کد خبر: بستری-کودکان-کرونایی-با-علائم-شدید-در-3
۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۶
بستری کودکان کرونایی با علائم شدید در 3 بیمارستان تهران!

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علائم جدید کووید 19 و سوزش زیاد در گلو، اظهار داشت: بعد از گذشت 6 ماه از بیماری کووید 19، تصاویر بالینی متنوع این بیماری در حال ظاهر شدن است.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان بر خلاف فصل زمستان شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19 با علائم اسهال، استفراغ، درد شکم و تهوع هستیم، گفت: بثورات جلدی مانند کهیر، دانه‌های قرمز و صورتی روی سطح پا و زخم‌هایی که در انگشتان پا (انگشت کووید) ایجاد می‌شود همگی می‌تواند از نشانه‌های بیماری کرونا باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این بیماری در چشم ممکن است قرمزی ایجاد کند و این نشانه‌ها همگی تظاهرات غیر ریوی بیماری کووید 19 است.

مردانی با تاکید بر اینکه شاهد افزایش بیماران ریوی مبتلا به کووید 19 هستیم، تصریح کرد: علائم جدید کووید 19 جزو تنوع تصاویر بالینی است.

وی در ادامه با اشاره به سوزش بسیار زیاد در ته حلق گفت: کووید 19 بیماری است که قسمت فوقانی و تنفسی بدن درگیر را به شدت درگیر می‌کند، در واقع گلو شایع‌ترین قسمت بدن است که دچار گرفتاری ویروس کرونا می‌شود. کرونا می‌تواند در حلق ایجاد التهاب، تورم، قرمزی و حتی در بعضی موارد می‌تواند باعث عفونت شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: التهاب در حلق یکی از نشانه‌های بیماری است اما بعد از بهبودی تمام عوارض بیماری فرد از بین می‌رود.

مردانی در پاسخ به این سوال که آیا افراد بعد از بهبودی مجدد به کرونا مبتلا می‌شوند یا خیر، گفت: عمدتاً خیر اما مشاهده شده که بعد از ابتلای افراد به کرونا سطح ایمنوگلوبین G یا پادتن در خون بعد از 3 ماه ممکن است تا ۲۳ درصد کاهش پیدا کند و یا حتی بعد از چند پریود 3 ماهه به صفر برسد.

وی ادامه داد: اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد عمدتاً افرادی که به کووید 19 مبتلا شده‌اند، مجدد به این بیماری مبتلا نمی‌شوند اما نباید فراموش کرد که موارد کمی هم در خصوص ابتلای مجدد به کرونا در دنیا گزارش شده است هرچند که معتقدم مردم نباید به این گزارش‌ها توجه کنند چراکه دچار تشویش خاطر می‌شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد علت ابتلای کودکان به کووید 19 بدون هیچ علامتی، تاکید کرد: کودکان بعد از بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها در کوچه، خیابان‌ها و پارکینگ منازل در حال بازی کردن هستند و بدون اینکه مرتب دستان خود را شستشو دهند به سر و صورت خود می‌زنند و همین دلیلی بر ابتلای آنها به کووید 19 می‌شود.

مردانی بیان داشت: کودکان کمتر از بزرگسالان فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند به همین دلیل بیشتر در خطر ابتلا قرار دارند. متاسفانه شاهد بستری شدن کودکان با علائم شدید بیماری در بخش آی‌سی‌یو و دیگر بخش‌های بیمارستان‌های مفید، علی اصغر (ع)و مرکز طبی کودکان هستیم.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha