کد خبر: بیماری-پاچنبری-چگونه-درمان-می‌شود؟
۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۳۳
بیماری پاچنبری چگونه درمان می‌شود؟

دکتر حمید پدرام جراح و متخصص استخوان و مفاصل در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به راه های درمان،علائم و علت پا چنبری (کلاب فوت) اظهار کرد: علت بیماری کلاب فوت یا همان پا چنبری بیشتر مادرزادی است یعنی پا در داخل شکم مادر شکل مناسبی ندارد. علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نیست.

وی با بیان اینکه برخی دلایل وجود دارند که می توانند باعث ایجاد بیماری پاچنبری شوند، افزود: بعضی از بیماری های بافت عضله و استخوان باعث ایجاد بیماری پاچنبری می شوند.

این پزشک جراح و متخصص استخوان و مفاصل بیان کرد: فردی که اشکالی در سیستم نخاعی خود دارد و یا دارای مشکلاتی در عضلات کف پا باشد هم می تواند دچار بیماری پاچنبری شود.

دکتر پدرام گفت: در بسیاری از مواقع علت بیماری مادرزادی پاچنبری مشخص نمی شود. این بیماری در حین بارداری می تواند به مصرف داروها و یا حتی بیماری های مادر هم ارتباط داشته باشد.

وی ادامه داد: همه عوامل می تواند فاکتور مستعد کننده باشد و هیچ کدام نمی توانند علت مستقیم کلاب فوت یا پا چنبری باشند.

این پزشک جراح و متخصص استخوان و مفاصل در پاسخ به این سوال که با غربالگری بیماری قابل تشخیص است یا خیر، اظهار داشت: با غربالگری امکان تشخیص بیماری وجود دارد البته نباید فراموش کرد که تشخیص در سنین مختلف فرق دارد. ممکن است درجات بیماری خفیف یا شدید باشد و قابل تشخیص نباشد.

دکتر پدرام تاکید کرد: با غربالگری می توان بعضی از بیماری ها را در همان ماه های اول تشخیص داد و بعضی از بیماری ها نیز در ماه های پایانی قابل تشخیص هستند. با انواع سونوگرافی ها، تصویربرداری های داخل رحمی و همچنین آزمایشات داخل رحمی مانند سه گانه و چهارگانه هر بیماری قابل تشخیص است.

وی در مورد درمان بیان کرد: بیماری کلاب فوت یا پا چنبری با عمل جراحی قابل درمان است البته در نوع خفیف با گچ گیری اصلاح شود اما معمولا درمان کامل با عمل جراحی امکان پذیر است.

این پزشک جراح و متخصص استخوان و مفاصل در پایان با تاکید بر اینکه موضوع غربالگری بسیار حائز اهمیت است، گفت: پدر و مادرهایی که تصمیم به فرزندآوری دارند حتما باید به آزمایشات غربالگری توجه ویژه داشته باشند تا بچه ناقص به دنیا نیاورند یا مانع از ناقص شدن فرزند خود شوند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha