کد خبر: بیش-از-۳۰۰-طرح-و-ایده-پژوهشی-با-موضوع-کر
۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵

به گزارش گروه استان های  خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، خاطر نشان کرد: انجام پژوهش مقررات و چارچوب‌های خاص خودش را دارد و فرد ایده دهنده در جهت پیشگیری، مدیریت و درمان بیماری‌های مختلف همچون کرونا طرح‌های خود را ارائه می‌دهد و برخی از آنها پس از بررسی لازم از سوی متخصصان و اعضای هیأت علمی و تأیید نهایی از سوی کمیته اخلاق و شورای پژوهشی وارد مرحله اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افرادی که طرح و ایده‌ای با موضوع کووید ۱۹ و یا سایر موضوعات دارند می‌توانند طرح خود را به‌صورت حضوری و مکتوب و یا از طریق ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید%۲۰">ramresearch@mums.ac.ir تحویل معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دهند، ادامه داد: در این مرحله تنها ارائه طرح و ایده مکتوب کفایت می‌کند.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: طراحان در صورت نیاز،دعوت حضوری می‌شوند تا شواهد و نتایج علمی و عملی مؤثر و ثمربخش طرح و ایده خود را بیان کنند و در مرحله بعد این افراد به اعضای هیأت علمی و پرسنل مربوطه متصل می‌شوند تا این طرح و ایده به یک پروژه پژوهشی تبدیل شود و  پس از طی مراحل و تأیید کمیته اخلاق به مرحله اجرا در می‌آید.

دکتر اسلامی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ طرح و ایده پژوهشی با موضوع کرونا دریافت شده که از این میزان بیش از ۲۵۰ مورد آن به تأیید رسیده و به مرحله  اجرادر آمده است، تأکید کرد: همچنین از مجموع طرح‌ها و ایده‌های پذیرفته شده بیش از ۲۰ مورد آن با موضوع طب سنتی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از اقداماتی که با موضوع کرونا مطرح می‌شود هنوز در مرحله پژوهش قرار دارند و امکان پاسخ قطعی تا پایان کار و زمان نتیجه‌گیری نهایی وجود ندارد و از عموم مردم می‌خواهیم که عجله‌ای در این خصوص نداشته باشند .

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد طرح‌ها و ایده‌هایی که با موضوع کرونا ارائه شده به نسبت مواردی که در سایر موضوعات است قابل توجه بوده و بررسی برخی از طرح‌ها و ایده‌ها به جهت حساسیت بالایی که دارد زمان‌بر بوده است.

دکتر اسلامی افزود: تأکید زیادی بر ارزیابی دقیق کیفیت طرح‌ها داشته‌ایم و معتقدیم که تعداد کمتر اما با کیفیت بالا، مهمتر از طرح‌ و ایده زیاد با کیفیت پایین است.

وی با تأکید بر اینکه در طرح و ایده ارائه شده باید به موضوعات امنیت، اخلاق، حقوق و سلامت توجه شود، بیان کرد: البته برخی از مداخلات با توجه به حساسیتی که دارند در گام نخست روی حیوان انجام می‌شود و اگر ثمربخش بود روی انسان اجرا خواهد شد، اما برخی دیگر از طرح‎ها و ایده‌های پیشگیری، دارویی و درمانی به جهت آنکه از قطعیت بیشتری در فرضیات و اثربخشی برخوردار هستند پس از اخذ رضایت آگاهانه روی انسان انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha