کد خبر: بیهوشی-عمومی-عوارض-خطرناکی-ندارد
۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۴۸
بیهوشی عمومی عوارض خطرناکی ندارد

دکتر فرامرز مصفا متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه و درد در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به معایب بیهوشی عمومی اظهار داشت: در بیهوشی عمومی احتمال خستگی، حالت تهوع، استفراغ و گلودرد وجود دارد که البته این عوارض خطرناک نیستند.

وی افزود: حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی می تواند به دلیل مصرف داروها به خصوص داروهای مخدر و یا نوع عمل جراحی برای بیمار ایجاد شوند. معمولا عمل های جراحی که روی چشم ها انجام می شود بیشتر باعث ایجاد حالت تهوع می شود.

دلیل ایجاد حالت تهوع و استفراغ

این پزشک متخصص بی حسی موضعی ادامه داد: همچنین عمل های جراحی که روی بعضی از احشاء داخل شکم انجام می شود هم می تواند باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ شود که البته این موارد قابل پیشگیری و درمان هستند و اصلا بیمار نباید در این خصوص نگرانی داشته باشد.

دکتر مصفا عنوان کرد: گیجی و منگی نیز در اثر وجود داروها در داخل بدن و خون است. داروهای بیهوشی وقتی که بعد از مدتی از بدن خارج شوند علائمی مانند گیجی و منگی، حالت تهوع، خستگی و استفراغ هم از بین می رود.

وی در ادامه در مورد بیهوشی موضعی گفت: بیهوشی موضعی از طریق بی حس کردن اعصاب انجام می شود؛ به طور مثال جراحی هایی که قرار است روی بازو، آرنج ، ساعد و یا کف دست انجام شود از طریق بی حس کردن شبکه عصبی بازویی صورت می گیرد. این بی حسی در ناحیه گردن، زیر بغل، ترقوه و یا فوق ترقوه انجام می شود.

بی حس کردن عصب شبکه خاجی یا ساکرال

استاد دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: در مورد اندام تحتانی مانند پا، بی حسی موضعی از طریق کمر و یا نخاع انجام می شود. پزشک بیهوشی برای این عمل یا با بی حس کردن نخاع، هر دو تا پا را کاملا بی حس می کند و یا اعصابی که به پاها حس می دهند مانند اعصاب شبکه خاجی یا ‏ساکرال و شبکه کمری یا لومبار را بی حس می کند.

دکتر مصفا بیان کرد: این بی حسی با استفاده از سونوگرافی هم می تواند انجام شود. دیدن و پیدا کردن اعصاب محیطی و تزریق داروی بی حسی در اطراف این اعصاب باعث بی حسی موضعی می شود.

وی گفت: در حین عمل بیمار می تواند کمی بیدار باشد و یا می توانیم در حین عمل جراحی به او داروی خواب آور تزریق کنیم تا دچار استرس نشود.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha