کد خبر: بیماری-روزئولا-و-علائم-آن-در-کودکان-و-نو
۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۴۱
بیماری روزئولا و علائم آن در کودکان و نوزادان

دکتر محمد حلاج مفرد متخصص کودکان و رییس بیمارستان میلاد کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به بیماری روزئولا یا بیماری ششم در نوزادان و کودکان و علل، علائم و درمان آن اظهار داشت: این بیماری یک نوع بیماری ویروسی است که شیوع آن بیشتر در دوران شیرخوارگی است.

وی افزود: این ویروس با علائم تب، بی قراری تظاهر پیدا می کند و معمولا بدون علائم تنفسی مانند سرفه و آبریزش بینی است.

علامت بیماری روزئولا

رییس بیمارستان میلاد کاشان بیان داشت: تنها علامت این بیماری تب است. کودکان و نوزادان معمولا با ابتلا به این بیماری بین 3 تا 4روز تب دارند. خصوصیت این بیماری این است که در دوره هایی که تب بیمار کنترل می شود، حال عمومی شیرخوار یا کودک خیلی خوب است.

دکتر حلاج مفرد ادامه داد: زمانی که تب کودک پایین می آید، کودک بسیار سرحال می شود و به حالت طبیعی خود باز می گردد.

وی تصریح کرد: بیماری روزئولا یا بیماری ششم در نوزادان و کودکان بر خلاف بسیاری از بیماری های باکتریال که حتی در زمانی که تب هم پایین می آید، کودک بی حال و ناراحت است؛ کودکانی که درگیر این ویروس می شوند، حال عمومی بدی ندارند.

این پزشک متخصص کودکان بیان کرد: تنها مشکل این کودکان، تب های بسیار بالا است. تب در این کودکان بسیار مهم است؛ گاهی اوقات حتی باعث تشنج می شود اما اگر تب خوب کنترل شود معمولا عارضه ای به جای نمی گذارد.

ضایعات پوستی

دکتر حلاج مفرد اضافه کرد: بعد از 3 تا 4 روز که تب به طور ناگهانی قطع می شود و همزمان یک سری ضایعات پوستی بروز پیدا می کند که عمدتاً ناحیه صورت و تنه ی کودک را درگیر می کند. اندام ها معمولا درگیری بثوراتی ندارند و بلافاصله بعد از این بثورات، تبی در کودک مشاهده نمی شود.

وی ادامه داد: بثورات پوستی نیز بعد از گذشت 2روز خود به خود از بین می روند و نیاز به درمان خاصی هم ندارند. معمولا با بیرون ریختن این بثورات ما بیماری را تشخیص می دهیم چراکه تا قبل از آن هیچ علامتی وجود ندارد که بیماری مشخص شود.

CBC کودکان معمولا نرمال است

رییس بیمارستان میلاد کاشان اظهار داشت: زمانی که از کودکان برای بررسی تب، آزمایش گرفته می شود، تغییرات فرمول شمارش زیاد دیده نمی شود. همچنین آزمایش CBC این کودکان معمولا نرمال است.

دکتر حلاج فرد تاکید کرد: در این کودکان تغییرات به نفع افزایش گلبول های سفید دیده نمی شود و سرعت رسوب گلبول های قرمز طبیعی است. CRP که نشان دهنده التهابات خون است در این کودکان مثبت نیست و هیچ تغییرات پاراکلینیکی مبنی بر اینکه یک عفونت خطیری وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: علائم بیماری در کودک با تب بالا بروز می کند و کودک بسیار بی قرار است و به محض اینکه بثورات بیرون میریزد تب قطع می شود و حال عمومی کودک نیز سریعا بهبود پیدا می کند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha