کد خبر: تأیید-هند-از-واکسن-داخلی-به-دلیل-کمبود-د
۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۵۳
تأیید هند از واکسن داخلی به دلیل کمبود داده مورد انتقاد قرار گرفت!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، هند روز یکشنبه تصویب اضطراری COVAXIN بهارات بیوتک را صادر کرد اما پس از برداشتن قدم بدون انتشار داده‌های اثر بخشی برای واکسن کروناویروس داخلی، با سوالات کارشناسان صنعت و قانون گذاران مخالف روبرو شد. دولت استفاده از واکسنی را که توسط AstraZeneca و دانشگاه آکسفورد تهیه شده و واکسن برتر در برنامه ایمن سازی هند است، تأیید کرد. COVAXIN به طور مشترک با یک موسسه دولتی ساخته شد و به این معنی است که هند به لیست کوچکی از کشورها برای تأیید واکسن ویروس کرونا پیوست. Bharat Biotech برای تولید مشترک آن در بازار ایالات متحده با توسعه دهنده دارو Ocugen Inc همکاری کرده است و برزیل قصد خرید واکسن را گرفته است. این شرکت گفته است که با بیش از 10 کشور در مورد COVAXIN در حال بحث است.

تایید واکسن کروناویروس بدون اطلاعات تخصصی توسط هند

کریشنا الا، رئیس بهارات فناوری، در بیانیه‌ای گفت: هدف ما فراهم کردن دسترسی جهانی به جمعیتی است که بیشتر به آن نیاز دارند. واکسن کروناویروس و هند COVAXIN با پاسخ‌های ایمنی قوی به چندین پروتئین ویروسی که باقی می‌مانند، داده‌های ایمنی بسیار خوبی ایجاد کرده است. نه این شرکت و نه سازمان کنترل استاندارد داروهای مرکزی هند نتایج کارآیی آن را نشان نمی‌دهند. منبعی با آگاهی از این موضوع به رویترز گفت که تأثیر آن می‌تواند با دو دوز بیش از 60٪ باشد. چین همچنین اطلاعات دقیق کارایی واکسنی را که روز پنجشنبه مجاز شد، منتشر نکرد اما توسعه دهنده آن داده‌های موقت را به اشتراک گذاشته است. موسسه سرم هند (SII)، سازنده محلی واکسن AstraZeneca که با نام تجاری COVISHIELD در این کشور شناخته می‌شود، بر روی واکسن Bharat Biotech تحقیق کرد.

چگونه بدانیم واکسن اثر بخش است؟

آدار پونوالا، رئیس اجرایی SII به رویترز گفت: تا زمانی که نتیجه اثربخشی را کسب نکنیم، از کجا بدانیم که هر چیزی موثر است؟ یک دانشمند دولتی گفت COVAXIN در ماه نوامبر ممکن است در فوریه یا مارس تأیید شود. اکنون پس از تصویب در روز یکشنبه، احتمالاً خیلی زودتر از قبل پخش خواهد شد. نمایندگان مخالف و وزرای پیشین روز یکشنبه عدم شفافیت در تصویب آن را زیر سوال بردند. ششی ثارور، قانونگذار مخالف و وزیر پیشین گفت: تصویب زودرس بود و می‌تواند خطرناک باشد. تا پایان آزمایشات کامل باید از استفاده از آن اجتناب شود. در ضمن هند می‌تواند با واکسن AstraZeneca شروع کند. وردان از هندی‌ها خواست تا اطمینان حاصل کنند که پروتکل‌های سختگیرانه برای این دو واکسن تأیید شده رعایت شده است. در بزرگترین آزمایش در هند، بهارات بیوتک گفت که 23000 داوطلب را برای آزمایش فاز 3 COVAXIN که در ماه نوامبر آغاز شد، استخدام کرده است.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha