کد خبر: تاخیر-در-ورود-واکسن-باعث-فراز-و-فرودهای
۱۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۰
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر کیانوش جهانپور با بیان این مطلب اظهار داشت: در روزهای اخیر به دلیل تاخیر در ورود واکسن توسط شرکت ها و کشورهایی که قرار بوده واکسن به ما تحویل دهند بنابراین ممکن است برنامه تزریق واکسن مطابق زمان بندی پیش نرود. همچنانکه در سایر کشورها در اروپا این فراز و فرودها در مراحل مختلف مشاهده شد و بنظر می آید این فراز و فرودها در برنامه واکسیناسیون تا حد زیادی قابل اجتناب و پیشگیری نباشد.
وی ادامه داد: عزیزانی که به مراکز تزریق واکسن در برخی استانها و شهرستانها مراجعه کرده اند و به دلیل در اولویت بودن دُز اول نتوانسته اند دُز دوم را دریافت کنند، نگرانی نداشته باشند. فاصله زمانی تعیین شده برای تزریق دُز دوم، عموما بهترین فاصله زمانی نیست بلکه حداقل فاصله زمانی است که بین تزریق دو دُز واکسن تعیین شده است.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت یادآور شد: اغلب واکسن هایی که امروز در دسترس است با طولانی شدن فاصله زمانی تزریق دُز دوم نه تنها مشکلی نخواهند داشت حتی بعضا برخی از واکسن ها با توجه به ساختاری که دارند، توصیه شده که از فاصله زمانی دو یا چهار هفته و سه ماه فراتر برود.
دکتر جهانپور تاکید کرد: اولویت با تزریق دُز اول واکسن است چون ایمنی پایه و حداقل هایی از ایمنی را در بدن ایجاد خواهد کرد و این ارزشمند است. لذا اگر جایی مجبور به انتخاب بین تزریق دُز اول و دوم شویم، طبیعتا دُز اول مقدم است تا زمانی که دُز دوم برسد. همکاران و سازمان های دیگر همکاری دارند تا در روزهای آتی، محموله هایی که تا امروز با تاخیر به کشور ارسال نشده را دریافت کنیم.
وی گفت: به محض ورود محموله های جدید واکسن، تزریق دُز دوم واکسن برای افرادی که دُز اول را دریافت کرده اند با یک فاصله زمانی مناسب تزریق خواهد شد و افراد، هیچ دغدغه و نگرانی از نظر ایمنی زایی و اثربخشی واکسن نداشته باشند. همین که دُز اول واکسن را تزریق کرده اند، یک ایمنی پایه ایجاد خواهد کرد و با رعایت پروتکل ها، وضعیت بهتر خواهد بود.
سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: با توجه به عدم تعادل بین عرضه و تقاضای واکسن کرونا و عدم توانایی برخی کشورها برای واکسیناسیون عمومی تا دو سه سال آینده، در برخی محافل علمی و کارشناسی در دنیا پیشنهاد می شود که دُز اول واکسن در طیف وسیعی از جامعه تزریق شود و بعد دُز دوم تزریق شود اما هنوز این پیشنهادات مورد نظر نیست و در کشور ما نیز همچنان واکسیناسیون مطابق برنامه قبلی است که اگر تاخیری هم در تزریق واکسن وجود دارد، صرفا به دلیل تاخیر در ایفای تعهدات طرف خارجی و تامین کنندگان واکسن است.
دکتر جهانپور افزود: پیامک قبل از تزریق دُز دوم برای افرادی که دُز اول را دریافت کرده اند، با توجه به جدول برنامه ریزی شده، ارسال می شود اما در روز مقرری که قرار است محموله های واکسن وارد و توزیع می شود، این اتفاق رخ نمی دهد و کل زنجیره واکسن ممکن است دچار مشکل شود البته از ارسال پیامک و اینکه شاید عزیزانی مراجعه کرده و نتوانسته باشند دُز دوم را تزریق کرده باشند، عذرخواهی می کنیم.
وی یادآور شد: دغدغه و نگرانی جدی در خصوص واکسن و اثربخشی آن برای فاصله دار شدن بین دو دُز واکسن، وجود ندارد اما عذرخواهی ما به خاطر این اتفاق و رویداد که ممکن است در برخی مراکز تزریق واکسن رخ داده باشد، به قوت خود باقی است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: برنامه کشوری واکسیناسیون، تزریق دُز دوم واکسن کرونا است و اگر این استراتژی و راهبرد انتخاب می شد که دُز دوم همه واکسن ها تا واکسینه شدن طیف وسیعی از جامعه به تاخیر بیفتد، موضوع دیگری بود و می شد اطلاع رسانی عمومی کرد اما هنوز چنین تصمیمی در کشور گرفته نشده و مطابق برنامه قبلی، تزریق واکسن را انجام می دهیم. این تاخیرهای مقطعی ممکن است وجود داشته باشد و از مردم عزیزمان که در این زمینه بعضا دچار مشکل شده باشند، عذرخواهی می کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha