کد خبر: بیش-از-706-هزار-نفر-از-گروه‌های-پرخطر-در-ق
۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۱۴

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمدحسن درخشان اظهار کرد: سال 1399 نظام سلامت با چالشی جهانی به واسطه ویروس کرونا مواجه شد و با دریافت خبر بروز این بیماری در چین و دیگر کشورها،هماهنگی لازم در خصوص شکل‌گیری بسیج همگانی در دانشگاه صورت پذیرفت و کلیه واحدها به حالت آماده باش در آمدند.

وی افزود: پس از شیوع کرونا تعداد 40 مرکز ویژه کرونا در شهرستان‌های حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال شد که از این تعداد 22 مرکز آن در مشهد بود.

مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سال گذشته غربالگری از گروه‌های هدف در چند نوبت انجام شد، خاطرنشان کرد: غربالگری مرحله نخست در نوروز سال گذشته بود که بیش از 4.5 میلیون نفر غربالگری شدند و آموزش لازم به آنان داده شد.

دکتر درخشان اضافه کرد: در غربالگری مرحله دوم که از ابتدای اردیبهشت ماه تا آخر تیر ماه بود افراد پرخطر همچون سالمندان، مادران باردار و افراد دارای بیماری خاص و صعب‌العلاج غربالگری شدند که تعداد آنان 600 هزار نفر بود؛ همچنین در غربالگری مرحله سوم هم از نیمه دوم مرداد ماه تا پایان آبان ماه بود که مجدد گروه‌های پرخطر تحت غربالگری قرار گرفتند، زیرا بیشترین فوتی کرونایی را شامل می‌شدند و در این مرحله 400 هزار نفر غربالگری شدند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مؤفقی که در سال گذشته صورت پذیرفت اجرای طرح شهید سلیمانی بود، تصریح کرد: در قالب طرح شهید سلیمانی که از اواسط آبان ماه آغاز شده تاکنون بیش از 800 هزار نفر از گروه‌های پرخطر غربالگری شدند و پس از آن رهگیری افرادی را که با کرونایی‌ها در ارتباط بودند داشتیم و در این خصوص بالغ بر 21 هزار رپید تست انجام شد که 50 درصد آن توسط بسیجیان و 50 درصد دیگر توسط نیروهای بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد، در قالب طرح سلیمانی تا این لحظه 60 هزار رپید تست انجام شده که 3300 مورد آن مثبت بوده است.

مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در برنامه‌های متعدد تأکید ویژه بر رعایت مثلث سلامت داشتیم، ضمن اینکه مراقبت ویژه از بیماران کرونایی که در منزل درمان می‌شدند را نیز داشتیم.

دکتر درخشان با بیان اینکه در بحث توسعه شبکه پروژه‌های بسیاری را داشتیم که همگی آنان تکمیل شد، گفت: راه‌اندازی 15 مرکز خدمات جامع سلامت، 5 خانه بهداشت و یک مرکز آموزش بهرورزی از جمله اقدامات شاخص صورت گرفته در سال 1399 بود و برای سال 1400 هم بهره‌برداری از بیش از 20 پروژه را خواهیم داشت که بر اساس برنامه ریزی تا پایان تابستان امسال افتتاح خواهد شد.

وی افزود: شاخص‌ترین پروژه‌های سال‌های 1399 و 1400 حوزه مدیریت توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه آژمایشگاهی بوده و هست و شاخص‌ترین پروژه امسال آزمایشگاه مرکزی است، ضمن اینکه شاخص‌ترین پروژه سال قبل هم آزمایشگاه مولکولی سلولی کووید 19 بود که بیش از 280 هزار مورد نمونه‌گیری در آن انجام شد.

مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که تعداد 52 نفر در بحث سرایداری مراکز در سال گذشته به‌کارگیری شدند، تأکید کرد: در سال 1399 بالغ بر 1500 نفر در سایر حوزه‌های بهداشتی مشغول به کار شدند، ضمن اینکه مجوز به‌کارگیری 190 بهورز را هم داشتیم که هم‌اکنون در مراحل تکمیل فرآیند است.

دکتر درخشان خاطرنشان کرد: در آزمون استخدامی سال گذشته پیشنهاد 534 پست بهداشت داده شد که امیدواریم پذیرفته‌شدگان طی ماه‌های آینده مشغول به کار می‌شوند.

وی در رابطه با برنامه‌های مدیریت توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ماه مبارک رمضان، بیان کرد: در ماه مبارک رمضان اهم فعالیت‌ها با توجه به عدم رعایت‌ها در ایام نوروز و شیوع موج چهارم مراقبت ویژه‌تر از گروه‌های پرخطر و ارائه خدمات مراقبتی به گروه‌های آسیب پذیر است و کلیه فعالیت‌های مدیریت توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد متناسب با نوع بسته‌های خدمتی تا پایان بحران کرونا ادامه دارد.

مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن گرامیداشت روز جهانی بهداشت، افزود: داشتن سلامتی موضوع بسیار مهمی است و یکی از دغدغه‌های هر فرد و هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و به همین دلیل بزرگداشت روز جهانی بهداشت از اهمیت بسزایی برخوردار است، روز جهانی بهداشت، مناسبتی است که هر سال مصادف با سالروز تأسیس سازمان جهانی بهداشت گرامی داشته می‌شود و در سال جاری تمرکز این روز روی ایجاد جهانی برابر و سالم‌تر برای همه خواهد بود.

دکتر درخشان با تأکید بر اینکه لطمه‌های سنگینی بر پیکره جهان وارد کرده و تأثیر آن در کلیه جوامع دیده شده است، گفت: امسال با وجود فراگیری ویروس کشنده کرونا در سطح جهان، روز جهانی بهداشت بیشترین تمرکز خود را روی این امر قرار داده است که همه افراد از شرایط زندگی و کار مناسب برای داشتن نعمت بزرگ سلامتی برخوردار باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha