کد خبر: برگزاری-بسیج-ملی-آموزش-همگانی-تغذیه-در
۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۴
برگزاری بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه در سراسر کشور
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر زهرا عبدالهی با اعلام این خبر افزود: دفتر بهبود تغذیه جامعه ، در جهت ارتقاء سواد تغذيه اي جامعه، هر ساله اقدام به  برگزاری بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه در سراسر کشور می کند که امسال نیز همچون سنوات گذشته یازدهمین  بسیج ملی تغذیه با تاکید بر آموزش برچسب نشانگر های  تغذیه ای در دی ماه برگزار می شود.
وی تصریح کرد: بیماری های غیرواگیر (NCDs) سالانه 41 میلیون نفر را به کام مرگ می برد که  معادل 71 درصد از کل مرگ و میر در جهان محسوب می شود.
دکتر عبدالهی با اشاره به اینکه  هر ساله 15 میلیون نفر به دلیل بیماری NCD در سنین 30 تا 69 سال فوت می کنند، افزود: بیماری های قلبی عروقی بیشترین مرگ و میر ناشی از NCD را نشان می دهد ، یعنی 17.9 میلیون نفر سالانه و به دنبال آن سرطان ها (9.0 میلیون نفر) ، بیماری های تنفسی (3.9 میلیون نفر) و دیابت (1.6 میلیون نفر) وجود دارد.این 4 گروه بیماری بیش از 80درصد از کل مرگ های زودرس NCD را تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه بیش از 85 درصد از این مرگ های "زودرس" در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می افتد، تاکید کرد: استفاده از دخانیات ، عدم تحرک بدنی ، استفاده مضر از الکل و رژیم های غذایی ناسالم همه خطر مرگ ناشی از NCD را افزایش می دهد.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه  در حال حاضر  76درصد بار بیماریها در ایران به بیماری های غیر واگیر شایع  اختصاص دارد، تصریح کرد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از 9 میلیون مرگ و میر به دلیل بیماری های غیر واگیر  قبل از سن  60   سالگی رخ می دهد.
وی با تاکید بر اینکه از بین عوامل تاثیر گذار در شیوع بیماری های غیر واگیر، تغذیه نقش بسیار مهمی در این روند دارد، افزود: البته در کنار تغذیه  و الگوی غذایی نامناسب افزایش بی تحرکی  هم در  افزایش آمار اضافه وزن و چاقی نقش بسزایی دارد .
وی افزود: در واقع سبک زندگی شهر نشینی و افزایش عرضه مواد غذایی آماده و دسترسی آسان به مواد غذایی  دارای چربی ، قند و نمک بالا  روز به روز بر تعداد افراد مبتلا به اضافه وزن و چاق می افزاید.
دکتر عبدالهی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم در کاهش بروز بیماری های غیر واگیر افزایش سطح آگاهی مردم جامعه است، خاطر نشان کرد: در همین راستا دفتر بهبود تغذیه جامعه ، در جهت ارتقاء سواد تغذيه اي جامعه، هر ساله اقدام به  برگزاری بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه در سراسر کشور می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha