان در پست های مدیریتی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان در این نشست با تأکید بر اینکه مسئله ازدواج جوانان کم اهمیت نیست، گفت: زمانی که وزارت ورزش و جوانان مکلف بود تا سال پایانی برنامه 10 درصد سن ازدواج را نسبت به سال پایه کاهش دهد با بخشنامه معاون این وزارتخانه مبنی بر پرداخت وام به افراد 20 تا 40 ساله مواجه شدیم و سن ازدواج در طول برنامه نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش یافته، در واقع اقدامات وزارت ورزش ترویجی است و به رفع مسئله کمک نمی کند.

نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر ورزش

ایجاد کمپین و جشنواره سن ازدواج را کاهش نمی‌دهد

وی با یادآوری اینکه ایجاد کمپین و جشنواره سن ازدواج را کاهش نمی‌دهد، تصریح کرد: وزارت ورزش باید دغدغه قانون تسهیل ازدواج را داشته باشد، این وزارتخانه در بحث تحکیم بنیان خانواده در برنامه ششم و سیاست‌های کلی خانواده تأکید دارد؛ 350 مرکز مشاوره‌ای ازدواج جوانان در این جغرافیای ملی تا چه اندازه می‌تواند مسئله تحکیم خانواده را تأمین کند. نگرانی جدی در مورد ازدواج جوانان وجود دارد و وجود 13 میلیون جوان در سن ازدواج در کشور شوخی نیست و باید نسبت به آنها دغدغه داشته باشیم.

قاسم پور خطاب به وزیر گفت: انتظار داریم خلاء ها مشخص شود و اگر از نظر اعتباری ورزش بانوان نیاز به حمایت دارد به ما اعلام کنید، ما انتظار پاسخ‌هایی را داریم که به حل مسئله منجر شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با انتقاد از اینکه 15 سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج گذشته و دولت‌ها تاکنون اقدامی برای اجرای آن انجام نداده‌اند و شما به عنوان متولی امر جوانان نیز پیگیر نیستید، گفت: همچنین نسبت به برنامه‌ ششم و سیاست‌های کلی خانواده هم بی‌توجهی شده است.

قاسم‌‌پور صیانت از ورزشکاران زن را بسیار مهم دانست و گفت: متأسفانه هیچ صیانتی نمی‌بینیم و هر روز با خبر مهاجرت ورزشکاران زن مواجه می‌شویم، بحث نظارت بر ورزش همگانی و مراکز خصوصی امری مهم است اما ما ورزش همگانی را در سطح مراکز خصوصی تقلیل دادیم و هیچ نظارتی هم بر آنها انجام نمی‌شود در حالی که مسائل و آسیب‌های جدی ایجاد می‌کند؛ زنان ما نیاز به محیط‌های مفرح دارند و طبق برنامه ششم وزارت ورزش و جوانان در راستای ارتقاء سلامت تکلیف دارد، چه اقدامی برای انجام این تکلیف انجام شده است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از رشد نرخ مصرف دخانیات و اعتیاد در جوانان گفت: اقدامات موثری که وزارت ورزش در این ارتباط باید انجام می‌داد، انجام نداده است.

نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر ورزش

گفت و گوهای ابتدایی ما را راضی نمی کند

قاسم پور با تاکید بر اینکه گفت و گوهای ابتدایی ما را راضی نمی کند و باید برای رفع مشکلات برنامه ریزی داشته باشیم، گفت: باید برای برنامه هفتم و بودجه 1400 برنامه ریزی کنیم، مسئله 13 میلیون جوان در سن ازدواج حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد.

سلطانی فر وزیر ورزش در این نشست یادآور شد: وزارت ورزش و جوانان سال 89 از ادغام دو سازمان تربیت بدنی و امور جوانان تشکیل شد و از مراحل مختلف شکل‌گیری آن حدود 10 سال می‌گذرد و قرار بود ظرف 6 ماه قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارتخانه تهیه و به مجلس ارائه شود اما متأسفانه این مهم تا سال 95 تهیه نشد و ما ظرف 6 ماه آن را تهیه و در مدت زمان کوتاهی تقدیم دولت کردیم که بلافاصله آن را تصویب کرد و حدود 3 سال در مجلس معطل ماند و طی ماه‌های اخیر در شورای نگهبان مطرح شد که در نهایت هفته گذشته پس از 49 سال صاحب قانون جدید شدیم.

بیش از 202 پست مدیریتی در مدیریت‌های مختلف در اختیار زنان است

وی ادامه داد: در مجموعه وزارت ورزش به دلیل ماهیت کاری امکان استفاده از نیروهای مختلف زن برایمان فراهم است و بیش از 202 پست مدیریتی در مدیریت‌های مختلف پایه، میانی و مدیران عالی را بانوان در اختیار دارند؛ بر اساس گزارش تهیه شده توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از مجموع حدود هزار و 150 پست عالی، میانی و پایه 201 پست در اختیار بانوان است که 151 پست در اختیار مدیران پایه، 48 پست مدیران میانی و 2 پست مدیران عالی است.

تنها وزارتخانه‌ای هستیم که دو معاون زن داریم

سلطانی‌فر با تأکید بر اینکه ما تنها وزارتخانه‌ای هستیم که دو معاون زن داریم، افزود: برای اولین بار و طی 3 سال گذشته در تاریخ تربیت بدنی مدیرکل خانم در استان گیلان منصوب کردیم و مجموعه مدیران زن از 13.8 درصد به 17.2 درصد رسیده است. بانوان در همه ادارات کل استانی و فدراسیون‌ها و بخش‌های مختلف حضور دارند و اغلب آنان جزو مدیران موفق هستند و کارنامه بسیار خوبی دارند و این روند رو به رشد و فراهم کردن زمینه برای فعالیت آنها را ادامه خواهیم داد.

عَلَم مبارزه با فساد رو برداشته ایم

سلطانی فر با تاکید بر اینکه ما عَلَم مبارزه با فساد رو برداشته ایم، یادآور شد: کمیته مبارزه با فساد را تشکیل دادیم و در مبارزه با فساد با هیچکس شوخی نداریم و خود را وامدار ملت می دانیم. اگر سند، مدرک و اطلاعاتی در رابطه با فساد در حوزه ورزش دارید، ارائه دهید.

وی با یادآوری اینکه نکات مطرح شده در نشست امروز نقد منصفانه و دلسوزانه بود، گفت: بهتر است این مباحث و جلسات استمرار یابد، باید به بحث چالش ها در حوزه جوانان و بانوان ورود و راهکارهای مناسب را پیدا کنیم و به طور قطع راهکارهای موثر از تعامل نزدیک مجلس و دولت اتفاق می افتد. با وجود اینکه کشور درگیر محرومیت ها و محدودیت هاست، اگر مسئولان اراده داشته باشند و با یکدیگر تعامل، کار و عزم و اراده داشته باشد، می توانند موفق شوند. تقاضا دارم طی یک ماه آینده نشستی جداگانه با حوزه معاونت جوانان و مدیران برگزار کنید، زیرا در فصل بودجه قرار داریم و برای حمایت و صیانت از کیان خانواده باید اقدامات مناسبی داشته باشیم؛ فصل شکل گیری بودجه است و دو ماه دیگر لایحه بودجه تقدیم مجلس خواهد شد و همچنین بحث برنامه هفتم توسعه هم مطرح و فرصت خوبی است تا با توجه به مشکلات موجود، تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.

وزیر ورزش و جوانان افزود: از برگزاری نشست هایی با معاونت های مختلف وزارت ورزش و مباحث چالشی و نقد منصفانه استقبال استقبال می کنیم، زیرا اینگونه نشست ها نتایج خوبی در پی دارد، محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب بر روی انرژی جوانان به عنوان موتور توسعه کشور گذاشته شده، بنابراین ثقل برنامه های ما متوجه جوانان است، و اینکه گفته می شود ما به حوزه ورزش پرداخته و از جوانان غفلت کردیم، درست نیست. ما در بحث توسعه خانه جوانان از برنامه جلوتریم و در رابطه با توسعه سمن ها در گذشته کمتر از 200 سمن داشتیم و امروز تعداد آنها به 3200 سمن رسیده است. همچنین نزدیک به یک میلیون جوان عضو سازمان های مردم نهاد هستند و نهادهای مدنی پلی هستند برای ایجاد ارتباط میان مردم و دولت و مردم و حاکمیت و همچنین توسعه نهادها باعث ایجاد امنیت می شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با یادآوری اینکه سالانه به یک میلیون نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج داده می شود، بیان کرد: 12 مرکز مطالعه و راهنمایی ازدواج داشتیم، در حال حاضر به 350 مرکز رسیده و تا پایان دولت تعداد آنها را به 1500 مرکز افزایش می دهیم. همچنین در مورد اشتغال جوانان عضو سمن ها اقدامات مناسبی را انجام داده ایم.

وی یادآور شد: در مورد مربی مرد برای زنان به هیچ وجه تحمل این موضوع را نداریم و ممکن است در بخش خصوصی یا برخی اردوها این اتفاق بیفتد، اما روال ما این نیست؛ پروژه های نیمه تمام حوزه بانوان را در اولویت قرار دادیم تا پایان دولت بتوانیم تکمیل کنیم و باید امکانات متناسب با نیاز بانوان در ساعات مختلف در اختیار آنها قرار گیرد.

سلطانی فر با تاکید بر اینکه در مورد ورزش روستایی طی 4 سال گذشته انقلابی رخ داده است، گفت: در گذشته خانه ورزش روستایی نداشتیم، اما اکنون 350 خانه ورزش روستایی داریم و پیگیری خواهیم کرد تا پایان دولت به مرز هزار خانه برسد. همچنین بیش از 1500 زمین چمن مینی مصنوعی فوتبال ایجاد کردیم، در حالی که در گذشته در مناطق محروم چمن مینی فوتبال نداشتیم.

شبکه مافیایی پیچیده توزیع داروهای انرژی زای تقلبی بیخ گوش وزارت بهداشت

وزیر ورزش و جوانان مصرف داروهای انرژی زای تقلبی در باشگاه های ورزشی را معضلی جدی دانست و تصریح کرد: با تمامی توان در حال مدیریت این معضل هستیم، شبکه مافیایی بسیار پیچیده ای در این حوزه فعالیت می کند و برای مقابله با آن از نیروی انتظامی، دادستانی و وزارت اطلاعات درخواست کمک و همچنین سال گذشته 192 باشگاه بدنسازی متخلف را پلمپ کردیم؛ هنوز معتقدیم این شبکه مافیایی پیچیده بیخ گوش وزارت بهداشت در حال فعالیت است.

تلاش برای افزایش اعتبار فدراسیون ها به 170 میلیارد تومان

وی درخصوص اعتبارات فدراسیون های ورزشی گفت: اعتبار تخصیص یافته در سال گذشته به 50 فدراسیون 143 میلیارد تومان بوده و امسال می خواهیم آن را به 170 میلیارد تومان افزایش دهیم، اما تخصیص ها اجازه این کار را نمی دهد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با انتقاد از اینکه استقلال و پرسپولیس به مدت 7 سال است حتی یک ریال اعتبار دولتی نگرفته‌اند، گفت: یکی از بزرگترین دردسرهای ما دولتی بودن این تیم ها است و باید به بخش خصوصی واگذار شوند.

سمیه رفیعی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از ادغام سازمان ملی جوانان به جوانان کمتر توجه شده است، گفت: این مهم در بحبوحه ها و دغدغه های مهم وزارت ورزش گم شده ، وزارت ورزش چه برنامه، ماموریت و چشم اندازهایی در این رابطه دارد؟ در رابطه با دختران جوان با مشکلات عدیده ای مواجهیم و فراکسیون زنان با ادوار گذشته تفاوت دارد و به مباحث و مسائل تخصصی نگاه می کند. باید به بحث دختران جوان عمیق نگاه کنیم و دنیا ورزشکارانمان را به عنوان سفرای غیررسمی جمهوری اسلامی می شناسند و نوع رفتار آنها به دنیا پیغام و تمدن جمهوری اسلامی را مصادره می کند. واقعیت این است که بسیاری از ورزشکاران ما اهداف جمهوری اسلامی را دنبال نمی کنند، چه سازوکاری در این رابطه تدبیر شده است. نیاز است این رویه اصلاح شود.

نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر ورزش

وی با اشاره به بودجه یک درصدی حوزه ورزش در دستگاه های دولتی خطاب به وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: مدتهاست به این مهم پرداخته نشده، آیا پیگیری این موضوع در برنامه های شما قرار دارد؟

رفیعی با انتقاد از اینکه بسیاری از روسای فدراسیون ها غیرمتخصص هستند، ادامه داد: رتبه ما در تنیس خاکی 70 درصد کاهش پیدا کرده و این مصداقی بر رویه غلط است که نیاز به اصلاح ویژه دارد.

وی بر ضرورت ورود به عملکرد شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی تاکید کرد و گفت: لازم است در این زمینه نظارت بیشتری صورت گیرد که به خاستگاه حیف و میل تبدیل نشود و همچنین می طلبد که بودجه حوزه ورزش در مسیر خودش هزینه شود.

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز با یادآوری اینکه در حوزه ورزش چالش های زیادی وجود دارد، ادامه داد: نگرانی های ویژه ای در رابطه با ورزش حوزه زنان وجود دارد و همچنین برطرف کردن اختلالات اسکلتی دختران نیاز به تامین فضاهای ورزشی دارد، زیرا میزان فضاهای ورزشی بانوان بسیار اندک است و متاسفانه فضاها به اسم بانوان ساخته می شود، اما سانس های خوب آن در اختیار آقایان است.

وی با تاکید بر ضرورت نگاه ویژه به ورزش مدارس گفت: وزارت ورزش باید با وزارت آموزش و پرورش نشست هایی را در مورد ورزش دانش آموزان برگزار کند، اشتغال و بکارگیری قهرمانان ورزشی به خوبی محقق نشده و حمایت ها از آنان بسیار اندک است.

محمدبیگی با انتقاد از عملکرد برخی از مدیران کل تصریح کرد: عملکرد برخی از این افراد پهلوانی و ورزشی نیست بلکه با جناح خاصی مراوده دارند و کاری به سبقه ورزشی افراد ندارند؛ متاسفانه درگیری های وزارت ورزش به اندازه ای است که حوزه جوانان بی پناه رها شده و به اندازه ای است که حوزه جوانان رها و گزارشی از تسهیلاتی که باید به جوانان داده شود، نداریم

کفه سنگین کارهای وزارتخانه به سمت ورزش است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم یادآور شد: در حوزه ازدواج، تسهیل ازدواج جوانان و گواهینامه های مهارت آموزی، انتظار داشتیم وزارت ورزش نقش موثر خود را ایفا کند، اما کفه سنگین کارهای وزارتخانه به سمت ورزش است و در حوزه جوانان کارنامه قابل قبولی وجود ندارد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: پول هایی که به برخی خانه های جوانان داده شده، صرف میتینگ های سیاسی شده و انتظار می رود به این موضوع ورود جدی شود

سرانه ورزش در کشور بسیار پایین است

زهرا شیخی نیز در ادامه یادآور شد: در کتب علمی اصل دوم سلامت، ورزش است، اما متاسفانه سرانه ورزش در کشور بسیار پایین است. به عنوان مثال سرانه ورزشی اصفهان در رتبه 28 قرار دارد، در حالی که این کلانشهر جزو مناطق برخوردار است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ورزش در هوای آلوده و کرونا نباید رها شود، گفت: اگر به این مهم توجه نشود، وقت جوانان که باید برای سلامتی صرف شود، در مسیر دیگری می گذرد. در برخی موارد اماکن ورزشی به کام ورزش نیست و از آنها استفاده نامطلوب می شود.

نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر ورزش

وی با بیان اینکه اماکن و فضاهای ورزشی نباید به بخش خصوصی واگذار شود، ادامه داد: ورزش یکی از ارکان سلامت است و باید با دقت بیشتری دنبال شود؛ به صورت جدی به این مهم خواهیم پرداخت.

قانونی در رابطه با فعالیت خانه جوانان نداریم

محمدمهدی تندگویان در این نشست با انتقاد از اینکه قانونی در رابطه با فعالیت خانه جوانان نداریم، تصریح کرد: هنوز منتظر ابلاغ قانون شرح وظایف وزارت ورزش هستیم تا براساس آن دستورالعمل ها را داشته باشیم. موظف بودیم در مراکز استان ها 31 خانه جوان ایجاد کنیم و امروزه اگر اعتبارات ما در حوزه عمرانی تحقق یابد، تا پایان امسال این تعداد به 200 خانه افزایش خواهد یافت.معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: متاسفانه در زمان انحلال سازمان، خانه های جوانان توسط نهادهای دیگر تصاحب شد و هیچکدام به وزارت ورزش پس از شکل گیری تحویل داده نشد. در حوزه تشکل ها اگر حتی یک تشکل کوچکترین کار سیاسی انجام داده به ما اعلام تا پروانه آن را باطل کنیم. در حوزه خدمات و آسیب های اجتماعی فعالیت می کنیم و عملکرد ما تاکنون مطلوب بوده است. در گذشته 200 تشکل داشتیم اما در حال حاضر 3200 تشکل ثبت شده داریم که مدت زمان فعالیت آنها حدود 2 سال است و آمارها گردشی است.

تمامی سیاست های کشور در حوزه ازدواج غلط بوده است

تندگویان با انتقاد از اینکه تمامی سیاست های کشور در حوزه ازدواج غلط بوده است و باید به سمت سیاست های خانواده محور و افزایش فرزندآوری پیش می رفتیم، گفت: براساس آمارگیری 55 درصد از جوانان تاکید داشتند که هر اندازه زیرساخت ها را هم فراهم کنید، ما نیازی به ازدواج نمی بینیم و همچنین از سال 96 تا 99 بدون تاخیر و به طور مداوم وام ازدواج پرداخت شده و تا پایان امسال، دولت 100 هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده، اما متاسفانه یک سوم این ازدواج ها به طلاق منجر شده است، بنابراین باید از مشوق ها عبور و مشوق های دائمی تولید کنیم و به طور قطع چنین مشوق هایی قابل خرید و فروش و فسادزا نیست.

عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان وزارتخانه‌ای محوری و سرنوشت‌ساز در کشور است، گفت: مسئله جوانان را اگر بخواهیم تداعی کنیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب در گام دوم بیانگر این مسئله است البته مسئله ورزش با سلامت جامعه در ارتباط است و اگر مردم جامعه از نظر جسمی و روحی سالم باشند پیشرفت کشور محقق خواهد شد.

وی خطاب به وزیر ورزش با بیان اینکه فعالیت‌های شما تعیین کننده و قابل تقدیر است، افزود: توجه به ورزش جوانان به ویژه بانوان نگاه خاصی را می‌طلبد در شرایط فعلی تحرکات در جامعه جوانان کم شده و ورزش تعیین کننده است، همچنین در شهرهای بزرگ مشکلات چندانی در رابطه با ورزش زنان و جوانان نداریم اما در شهرستان‌ها و روستاها در مضیقه هستیم و شرایط برای ورزش وجود ندارد، فراکسیون زنان با شما همراه و همگام خواهد بود و می‌توانیم مشکلات را به ما ارائه کنید.

زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یادآور شد: در بحث وزارت ورزش دو بخش ورزش و جوانان بسیار مهم هستند اما متأسفانه توازن و تناسبی میان بخش ورزش و جوانان دیده نمی‌شود، در برنامه ششم توسعه وظایف وزارت ورزش پیش‌بینی شده و کاهش میانگین سن ازدواج یکی از وظایف است اما متأسفانه طی 8 سال گذشته نه تنها کاهش سن ازدواج نداشتیم بلکه میانگین سن ازدواج هم افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و مشاوره جوانان قبل، حین و پس از ازدواج بسیار مهم است، تصریح کرد: متأسفانه به این مهم به درستی توجه نشده و آثار آن را در افزایش و بروز طلاق‌ها می‌بینیم؛ یکی از مأموریت‌های صریح وزارتخانه شناسایی مشکلات جوانان و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای رفع مشکل ازدواج، مسکن، و بیکاری آنها است، در این رابطه چه اقداماتی برای حل این مشکلات انجام شده است.

لاجوردی با تأکید بر ضرورت تشدید نظارت‌ها بر فعالیت فدراسیون‌ها گفت: بر اساس برخی گزارش‌ها نظارت لازم بر آنها صورت نمی‌گیرد و برخی موارد مربیان مرد در حوزه بانوان فعالیت می‌کنند، البته پس از سوال اینجانب از شما و ارائه توضیحات با پیگیری‌ها نظارت‌ها دقیق‌تر شده و مربیان مرد در حال حاضر فعالیتی ندارند اما این حوزه بسیار حساس است و باید نظارت‌ها تداوم داشته باشد و تشدید شود؛ ناظران بیان می‌کنند که نمی‌توانیم گزارشات تخلف‌ها را ارائه کنیم چون به محض دادن آنها برکنار می‌شویم، باید در این رابطه فکری شود چون حوزه حساسی است، وزارت ورزش باید نظارت دقیق‌تر و جامع‌تری داشته باشد.

سارا فلاحی نماینده نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس بر ضرورت به کارگیری افراد متخصص در حوزه ورزش تأکید کرد و ادامه داد: باید زمینه برای کسانی که استعداد دارند فراهم باشد تا در عرصه ورزش فعالیت کنند اما متأسفانه این مهم در ادوار مختلف اتفاق نیفتاده و بسیاری از افراد در حوزه انتخابیه به دلیل اینکه از رانت برخوردار نبودند فضا در تهران بر رویشان بسته شد و نتوانستند استعدادهای خود را بروز دهند و به کشور خدمت کنند. این معضل اساسی است و باید استعدادها به درستی شناسایی شود.

وی با یادآوری کاهش سهم المپیک در 2020 گفت: از ورزشکارانی که انتظار داشتیم عملکرد خوب داشته باشند در حد انتظار ظاهر نشدند، همچنین در بحث مربیان خارجی دغدغه نسبت به بیت‌المال وجود دارد و مهمترین پرونده در مجلس ویلموتس بود که برای ما بسیار مهم و به باشگاه مردمی ضرر مالی وارد شد البته باید از فعالیت موسساتی که در خارجی از ایران برای ما مربی مشخص می‌کنند جلوگیری شود؛ بحث معاونت فرهنگی ورزش بسیار مهم است و ما نسبت به فضای استادیوم‌ها دغدغه داریم البته معتقد هستیم تمامی دستگاه‌ها باید به اصلاح فرهنگ ورزش در جامعه کمک کنند و همچنین باید زیرساخت‌های فرهنگی را درست کنیم تا بانوان بتوانند در محیط‌های ورزشی حضور یابند.

نگاه به ورزش بانوان باید متفاوت باشد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های ورزشی در حوزه بانوان، افزود: نگاه به ورزش بانوان باید متفاوت باشد، متأسفانه زنان در شهرستان‌ها از فضاهای ورزشی کمتری برخوردار هستند؛ می طلبد بودجه مربوط به ورزش بانوان جداسازی شود و استقلال به بانوان داده شود و سرانه‌های بیشتری در اختیار آنان قرار گیرد. متأسفانه نگاه جدی به ورزش بانوان وجود ندارد و انتظار داریم نوع نگاه وزارتخانه به ورزش بهتر و عملیاتی‌تر و همچنین موانع ساختاری برطرف شود.

فلاحی با تأکید بر اینکه باید ساز و کاری برای تخصیص اعتبارات ایجاد شود، تصریح کرد: همچنین باید ظرفیت بیشتری از اماکن ورزشی در اختیار بانوان قرار داده شود ، متأسفانه استان‌های محروم حامی ندارند. همچنین قرار بود به قهرمانان ورزشی مبالغی داده شود اما هنوز پرداخت نشده و می‌طلبد به قهرمانان وطن توجه بیشتری شود. در این رابطه می طلبد خلاء‌های قانونی حوزه ورزش به فراکسیون زنان مجلس داده شود تا ورزشکاران در مضیقه نباشند.

فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به تکالیف وزارت ورزش در برنامه ششم توسعه خطاب به وزیر گفت: برای ورزش روستا و زنان روستایی چه اقداماتی انجام شده، با توجه به محرومیت‌های موجود در روستاها نیاز است با نگاه عادلانه و جبران کننده‌ای به آنها نگاه شود.

وی با تأکید بر ضرورت توجه ویژه وزارت ورزش به موضوع تسهیل ازدواج جوانان یادآور شد: چه اقداماتی در رابطه با مشاوره‌های حین، قبل و بعد از ازدواج انجام شده، آیا متناسب با اهداف برنامه ششم کار شده یا فاصله داریم.

معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فوت جوانان به دلیل استفاده از داروهای نیروزای تقلبی گفت: ده‌ها جوان بر اثر مصرف این داروها فوت می‌کنند و تقاضا داریم نظارت‌ها بر فعالیت باشگاه‌های بدنسازی افزایش یابد، متأسفانه طی دو سال اخیر با مرگ ورزشکاران زن در اثر این مواد هم روبرو بودیم و این هشداری بزرگ است و نیاز به تشدید نظارت‌ها دارد.

وی با تأکید بر ضرورت طراحی ساز و کار علمی و عادلانه برای استعدادیابی جوانان در حوزه ورزش ادامه داد: استعدادهای جوانان مناطق محروم و صفر مرزی دیده نمی‌شود و باید ساز و کار علمی را پیش‌بینی کنیم و این ظرفیت را داریم که در تمامی رشته‌ها قهرمان دنیا شویم؛ متأسفانه مافیای حاکم بر سیستم اجازه این کار را نمی‌دهد و باید ساز و کار علمی باشد تا استعدادهای کشور در سطح ملی از بین نرود.

شیوا قاسمی پور نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توجه به مناطق محروم تأکید کرد و افزود: خواسته‌های مردم مناطق محروم و روستاییان در حوزه ورزش بسیار اندک است و تمام هم و غم آنها در حوزه‌ انتخابیه داشتن زمین ورزشی است و انتظار می‌رود نگاه ویژه‌ای به ورزش بانوان شود.

وی با بیان اینکه باید به ورزش همگانی توجه ویژه‌ای شود، یادآور شد: باید همه با همکاری هم به سمت تحقق سلامتی مردم حرکت کنیم و گام برداریم.

پروین صالحی مبارکه نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه وزارت ورزش زیرساختی‌ترین وزارتخانه کشور بوده و با سلامت مردم در ارتباط است، گفت: باید فعالیت‌ها را در عرصه سلامت کیفی‌تر دید، خوشبختانه در تمامی نقاط کشور سالن‌های بدنسازی وجود دارد و اگر باندینگ خاصی میان وزارت ورزش و طب فیزیکی انجام شود، مربیانی از این طریق می‌توانند ظهور کنند که می‌توانند ورزش‌های خاصی را در زمینه برخی امراض آموزش دهند و متأسفانه این مهم در کشور کم دیده می‌شود در حالی که درمان برخی بیماری‌ها با تمرینات ورزشی حل می‌شود و همچنین در کشور استقبال خوبی از سالن‌های بدنسازی خواهد شد.

نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر ورزش

وی یادآور شد: بحث خانواده و اشتغال جوانان بر عهده وزارتخانه‌های بهداشت و ورزش گذاشته شده؛ در رابطه با ورزش مشکل کمتری داریم اما در مورد اشتغال و ازدواج جوانان دچار مشکل هستیم که نیاز است به موضوع اشتغال و ازدواج جوانان بیشتر توجه شود.

صالحی مبارکه ادامه داد: در برخی موارد بیشترین حقوق متعلق به سرمربی خارجی است که با ارز ما حقوق می‌گیرند، چرا سرمربی خارجی را با قیمت‌های کلان وارد می‌کنیم در حالی که جوان ایرانی که حق مسلم آنها اشتغال و ازدواج است از منابع بی‌بهره هستند و همچنین نیاز است از افراد معلول ورزشکار حمایت بیشتری شود.

هاجر چنارانی نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس در ادامه با یادآوری اینکه هدف فراکسیون زنان پیگیری مسائل مختلف زنان  است،  گفت:  باید برای برنامه هفتم برنامه‌ریزی شود و باید دید که چه موضوعات مهمی را در حوزه ورزش زنان باید در این برنامه ببینیم.

وی یادآور شد: با توجه به ابلاغ بودجه فدراسیون‌های ورزشی و 50 فدراسیون تبعیض زیادی در این رابطه وجود دارد و اگر ما 180 میلیارد تومان به مربی می‌دهیم که معلوم نیست 10 بازی هم انجام نداده بسیاری از فدراسیون‌ها سهمیه المپیکی دارند و در المپیک مدال‌آورند و بودجه 1.5 میلیارد تومانی بسیار اندک است؛ ورزش هاکی ساحلی را در کشور داریم و باید برای هاکی چمن هم برنامه‌ریزی کنیم، قرار بود 8 هزار متر در مجموعه ورزشی آزادی و هزار و 100 متر در مجموعه انقلاب داده شود اما همچنان تعیین تکلیف نشده است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: زیرساخت‌های هاکی بانوان را در کشور داریم و می‌توانیم به آن بپردازیم. همچنین در رابطه با فدراسیون قایقرانی مربی زن تحصیلکرده کم نداریم و از سال 2012 قرار بود سرمربی این تیم که مرد است عوض شود و با پیگیری‌ها مشخص شد که همچنان وزارتخانه اصرار به فعالیت او دارد و توقع داریم در رابطه با سرمربی تیم ملی روئینگ بانوان بازنگری کلی انجام شود.

اعظم کریمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی جوانان وزارت ورزش در ادامه با بیان اینکه تلاش کردیم در شهرستان ها ومناطق محروم کارگاه‌ها و مشاورهای ازدواج را رایگان برگزار کنیم، گفت: همچنین با توجه به اعتبارات تخصیص یافته مراکز مشاوره را گسترش دادیم؛ از طریق مربیان آموزشی که  نسبت به چارچوب خانواده و موضوعات مدنظر در حوزه خانواده اطلاعات لازم را دارند کارگاه های آموزشی پیش از ازدواج که دولت برای ما تکلیف کرده است را برگزار کنیم و رویکرد جدی را در مناطق محروم داشتیم و اعتقاد ما این است که دختران ما باید پیش از ازدواج آموزش ببینند تا انتخابات آگاهانه داشته باشد.

کریمی یادآور شد: بر اساس پژوهش های انجام شده زوج هایی که در کارگاه ها آموزش های لازم را کسب کردند ازدواج آگاهانه ای داشتند البته نیاز است مشاوره ها در کشور اجباری شود زیرا با وجود رایگان بودن ظرفیت کارگاه ها پر نمی شود؛ از بهزیستی و کارگاه ها خواستیم افرادی که در آستانه طلاق هستند را معرفی تا در کارگاه های حل تعارض ما شرکت کنند زیرا فقدان مهارت جزو عوامل اصلی طلاق است و در سطح اعتبارات تلاش کردیم کارگاه ها عادلانه برگزار شود.

نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر ورزش

وی با اشاره به اظهارات نمایندگان در مورد تعداد اندک مراکز مشاوره، گفت: در سال 92 تعداد این مراکز 19 اما در حال حاضر 350 مرکز است و تلاش خواهیم کرد تا سال 1400 به 1500مرکز افزایش یابند.

مهین فرهادی‌زاد معاون توسعه ورزش بانوان در ادامه با یادآوری اینکه نکات مطرح شده توسط نمایندگان دغدغه ما است، گفت: IUC کمیته بین‌المللی المپیک به دنبال این است که میان فعالیت‌های ورزش زنان و مردان توازن ایجاد کند در حالی که ما در بسیاری از مسائل از این کمیته جلوتر هستیم؛ 130 رشته ورزشی فعال برای زنان و صد هزار مربی زن در کشور داریم و در رابطه با مربی زن نه تنها کم نداریم بلکه سرمربی تیم تیراندازی ما خانم و لژیونر است و تیم سنگاپور را هم اداره می‌کند. در بخش فعالیت زنان در رشته‌هایی که بحث سلامت، عرف و مبانی تربیت بدنی در اسلام اجازه دهد فعالیت ورزشی زنان در رشته‌های مختلف را هموار کردیم و مربی و داورهایی داریم که در بازی‌های بین‌المللی سوت می‌زنند و همچنین بانوانی که مسئولیت هیأت‌های استانی را دارا هستند.

وی ادامه داد: رئیس فدراسیون و مدیرکل زن داریم و تعداد آنها در شهرستان‌ها بسیار زیاد است و طی 10 سال اخیر بر اساس تذکرات نمایندگان بحث جانشین‌پروری را تقویت کردیم. تاکنون 6 سهمیه المپیک و 10 سهمیه پارالمپیک گرفتیم و اگر کرونا اجازه می‌داد سهمیه‌های ما به مراتب بیشتر از گذشته بود زیرا بانوان در رشته‌های مختلف بسیار آماده هستند.

فدراسیون‌های ورزشی از هیچ استعدادی نمی‌گذرند

فرهادی‌زاد با تأکید بر اینکه فدراسیون‌های ورزشی از هیچ استعدادی نمی‌گذرند، یادآور شد: اگر بگذرند مدال و امتیاز از دست می‌دهند، ما نگرانی شما نمایندگان را درک می‌کنیم و در دفاتر استعدادیابی وزارت ورزش، مسابقات استعدادیابی را هماهنگ کرده‌‌ایم تا استعدادهای جا مانده شناسایی و به فدراسیون‌ها روانه شوند؛ معاونت ورزش همگانی طرح‌های مختلفی از جمله جام خوشه‌چین و ورزش‌های آیینی را طراحی کرده و فعالیت‌های بسیاری دارد و علاوه بر آن فدراسیون‌های روستایی و عشایری برنامه‌های بومی و محلی را برای روستاییان و مختص استان‌ها دارد.

معاون توسعه ورزش بانوان در مورد صیانت از ورزشکاران زن گفت: تعداد ورزشکاران زنی که مهاجرت کرده‌اند به تعداد انگشتان دست نمی رسد و در حال چاره‌جویی برای پیشگیری از اینگونه مهاجرت‌ها هستیم، کاندیداهایی از زنان برای روسای فدراسیون و هیأت‌های ورزشی و همچنین 780 نفر مسئول ورزشی داریم که ورزش زنان و مردان را هدایت می‌کنند.

سهم زنان از اعتبارات 50 – 50 است

ژاله فرامرزیان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش در ادامه افزود: اولین اقدام در حوزه بانوان در سال 96 این بود که بخشی از اعتبارات 0.7 درصد برای فعالیت بانوان از فصل اعتبارات سایر را جدا کردیم و این به معنای تنها اعتبار برای زنان نبود و سهم زنان از اعتبارات 50 – 50 است؛ در حوزه ورزش همگانی جوانان و قهرمانی و ابلاغ اعتبارات به این نکته اشاره کردیم که اعتبارات مربوط به زنان و مردان است و در واقع رویکرد اعتباری ما تبعیض مثبت بوده است البته واقعیت جامعه‌ای که مدیران آن بالغ بر 90 درصد مرد است و مردانه فکر و هزینه می‌کنند برای اینکه چنین اعمال اقدامی را در عمل داشته باشیم نیاز به طی مسیر طولانی دارد البته هر جایی ما تقاضا کردیم برای همراهی در اعتبارات یا اقدامات و انتصابات زنان وزیر ورزش ما را همراهی کردند.

حتی یک ریال از اعتبارات جوانان را در حوزه ورزش هزینه نکردیم

وی ادامه داد: در شیوه‌نامه استفاده از مکان‌های ورزشی ابلاغ کردیم که موظف هستند حداقل 50 درصد از سانس‌هایی که در اختیار هیأت‌ها قرار گرفته در اختیار ورزشکاران زن باشد. همچنین در مورد سالن‌های ورزشی بانوان اولویت ما در فضاهایی که تکمیل پروژه‌های سالن‌های ورزشی مردانه یا زنان باشد در حوزه زنان است، اولین رویکرد ما فعال کردنخانه‌های روستایی بود و در حال حاضر بیش از 3 هزار خانه روستایی داریم، پیش از سال 95 یک خانه روستایی وجود نداشت اما امروز بیش از 3 هزار خانه روستایی داریم و همچنین در بحث اعتبارات بخش جوانان تکلیف قانونی داشتیم که 200 درصد از اعتبارات کل دستگاه‌ را صرف جوانان کنیم و حتی یک ریال از اعتبارات جوانان را در حوزه ورزش هزینه نکردیم البته تعداد مراکز مشاوره، پوشش نیاز جامعه را نمی‌دهد.

فرامرزیان با یادآوری فعال کردن کارگاه‌های کوچک برای جوانان گفت: مدل اشتغال جوانان بیکار را به جوان بدهکار تبدیل نکردیم و تمام منابع در سرفصل برنامه‌ها تعیین شده البته سهم جوانان در تمامی دستگاه‌ها باید مشخص شود و از منابع محدودی که در اختیار وزارت ورزش است نهایت استفاده را کردیم و همچنین از ارائه خدمات در اختیار ورزش به زنان دریغ نکردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha