کد خبر: به-مذکرات-خود-با-روسیه-در-مورد-لیبی-ادام
۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۱۱
به مذکرات خود با روسیه در مورد لیبی ادامه می‌دهیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه،مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود در استانبول بر ادامه مذاکرات با روسیه برای برقراری صلح پایدار و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در لیبی تاکید کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تعویق سفر هیئت سیاسی نظامی روسیه به ترکیه٬ گفت: ما با روسیه برای آتش بس در لیبی همکاری کرده ایم و کار خود را ادامه می دهیم. طی این روند روسای جمهور دو کشور در خصوص تداوم همکاری مشترک برای برقراری آتش بس دائمی در لیبی توافق کرده‌اند.

وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد: مذاکرات دوجانبه ابتدا در سطح معاونین وزیران و کارشناسان و جلسات سطح فنی برگزار شد. در این نشست‌ها مشاهده کردیم که هیچ اختلاف نظر اساسی میان دو کشور وجود ندارد. اما فکر می کنیم در حال حاضر تداوم نشست‌های فنی به ویژه برای ماندگاری آتش بس و همچنین برای تعیین دقیق مراحل پس از آتش بس سودمند باشد.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه ادامه مذاکرات میان ترکیه و روسیه به تنهایی تعیین کننده نیست بلکه تصمیم دولت مشروع لیبی مهم است٬ گفت: آتش بس لیبی نیز یک طرفه نخواهد بود. قبایل، دیدگاههای و نگرشهای مختلفی وجود دارد. گفتگوی میان ترکیه و روسیه به ویژه بدون رضایت دولت مشروع از حیث اجرایی کردن آن معقولانه نخواهد بود. در گذشته نیز این مساله را مشاهده ‌کرده‌ایم.

وی با یادآوری اینکه پس از توافق اردوغان و پوتین٬ طرفهای درگیر در لیبی به مسکو دعوت شدند٬ افزود: فائز سراج نخست وزیر حکومت وفاق ملی لیبی که مورد تایید سازمان ملل است توافق‌نامه را امضا کرد اما خلیفه حفتر رهبر شبه نظامیان در شرق این کشور از امضای آن سرباز زد. پس از آن نیز کنفرانس برلین با حمایت ترکیه برگزار شد

اما حفتر بار دیگر بیانیه صادره در این کنفرانس را نپذیرفته و به حملات خود ادامه داد. بنابراین تاکنون تمامی تلاشها در خصوص دستیابی به راه‌حلی در لیبی بی‌نتیجه مانده است.

وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد: بنابراین هیچ مشکلی در مذاکرات ما با روسها در مورد اصول اساسی وجود ندارد. اما برای آتش بس دائمی و دستیابی به راه‌حل سیاسی در لیبی باید در خصوص جزئیات آن بیشتر گفتگو کنیم. پس از مشخص شدن این موارد٬ در سطح وزرا گرد هم آمده و یک سند مشترک امضا خواهیم کرد. به همین دلیل ابتدا باید در سطح فنی هم با روسیه و هم با طرفهای موجود در لیبی به توافقاتی دست یابیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha