کد خبر: تاثیرات-عاطفه-بر-حافظه-عاطفه-نقش-کلیدی
۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۰
تاثیرات عاطفه بر حافظه!/عاطفه نقش کلیدی در بازنمایی اطلاعات دارد

متین نصری روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به تاثیرات عاطفه بر حافظه اظهار داشت: شاید گسترده ترین تاثیر عاطفه شفاف، ساختن افکار و واکنش های ما باشد؛ هنگامی که احساس خوبی داریم معمولا دنیا را با عینک خوش بینی می‌بینیم و در زمان افسردگی همه اتفاقات و احساسات برایمان بسیار غمگین بنظر می‌رسد.

وی افزود: تلاش برای سرکوبی و فرونشاندن عاطفه گاهی اوقات می‌تواند موجب افزایش فشار و القای عاطفه شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عاطفه نقش کلیدی در چگونگی بازنمایی اطلاعات سازماندهی جهان بیرون دارد، گفت: این ارتباط موجب القای عاطفه در تفکر و رفتار می‌شود و در هنگام تجربه خلق مثبت، احتمال زیادی وجود دارد که ما قادر به یادآوری و استفاده از اطلاعات مثبت باشیم.

نصری ادامه داد: تاثیرات عاطفه بر حافظه موجب تغییرات گسترده‌ای در شیوه تفکر و رفتار افراد می‌شود؛ دلیل آن هم این است که ما فقط از طریق فراخوانی و بازیابی خاطرات و تجارب قبلی خود می‌توانیم وقایع پیچیده را احساس و درک کنیم و از خاطرات خود برای تفسیر و تعبیر این وقایع استفاده کنیم.

وی بیان کرد: پیچیده یا غیرعادی بودن یک رویداد اجتماعی به گونه‌ای شگفت آور موجب می‌شود که ما خاطرات‌مان را برای احساس و درک آن رویداد بررسی کنیم.

این روانشناس گفت: همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که عاطفه عقایدی را که ارزیابی و تفسیر می‌کنیم تحت تاثیر خود قرار دهد و به عبارت دیگر جریان القای عاطفی هنگامی افزایش پیدا می‌کند که از شیوه تفکر باز برای برخورد با موقعیت‌های غیرمعمول و دشوار استفاده شود به چرا که این نوع تفکر است که باعث استفاده از اطلاعات خشک و رسمی به شکلی عاطفی می‌شود.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha