کد خبر: بیماری‌ها،-تشخیص‌های-علمی‌-هستند-نه
۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۲۱
بیماری‌ها، تشخیص‌های علمی‌ هستند نه برچسب شخصیتی!

نادر اباذری روان درمان و متخصص روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به اینکه بیماری‌ها، تشخیص‌های علمی‌ هستند نه برچسب شخصیتی، گفت: یکی از اتفاقاتی که این روزها به دلیل شیوع کرونا در بین افراد رخ می‌دهد این است که از دچار شدن افراد به کرونا به عنوان یک برچسب استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه شاید توضیح دادن برخی از مفاهیمی ‌که ما هر روزه با آن‌ها سر و کار داریم در ظاهر کاری بیهوده و ساده انگارانه برداشت شود، افزود: اما کمی‌ کلی‌تر و عمیق‌تر به این موضوع فکر کنیم، همه بیماری‌های جسمانی و روانی، با استفاده از معیارهای مشخص و در شرایط کاملا تعیین شده تشخیص گذاری می‌شوند.

این روان درمان تصریح کرد: نام‌های همه بیماری‌ها با این هدف شکل گرفته‌اند که زبان مشترکی در بین متخصصان حوزه سلامت وجود داشته باشند تا با استفاده از کلمات کلیدی، متخصصان بتوانند منظور خود که ممکن است شامل صفحه‌های متعددی از معیارها باشد را به هم برسانند.

اباذری ادامه داد: همه بیماری‌ها در نگاهی ریزبینانه و وسواس گونه می‌توانند ابعادی ترسناک و تهدید کننده زندگی را در بر داشته باشند. به عنوان مثال کافی است در مورد فقط سرماخوردگی در اینترنت جست و جوی کوتاهی داشته باشیم، گفته‌ها در مورد همین سرماخوردگی از یک آدم سالم می‌تواند یک آدم با احساس افسردگی بسازد.

برچسب بیماری

وی تاکید کرد: حالا تصور کنیم که این تشخیص‌ها که با این رویکرد تا این حد می‌توانند از نظر روانی آسیب زا باشند، به جای این که فقط یک تشخیص باشند، تبدیل شوند به یک برچسب؛ برچسب‌ها خرده ویژگی‌هایی هستند که افراد یا به طور انتسابی یا به صورت اکتسابی شخصیت خود را با آن‌ها شکل می‌دهند، به عبارت دیگر وقتی که ما خودمان و یا دیگران را با یک برچسب تداعی می‌کنیم و به خومان یا دیگران می‌شناسانیم، ناخواسته در حال ساختن یک خرده ویژگی شخصیتی هستیم.

شخصیت افراد دست نخورده باقی می‌ماند

به گفته این متخصص روانشناس بالینی اما واقعا بیماری‌ها از هر نوعی که باشند آیا جزوی از شخصیت ما هستند یا خیر؛ قطعا جواب این سوال منفی است و همه انسان‌ها دچار هر گونه بیماری جسمانی و روانی که شده باشند، شخصیت آن‌ها دست نخورده باقی می‌ماند.

اباذری بیان داشت: متاسفانه در شرایطی زندگی می‌کنیم که پیش از این توان و یا فرصت مناسبی برای برچسب زدایی از برخی بیماری‌ها مثل ایدز ، هپاتیت و ام اس وجود نداشته است و این بیماری‌ها در نزد برخی از افراد به عنوان یک برچسب شناخته می‌شوند که اغلب دارای بار منفی هستند.

همزیستی با کرونا

وی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهند که تا مدت زمانی قرار است با کرونا همزیستی داشته باشیم، گفت: می‌توانیم از این فرصت به دست آمده این بیماری را فقط به عنوان یک تشخیص در نظر بگیریم و از تبدیل شدن آن به عنوان یک برچسب جلوگیری کنیم، در این صورت است که اگر افراد نشانه‌های مشکوکی داشته باشند به راحتی می‌توانند آن را اعلام و از واکنش دیگران هراسی نداشته باشند.

این روان درمان در ادامه یادآور شد: در این صورت است که می‌توان به صورت واقعی با کرونا رو به رو شد و آن را به عنوان یک بیماری خیالی در نظر نگرفت، در همین شرایط است که کرونا خود را فقط به عنوان یک بیماری جسمانی نشان می‌دهد و تبعات آن به وضعیت روانی افراد گسترش پیدا نمی‌کند.

اباذری خاطرنشان کرد: در این موقعیت اگر کسی دچار کرونا شده و بهبود یافته باشد، می‌تواند این انتظار را داشته باشد که مثل انسان‌های دیگر و به عنوان یک انسان با او رفتار شود، حقی که شامل همه ما بوده و خواهد بود چه دچار بیماری خاصی شده باشیم و چه درگیری با هیچ بیماری نداشته باشیم.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha