کد خبر: بیماری-سل-قابل-درمان-است-کاهش-وزن-می‌ت
۸ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۴۳
بیماری سل قابل درمان است/کاهش وزن می‌تواند از علائم بیماری سل باشد

دکتر حميدرضا معزی فوق تخصص ريه و بيماری​های تنفسی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به بیماری سل و علائم عفونت ریه در این بیماری اظهار کرد: بیماری سل یک بیماری عفونی تنفسی است که بافت ریه را درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه بیماری سل رشد بسیار آهسته ای دارد، افزود: مریض هایی که دچار سل ریوی می شوند، به صورت آهسته حال آنها بد می شود.

فوق تخصص ريه و بيماری‌های تنفسی ادامه داد: این بیماری با دیگر بیماری های عفونی ویروسی و عفونت باکتریایی مانند نوموکوک بسیار متفاوت است.

دکتر معزی با بیان اینکه بیماران مبتلا به سل با گذشت زمان و به صورت آهسته حال آنها بد می شود، تصریح کرد: بسیاری از بیماران مبتلا به سل علائم غیر اختصاصی دارند و جز ذات الریه هایی هستند که علائم غیر اختصاصی دارند.

وی گفت: ممکن است بعضی از بیماران فقط به خاطر کاهش وزن، تعریق شبانه، تب، سرفه های خشک، سرفه خلط دار و یا سرفه های همراه با خلط خونی به ما مراجعه داشته باشند.

فوق تخصص ريه و بيماری‌های تنفسی با بیان اینکه بیماری سل برای بافت ریه درگیری ایجاد می کند، افزود: تیپیک هایی که مریض ها دارند این است که بعد گذشت مدت زمانی از این بیماری به ما مراجعه دارند. بعضی از بیماران با ابتلا به این بیماری، دچار کاهش وزن و یا درگیری ریوی می شوند.

دکتر معزی اضافه کرد: معمولاً بعضی از خانواده‌ها مطرح می کنند که عضوی از خانواده آنها درگیری ریوی داشته است.

علائم بیماری سل

وی با اشاره به علائم بیماری سل بیان کرد: تب های خفیف، خلط آلوده به خون، تنگی نفس، کاهش اشتها، ضعف و خستگی زود رس، ضعف عمومی، سرفه، بی حالی، تعریق شبانه و کاهش وزن همگی جز علائم همراه بیماری می‌تواند باشد.

فوق تخصص ريه و بيماری‌های تنفسی ادامه داد: این علائم فقط با توجه به تیپیک هایی که ریه درگیر باشد نیست، ممکن است فقط با علائم ضعف و بی حالی و کاهش وزن مراجعه داشته باشند. علائم ریوی به صورت سرفه و به خصوص خلط خونی می تواند مطرح شود.

دکتر معزی خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به سل ریوی با دارو درمان می شوند. درصد بالایی از بیماران با درمان مناسب وضعیت آنها بهبود پیدا می‌کند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha