کد خبر: بیمارستان-امام-حسین-ع-به-شبکه-جهانی-ب
۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۴
بیمارستان امام حسین (ع) به شبکه جهانی «بیمارستان های ارتقادهنده سلامت» پیوست

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا منافی با اشاره به تاکید رییس دانشگاه در ابتدای سال مبنی بر لزوم تعریف یک شاخص یا شعار مشخص در هر بیمارستان و ترسیم نقشه راه مراکز بر اساس آن، اظهار کرد: در همین راستا طبق بررسی های صورت گرفته توسط هیئت عامل و همکاران، تصمیم بر این شد که برای پیوستن بیمارستان امام حسین (ع) به شبکه جهانی بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت یا Health Promoting Hospitals(HPH) اقدام شود.

وی با بیان اینکه تعداد بیمارستان های محدودی عضو این شبکه هستند، افزود: این شبکه جزو یکی از زیرمجموعه های سازمان بهداشت جهانی (WHO) بوده که به منظور خروج بیمارستان ها از زمره مکان های صرف درمانی و تبدیل آنها به مراکزی با اهدافی فراتر از درمان، از پیشگیری گرفته تا ارتقای سلامت بیماران، همراهان بیماران و پرسنل شکل گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تصریح کرد: بدین ترتیب کارگروه هایی در بیمارستان شکل گرفت و سیاست های کلی برای الحاق به این شبکه تدوین شد، پس از مدتی شبکه جهانی بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت، بیمارستان امام حسین (ع) را مورد پذیرش قرار داد و این بیمارستان به جمع شبکه HPH پیوست.

دکتر منافی با ابراز امیدواری به استمرار فعالیت های بیمارستان در راستای حفظ این جایگاه، ادامه داد: هنوز در گام های ابتدایی تحقق این شاخص هستیم و امور مربوطه در حیطه ارتقای سلامت بیماران و پرسنل، بسیار ظریف، دقیق و طاقت فرساست و امیدواریم بتوانیم در پایان سال گزارش مطلوبی از روند حضور در این سیستم ارائه دهیم.

رییس بیمارستان امام حسین (ع) از تعریف ۵ استاندارد کلی، ۱۳ استاندارد فرعی و ۴۰ استاندارد جزئی در این شبکه خبر داد که توسط ۱۸ شاخص پایش می شود و گفت: هر کدام از این استانداردها چالش های خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال کارگروه های بیمارستان برای سیاست مدیریت که استاندارد اول این شبکه است، حدود ۴۰ خط مشی تعیین کرده اند که تمام امور مدیریتی اعم از اصلاح رفت و آمد بیماران تا اطلاع رسانی راشامل می شود.

به گفته دکتر منافی، ارزیابی بیمار، اطلاع رسانی و مداخلات بیمار، ایجاد محیط کاری سالم و تداوم و همکاری از دیگر ۵ استاندارد کلی شبکه HPH است که البته این موارد در سیاست های کلان تمام بیمارستان ها به چشم می خورد، اما در این شبکه تمام این استانداردها به صورت تجمیعی و با برنامه ریزی دقیق، قابل اجرا و مدیریت هستند.

ارزیابی بیماران و توجه به سلامت پرسنل، از اولویت های تحقق این شاخص است

دکتر امیر کریمخانی، معاون اجرایی بیمارستان امام حسین (ع)، این مرکز را بزرگترین مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی در شرق استان تهران دانست و گفت: انتخاب مدل بیمارستان های ارتقادهنده سلامت HPH برمبنای سه دلیل اصلی در مرکز امام حسین (ع) صورت گرفت.

وی ادامه داد: بیمارستان امام حسین (ع) بیش از ۲۰ درصد خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را ارائه می دهد، به همین دلیل باید شاخصه ای انتخاب می شد که علاوه بر الهام بخشی درسنوات آینده، لایه های مختلف به ویژه لایه های عمیق تر بیمارستانی را در جهت افزایش فرهنگ سازمانی درگیر کند.

دکتر کریمخانی، تصریح کرد: همچنین در این راستا در کنار توجه به سابقه فعالیتی بیمارستان، افزایش و تعمیق روش های موثر در حفظ و ارتقای سلامت بیماران و همراهانشان بسیار حائز اهمیت بود، چراکه بیمارستان امام حسین (ع) جمعیت بزرگی از شهروندان شرق تهران را تحت پوشش دارد.

به گفته معاون اجرایی بیمارستان امام حسین (ع)، تکیه بر تحقیق و توسعه و فناوری اطلاعات سبب رشد سازمان های مختلف به ویژه سازمان های بهداشتی و درمانی خواهد شد و این عوامل از دیگر دلایل انتخاب این مدل محسوب می شود.

وی اظهار کرد: از بین روش های مختلف پیشنهادی حاصل از بارش فکری بین رییس، مدیران ارشد و نخبگان بیمارستان، مدل بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت به عنوان شاخص اصلی این بیمارستان انتخاب شد.

دکتر کریمخانی در خصوص هدف توسعه این مدل، عنوان کرد: مدل HPH بعد از کنفرانس اتاوا در ابتدای دهه ۱۹۹۰ در سازمان جهانی بهداشت گسترش پیدا کرد و تا امروز بیش از ۳۰ کشور تعهد خود را به ارتقا سلامت با عضویت در این مجمع و تلاش برای افزایش سطح آگاهی و دانش عمومی به کار بستند.

معاون اجرایی بیمارستان امام حسین  از تشکیل کمیته ای به منظور پایش نتایج و بررسی آنها در هیئت عامل خبر داد و گفت: این کمیته در سه حوزه اصلی تمرکز دارد. مهمترین اتفاق دراین زمینه گسترش ارزیابی اولیه بیماران در ۱۱ حوزه اساسی است. بعد از ارزیابی اولیه در بخش توسط پرستاران و سپس پزشکان، سه مورد دیابت، فشارخون و سیگار مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در این مسیر با استفاده از کارت های سلامت، ، بیمارانی که نیازمند خدمات ثانویه هستند به صورت خودکار به کلینیک های ارتقا معرفی می شوند.

دکتر کریمخانی در خصوص اقدامات حوزه پرسنلی بیمارستان، بیان کرد: اقدامات مختلفی در این راستا مورد توجه قرار گرفته است که از جمله آنها می توان به ایجاد جاده سلامتی، کلاس های وزشی و ایجاد درمانگاه سلامت اشاره کرد.

وی افزود: درمانگاه ویژه پرسنل در دو حوزه بالینی به صورت کلینیک مشترک رشته های داخلی، طب فیزیکی و علوم تغذیه و در حوزه روانشناختی، مورد توجه قرار گرفته است که ترک سیگار یکی از شاخص های اساسی این حوزه است.

معاون اجرایی بیمارستان امام حسین (ع)، اظهار کرد: در این خصوص بیش از ۴۰ شاخص در بیمارستان نیازسنجی، اطلاعات مختلف دسته بندی و استخراج شد و در طول سه سال آینده مبنای برنامه ریزی با هدف ارتقا سطح سلامت پرسنل بیمارستان مدنظر قرار گرفته است.

وی مورد سوم را تعامل و همکاری بیمارستان با سازمان های موازی خواند که به نوعی با خانواده بهداشت و درمان ارتباط دارند و گفت: شهرداری، شورایاری ها و سازمان آتش نشانی از جمله این سازمان هاست که پروتکل های همکاری متفاوتی در حوزه های آموزش، درمان و ارتقای سلامت آنها تدوین شده است.

به گفته دکتر کریمخانی، هدف اصلی شبکه بیمارستان های ارتقادهنده سلامت، تمرکز بر افزایش سطح سلامت و استفاده از ظرفیت های آحاد جامعه فراتر از بحث درمان و آموزش در بیمارستان است.

وی ادامه داد: این موضوع در مرکز امام حسین (ع) هم مدنظر است و این تعهد در سایه همکاری تنگاتنگ رهبران بیمارستان، معاونین دانشگاه و حمایت های صریح رییس دانشگاه شکل گرفت.

گام های کرونایی مرکز در راستای تحقق اهداف شبکه HPH

معاون اجرایی بیمارستان امام حسین (ع)، عنوان کرد: در بحران اخیر کرونا علاوه بر خدمات درمانی که در سه پیک متفاوت ارائه شد، اقدامات متنوعی نیز در راستای افزایش آگاهی عمومی صورت گرفت.

وی در این خصوص توضیح داد: انجام بیش از ۵ هزار تماس تلفنی و پیگیری وضعیت سلامت بیمارانی که در منزل دارودهی می شدند، توزیع پمفلت های آموزشی، برگزاری جلسات مجازی و برگزاری دوره های متفاوت اساتید در شبکه های مجازی به عنوان پیشران ارتقای دانش عمومی از جمله این اقدامات بوده است.

دکتر کریمخانی در پایان، هدف از گسترش ارتباطات بین المللی را استفاده از ظرفیت بالای بیمارستان و دانشگاه در حوزه دانش ضمنی درمان و پیشگیری از بیماری ها دانست و از تبدیل دانشگاه به یک دانشگاه عمومی برای همه مردم در یک شبکه گسترده مجازی در کشور ابراز امیدواری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha