کد خبر: بعد-از-23-سال-آب-در-هامون-صابری-مشاهده-می‌
۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۲۷
بعد از 23 سال آب در هامون صابری مشاهده می‌شود/تالاب‌ها بر معیشت مردم تأثیرگذار هستند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، یاسین خوش‌آمدزهی گزارشگر برنامه یه روز تازه صبح امروز ارتباط تصویری را از کوه خواجه استان سیستان و بلوچستان داشت که در این ارتباط وحید پورمردان مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اکنون در کنار تالاب هامون و بر فراز کوه اوشیدا هستیم که این سازه در ادوار گذشته در سیستان شکل گرفته است و شاهد وزش باد در این منطقه هستیم. خوشبختانه در حال حاضر با گردوغبار مواجه نیستیم و اقدامات اخیر شرایط خوبی را برای هوای این منطقه ایجاد کرده است؛ اگرچه آبی در تالاب وجود ندارد اما ورودی‌های این تالاب لایروبی شده‌اند.

پورمردان اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان بیش از 60 کیلومتر لایروبی در تالاب انجام داده است و با توجه به باران‌های سال‌های گذشته آبگیری خوبی نیز شکل گرفت. وضعیت پوشش گیاهی خوبی را داریم و بستر تالاب فرسایشی نیست و چند لکه مشکی رنگ را شاهد هستیم که متأسفانه به‌واسطه آتش‌های عمدی شکل گرفته است. البته این آتش‌ها تلفیقی از امید هست که در بارش بعدی علوفه تازه رویش کند و دامداران توان بهره‌برداری داشته باشند و این اقدام آسیب‌هایی نیز دارد که منجر به فرسایش بستر تالاب می‌شود.

وی افزود: بعد از 23 سال آب در هامون صابری مشاهده می‌شود؛ البته بندهای خاکی رود هیرمند از سوی افغان‌ها، معضل تازه‌ای برای ما شده است. شرایط امسال به صورت کلی خوب هست و صیادان تا چند هفته اخیر مشغول به فعالیت بودند و گردشگری نیز امسال رونق خوبی را در سیستان و بلوچستان داشت چراکه تالاب‌ها بر معیشت و حال خوب مردم تأثیرگذار هستند.

مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان در پایان گفت: نسبت به سال گذشته وضعیت بارندگی ضعیف‌تر بود و امیدواریم سال نو شرایط بهتری داشته باشیم و نیازمند ادامه لایروبی‌ها هستیم تا پوشش گیاهی خوب را شاهد باشیم و  برای اولین‌بار سازمان عمران بین‌الملل اعتبار خوبی را برای معیشت مردم این منطقه گذاشته است و منجر به کاهش بهره‌برداری از تالاب خواهد شد. در نتیجه تالاب هامون به عنوان یک ذخیره زیستی حفاظت خواهد شد و این تالاب شش و دستگاه تنفسی منطقه سیستان و بلوچستان هست.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha