کد خبر: بیماری‌های-کلیوی-و-کبدی،یکی-از-دلایل
۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۱۷
بیماری‌های کلیوی و کبدی،یکی از دلایل خارش پوست است

دکتر سيد مسعود داوودی متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت حساسیت های پوستی و خارش پوست اظهار داشت: خارش بیماری است که می‌تواند علت های مختلفی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل خارش می تواند حساسیت و آلرژی باشد، افزود: خشکی پوست هم می تواند باعث خارش شود. همچنین کسانی که بیماری کلیوی و کبدی دارند می‌توانند دچار خارش پوست شوند.

داروها و خارش پوست

این متخصص پوست و مو عنوان کرد: افرادی که به خاطر برخی بیماری ها دارو استفاده می‌کنند، ممکن است که مصرف این داروها باعث خارش شود.

بیماری لیکن پلانو

دکتر داوودی بیان کرد: خارش یک مسئله عمومی است و بعضی از بیماری های پوستی که اصلاً ربطی به آلرژی و حساسیت ندارند، هم می‌تواند باعث خارش شود. به طور مثل بیماری مانند لیکن پلانو یک بیماری خارش دار است ولی هیچ ربطی به حساسیت و آلرژی ندارد.

وی ادامه داد: افرادی که به خاطر خارش به ما مراجعه می کنند با گرفتن شرح حال از آنها؛ اینکه چه داروهایی مصرف می‌کنند، چه بیماری‌های زمینه‌ای دارند و همچنین آزمایش، به دنبال علت خارش در آنها می گردیم.

بارداری

این متخصص پوست و مو یادآور شد: گاهی ممکن است خارش به دلیل وجود بیماری هم نباشد، مثلا در بارداری، خارش پوست می تواند اتفاق بیفتد و دلیل آن هم به خاطر بالا رفتن املاح صفراوی زمان بارداری باشد، اصطلاحاً این نوع خارش، خارش فیزیولوژیک تلقی می‌شود.

دکتر داوودی با بیان اینکه حساسیت می تواند در پوست خود را به شکل کهیر و اگزما نشان دهد، افزود: کهیر ضایعات آلرژیکی هستند که به نواحی زیر پوست مربوط می‌شوند، در واقع عروقی که زیر پوست قرار گرفتند دچار گشاد شدگی می شوند و در ناحیه پرخونی ایجاد می‌ کنند؛ این عروق با آزاد شدن مواد مدیاتورهای شیمیایی باعث تحریک گیرنده ها و اعصاب پوستی می شوند که نتیجه آن حس خارش و تمایل بیمار برای خاراندن است.

وی اضافه کرد: ضایعات کهیری که در اثر گشاد شدن عروق ایجاد می شود اکثراً در اثر آلرژی‌های غذایی است اما گاهی آلرژی های تنفسی هم می‌تواند باعث ضایعات کهیری شود.

ضایعات کهیری

این متخصص پوست و مو گفت: گاهی تماس پوست با بعضی مواد می‌تواند باعث ضایعات کهیری شود اما یکی از دلایل کهیر که ربطی هم به آلرژی ندارد، بیماری های زمینه ای است که باعث واسکولیتیس می‌شود" واسکولیت درگیری التهابی عروق است" و می تواند باعث کهیر شود.

دکتر داوودی بیان کرد: اگزما نوع دیگری از حساسیت پوستی است که معمولاً در اثر تماس پوست با مواد محرک به وجود می آید. به طور مثال شخصی که با مواد شیمیایی و آب و صابون در تماس باشد به تدریج پوست وی قرمز، ملتهب و خارش دار می شود.

وی ادامه داد: حساسیت و آلرژی به لوازم آرایش، رنگ مو و مواد فلزی هم می تواند باعث اگزما شود، حساسیت معمولاً در اثر آلرژی ناشی از تماس با پوست اتفاق می‌افتد.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha