کد خبر: بیماری-میگرن-و-دلایل-اصلی-بروز-آن-چیست؟
۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۵۲
بیماری میگرن و دلایل اصلی بروز آن چیست؟

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، میگرن یکی از بیماریهای شایعی است که حدود 10.3 درصد از جوامع را در بر می گیرد. این بیماری جزء سردرد های عصبی عروقی است که در بروز آن، وراثت نقش عمده ای را ایفا میکند.

سردردها در زمره بیشترین بیماری‌های سیستم عصبی به شمار می‌روند که حدود 50 درصد انسان‌های بالغ حداقل یک سردرد در سال آخر زندگی‌شان داشته‌اند.

صالح رمضانی زیست‌شناس سلولی و مولکولی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت اصلی سردردهای میگرنی، اظهار داشت: در تکست بوکهای علوم پزشکی و گرایش نورولوژی، بیماری میگرن یک بیماری عصبی و عروقی است که ریشه ژنتیکی دارد.

وی با بیان اینکه میگرن عبارتی است که ریشه یونانی دارد و معنا و مفهوم آن به معنی نیمه سر است، افزود: در بیماری میگرن با توجه به شیوع آن بسیاری از افراد دچار سردردهای یک طرفه می شوند.

بیماری میگرن و انواع آن

این زیست شناس سلولی و مولکولی با تاکید بر اینکه بیماری میگرن انواع مختلف دارد، گفت: یکی از شایع ترین نوع میگرن، میگرن هورمنال  است که با توجه به میزان شیوع آن حدود 75 درصد از بیماران که به این بیماری دچار می شوند، بانوان هستند. میگرن هورمنال در خانم ها با داشتن سیکل ماهانه محسوس تر است.

میگرن کلاسیک و غیرکلاسیک چیست

عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان میم دارو ادامه داد: پیش پا افتاده ترین و معروف ترین نوع طبقه بندی میگرن، میگرن کلاسیک و غیر کلاسیک است که همراه با سردردهای اورا یا بدون اورا برای افراد ایجاد می شود.

رمضانی با اشاره به اینکه علائم اصلی سردردهای میگرنی به دو دسته تقسیم می شوند، گفت: یکی رخ داد پدیده ای به نام میگرن است که ریشه وراثتی دارد و در افراد به علل مختلف می تواند بروز پیدا کند، یعنی فرد میگرنی نیست اما از یک مقطعی به بعد دچار بیماری میگرن می شود. زمینه بروز حمله میگرنی در افراد می تواند شوک های هورمنال مانند بلوغ و تغییر لایف استایل بعد از ازدواج باشد.

وی اضافه کرد: تنش، استرس و اضطراب هایی که به صورت یکباره برای افراد اتفاق می افتد باعث شوک هورمنال برای افراد می شود. پارمترهای دیگری مانند تغییر سن و مصرف زیاد مواد غذایی باعث تغییرات هورمنال در بدن می شود و این تغییرات بیشترین نوع تبدیل یک فردی که پتانسیل ژنتیکی دارد به بیمار میگرنی می شود.

این زیست شناس سلولی و مولکولی در ادامه با بیان اینکه چه پارامترهایی باعث شروع سردردهای میگرنی می شود، تصریح کرد: در بانوان سیکل های هورمنال، گرسنگی، کم خوابی، استرس، بی خوابی، اضطراب، عصابنیت، مصرف مواد غذایی دارای افزودنی نگهدارنده، مصرف مواد غذایی دارای سردی، مصرف لبنیات ، مصرف مواد غذایی کنسروجات که ماده نگهدارنده آن باعث افزایش تجمع سموم در بدن می شوند همگی دلیلی در بروز میگرن هستند.

نقش کم خوابی و بی خوابی در بروز میگرن

رمضانی با اشاره به این موضوع که کم خوابی و بی خوابی باعث بروز میگرن می شوند، بیان داشت: میزان تنظیم و ترشح هورمنال توسط هورمون مناتولین در شب با بیداری به حداقل خود کاهش پیدا می کند و احتمال بروز حملات میگرنی را در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین فعالیت های بدنی بدلیل افزایش سموم هم دلیل دیگری برای بروز میگرن است چراکه جمع آوری مواد زائد در بیماران میگرنی معمولا دارای اختلال است تجمع سموم باعث ایجاد سردرد می شود.

نقش رابطه جنسی در افزایش میگرن

مدیر درمانگاه آرامش با تاکید بر اینکه برقراری رابطه جنسی هم می تواند باعث بروز سردردهای میگرنی شود، گفت: فعالیت بدنی و برقراری رابطه جنسی این دو پارامتر بیشترین علت مراجعه افراد آقایون به درمانگاه ها است. در رابطه جنسی دو موضوع به صورت توأمان درگیر هستند که یکی انجام فعالیت بدنی و دیگری ترشح بیش از اندازه هورمنال است.

رمضانی با بیان اینکه گرما به خصوص در فصول گرم و سرما باعث ایجاد حملات میگرنی در افراد می شود، افزود: افرادی که دچار التهابات سینوس هستند و به سردردهای سینوسی ناشی از اختلالات سینوس ها مبتلا می شوند هم دچار حملات میگرنی می شوند. همچنین سینوزیت( سینوس عفونی)، التهاب سینوس با سینوزیت فرق دارد، سینوس حساس باعث سردردهای سینوسی ناشی از سرما پتانسیل بروز رخ داد حملات میگرنی را در افراد افزایش می دهد.

 نقش گرما در بروز میگرن

وی ادامه داد: نقش گرما در بروز میگرن بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل در فصل گرم نباید این پارامتر را نادیده بگیریم.

عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان میم دارو با اشاره به پارامتر دیگری که باعث بروز حملات میگرنی می شود، گفت: تعدادی از افراد به دلیل مطالعه دچار میگرن می شوند این افراد میگرن چشمی دارند و با نگاه کردن به مانیتور یا کتاب به سردرد میگرنی دچار می شوند.

رمضانی همچنین با بیان اینکه تغییرات فشار هوا هم باعث بروز سردردهای میگرنی می شود، تصریح کرد: حتی عده ای با سوار شدن به هواپیما و استرس و اضطرابی که در زمان بلند شدن و نشستن هواپیما به آنها دست می دهد دچار سردردهای میگرنی می شوند، این موارد پارامترهای نهان هستند.

وی در ادامه با اشاره به مصرف برخی مواد غذایی که دارای اسانس های فراوانی مانند سیر، پیاز و پیازچه هستند می تواند باعث ایجاد سردردهای میگرنی شود ، بیان کرد: مصرف مواد غذایی که دارای مواد موثره محرک مانند چای و  کافئین در قهوه می تواند در بعضی از افراد منتهی به سردردهای میگرنی شود.

این زیست شناس سلولی و مولکولی تاکید کرد: مصرف مواد غذایی که دارای مواد موثره محرک مانند چای و  کافئین در قهوه هستند برای برخی افراد ، کاهنده سردردهای میگرنی است و نسبت ضریب تخمین آن هم به صورت 50 به 50 است.

رمضانی یادآور شد: استشمام بوی بد و نامطبوع، استفاده از عطرهای تند می تواند منجر به ایجاد سردردهای میگرنی شود.

میگرن به صورت صد درصدی قابل درمان نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا میگرن به صورت صد درصدی قابل درمان است یا خیر، گفت: مسیرهای متعددی برای کنترل منیجمنت سردردهای میگرنی وجود دارد . مصرف قرص که خود به بخش های مختلفی مانند داروهای پیشگیرانه، داروهای کاهنده التهاب، مصرف داروهای مسکن حین بروز درد، مسکن داروهای به تعویق اندازنده درد در زمانی فرد احساس می کند قرار است به سردردهای میگرنی دچار شود؛ تقسیم می شود یکی از مراحل درمان است.

این زیست شناس سلولی و مولکولی ادامه داد: مصرف برخی داروها مانند پروپرانول که باعث کنترل ضربان قلب می شود هم می تواند از رخ داد حملات میگرنی پیشگیری کند.

رمضانی با بیان اینکه ما در ایران یک کار آزمایی بالینی انجام دادیم که در فاز اول آن در 14 سال و در فاز بعدی 4 سال بود که توانستیم 81 درصد از افرادی که به سردردهای میگرنی دچار می شوند را با داروهایی که تولید کردیم شاهد درمان آنها باشیم. این کار طی دو فاز صورت گرفت که فاز اول 14 سال آن روی 110 بیمار و  فاز مطالعه بالینی 4 ساله نیز روی 400 بیمار انجام شده که بیشتر آنها درمان میگرن برای آنها اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به درمان میگرنی تصریح کرد: در سردردهای میگرنی شاخصه و ویژگی های مختلفی مانند صداگریزی، نورگریزی، حالت تهوع، استفراغ، ضربان دار بودن، یک طرفه بودن وجود دارد. زمان سردرد میگرنی 4 تا 72 ساعت افراد را درگیر می کند.

عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان میم دارو تاکید کرد: یکی دیگر از پارامترها فرکانس به معنی تعداد رخ داد در بازه زمانی است. همچنین شدت سردردهای میگرنی از عدد یک تا 10 عددهای 5 به بالا را درگیر می کند یعنی فرد را در فعالیت های روزمره می تواند با اشکال مواجه کند.

ارگوتامین سی در درمان همیشگی میگرن موثر نیست

رمضانی در پاسخ به این سوال که مصرف داروی ارگوتامین سی می تواند باعث درمان بیماران میگرنی شود، گفت: ارگوتامین سی در درمان همیشگی میگرن موثر نیست اما به صورت درمان مقطعی می تواند اثر بخش باشد. اثر این دارو چند ویژگی دارد که یکی از آنها بالا بودن اشباع متابولیک است به این معنی که بدن فرد خیلی سریع به دوز دارو عادت می کند و فرد در مواقع دیگر نیاز به افزایش دوز دارو دارد.

وی ادامه داد: افزایش دوز مصرف دارویی ماده موثره مانند ارگوتامین سی باعث رخ داد سردردهای گردشی روزانه می کند. یک فردی که طی مدت زمان 3 تا 4 سال ارگوتامین سی مصرف می کند بعد از مدت زمانی نیاز به افزایش دوز داروی خود دارد. این فرد در این دوران دچار حملات میگرنی نمی شود اما به صورت دائمی سردرد خواهد داشت.

این زیست شناس سلولی و مولکولی تاکید کرد: هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند وضعیت بیمارانی که به سردردهای گردشی دچار می شوند را به صورت صد درصدی بهبود بخشد، داروها همه کاهنده ی درد هستند چراکه این فرد به سردردهای ترکیبی دچار شده است.

رمضانی بیان داشت: سردردهای گردشی که به دلیل مسمومیت های عروقی ناشی از مصرف ارگوتامین سی در عروق مغزی و داخلی افراد ایجاد می شود برای همیشه با فرد باقی می ماند.

 

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha