کد خبر: به-واسطه-کرونا-امکان-کاشت-جمعی-درخت-وجو
۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰
به واسطه کرونا امکان کاشت جمعی درخت وجود ندارد/گردو درخت بومی و قدیمی ایران هست

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، محمد ناصری‌فر در برنامه یه روز تازه گفت: پویش درخت یاری از دو کلیدواژه درختکاری و یاری شکل گرفته است که مفهوم جدیدی را برای مردم معرفی کرده‌ایم. درختکاری از سال‌های گذشته در کشور ما رواج داشته است و مردم با کاشت درخت به طبیعت اهمیت می‌دهند. در پویش درختیاری مفهوم جدیدی به نام یاری مردم و لبخند طبیعت را به عنوان شعار انتخاب کردیم و با درختکاری و استفاده از نهال‌های مثمر به افراد کم‌برخوردار کمک می‌کنیم. پروسه کاشت درخت‌ها به این صورت است که توسط گروه‌های مردمی و جهادی در سراسر کشور انجام می‌شود و هر شهر و استانی بنابر نوع منطقه و اقلیمش درختکاری خاص خود را دارد. بعضی اوقات درخت‌ها و نهال‌ها درب منازل تحویل داده می‌شود و در بعضی مناطق باغ‌هایی برای افراد کمتر برخوردار مشخص شده است که از ثمرات این درخت‌ها بهره‌مند شوند. مثمر بودن به معنای میوه‌دار بودن درختان است و درخت‌های کاشته شده، علاوه بر یاری‌رسانی طبیعت و محیط‌زیست به افراد نیازمند نیز کمک خواهد کرد.

ناصری‌فر اظهار داشت: پویش درخت یاری امسال برای اولین‌بار آغاز به کار کرده است و به واسطه شرایط کرونایی کشور امکان کاشت درخت به صورت جمعی وجود ندارد و این خلأ را با جشنواره‌های رسانه‌ای پوشش دادیم و در کنار کاشت درخت‌ها توسط گروه‌های مردمی جشنواره‌های هنری - رسانه‌ای نیز داریم. این جشنواره‌ها برای گروه‌های سنی مختلف برنامه دارند و مشروح این برنامه‌ها در سایت derakhtyari.ir منتشر شده است و از کودکان دعوت می‌کنم به واسطه ذهن خلاقشان در جشنواره‌های ما حتی با کاشت یک درخت بر روی کاغذ شرکت کنند.

وی افزود: دوستان هنرمند نیز می‌توانند در جشنواره هنر درخت یاری شرکت کنند چراکه در دوران تعامل با فضای مجازی دسترسی به هنر راحت‌تر شده است و هنرمندان در سبک‌های مختلف و حوزه‌های مختلف می‌توانند در جشنواره ما شرکت کنند و عموم مردم هم از طریق عکس سلفی با نهال کاشته شده امکان شرکت در جشنواره من و درخت را دارند. هفته درختکاری از 15 اسفند آغاز می‌شود و با توجه به اشتیاق مردم تا 23 اسفند فرصت ارسال آثار وجود دارد. در جنبه کاشت درخت پیش‌بینی استقبال خوب مردم را نمی‌کردیم. ما با استفاده از حامیان از گروه‌های مختلف حمایت لجستیکی و مادی خواهیم داشت تا براساس اقلیم هر منطقه درختکاری انجام شود و حامیان گوناگون از نشان‌های مختلف از ما حمایت کردند و به دنبال فرهنگ‌سازی در زمینه‌های زیست‌محیطی هستیم.

مدیر هنری و رسانه‌ای پویش درختکاری تأکید کرد: خیلی از درخت‌ها بومی مناطق نیستند و در بعضی از شرایط مضر و مهاجم نیز هستند. درخت‌هایی در جنوب کشور کاشته شد که به دلیل نبود پشتوانه علمی برای خاک آن منطقه مضر بود و درختان مضر زیادی را در کشور شاهد بودیم و در  جزیره هرمز درخت‌های مضر را از خاک جدا کردیم و باید با تحقیق، درخت‌های مناسب مناطق را کاشت.

ناصری‌فر در پایان خاطرنشان کرد: درخت گردو درخت بومی و قدیمی ایران هست که ممکن است در بعضی از زیست‌بوم‌ها به خوبی رشد نکند اما درخت مضری نیست. درخت اکالیپتوس و کنوکارپوس درخت‌های مهاجمی هستند که آلودگی ایجاد می‌کنند و این را هم اضافه کنم که در شبکه‌های اجتماعی ما به آدرس derakhtyari_ir@ اطلاعات خوبی درخصوص درخت‌ها وجود دارد.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha