کد خبر: برگزاری-آزمون-دستیاری-هر-سال-در-اردیبه
۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۴۱

وزیر بهداشت از مشخص شدن زمان آزمون دستیاری خبر داده و گفت: امروز در نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی تصمیم گرفته شد که آزمون دستیاری هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار شود و متقاضیان از حالا باید این را بدانند و خودشان را برای آزمون در اردیبهشت 1401، آماده کنند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه نود و پنجمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با اعلام این خبر، اظهار کرد: جلسه امروز شورای آموزش پزشکی و تخصصی که بالاترین شورای تصمیم گیرنده در مورد مسائل آموزشی کشور است با حضور روسای دانشگاه های علوم پزشکی و دانشکده های پزشکی برگزار شد و این شورا در مورد رشته های تخصصی، فلوشیپ و فوق تخصصی تصمیم گیری می کند.

وی افزود: تصمیمات شورای آموزش پزشکی و تخصصی، قانونی و برای همه دانشگاه های علوم پزشکی، لازم الاجرا است. با اقدامات انجام شده قبل از برگزاری این نشست، مواردی از جمله راه اندازی رشته های جدید فوق تخصصی و فلوشیپ در شورای معین مطرح و در جلسه شورای آموزش پزشکی و تخصصی، تصمیم گیری نهایی می شود.

وزیر بهداشت با اشاره به مشارکت گسترده و کامل روسای دانشگاه های علوم پزشکی و دانشکده های پزشکی سراسر کشور، گفت: اولین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی در دولت سیزدهم، امروز تشکیل شد و درخصوص موضوعاتی از جمله مقاطع جدید رشته های تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ تصمیم گیری شد.

دکتر عین اللهی تاکید کرد: در کشور تمامی رشته های تخصصی، فلوشیپ و فوق تخصصی دنیا وجود دارد که باعث افتخار است که در تمام رشته ها، نیرو تربیت می کنیم و به مردم، خدمت رسانی می کنند. یکی از مسائل مهم برای گروه پزشکی، آزمون پذیرش دستیاری است که در این امتحان معمولا بین 10 تا 15 هزار نفر شرکت می کنند که حدود 3 تا 4 هزار نفر، پذیرفته می شوند.

وی ادامه داد: در مورد رفرنس های آزمون دستیاری نیز روال، تصمیم هیات ممتحنه و اعضای بورد است و حتما رفرنس ها باید از قبل اعلام شده باشد تا متقاضیان بتوانند خودشان را برای آزمون، آماده کنند که این مورد نیز توسط شورای آموزش پزشکی و تخصصی اعلام خواهد شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از تصمیمات خیلی مهم که در جلسه امروز گرفته شد، در مورد هیات ممتحنه بورد کشوری بود. در دنیا یک گروه بسیار دانشمند در هر رشته هستند که به آنها گروه بورد می گوییم و این گروه ها، کشوری هستند که از همه دانشگاه های کشور، در این گروه حضور دارند و در وزارت بهداشت نیز این رویه وجود داشته، اما امروز تصمیم گرفته شد که بورد در سطح کشوری با حضور دانشمندان برتر کشور تشکیل شود و امتحانات را هر ساله در بورد برگزار کنند و این می تواند شاخص خیلی مهمی برای ایران باشد، چون مدارک تحصیلی کشور ما در بسیاری از کشورهای دنیا، قابل قبول است و سازمان جهانی آموزش پزشکی، مدارک پزشکی ایران را اعتباربخشی کرده است.

دکتر عین اللهی یادآور شد: یکی از نکاتی که امروز در جلسه مطرح و تصویب شد، این بود که متاسفانه ظرفیت های اعلامی از سوی وزارت بهداشت، تکمیل نمی شد و یکی از مصوبات این بود که متقاضیان آزمون دستیاری در امتحان ورودی، در یک آزمون با ضرایب مشخص و نه در آزمونهای متعدد، شرکت کنند و متقاضیان مجاز خواهند بود که در 100 رشته محل، انتخاب رشته کنند.

تربیت نیرو با توجه به ظرفیت و زیرساخت دانشگاه ها

وی گفت: در آزمون دستیاری سال گذشته حدود 1000 نفر، پذیرفته نشدند که در مرحله تکمیل ظرفیت حدود 260 نفر، پذیرفته شدند؛ هدف ما این است که ظرفیت دانشگاه ها را باتوجه به زیرساخت های آنها، تکمیل کنیم. در رشته های تخصصی به ویژه جراحی باید به اندازه ای نیرو تربیت کنیم که بتوانیم زیرساخت های آن را فراهم کنیم. ما با حداکثر زیرساخت ها، این اقدام را خواهیم کرد.

اجرای 93 درصدی نسخه نویسی الکترونیک در کشور

وزیر بهداشت در خصوص وضعیت نسخه نویسی الکترونیک گفت: در نسخه نویسی الکترونیک مشکلی از نظر برنامه و بیمه ها نداریم، بلکه در حوزه زیرساخت ها و اجرا، مشکلاتی داریم و به طور متوسط، 93 درصد نسخه نویسی الکترونیک در کشور اجرایی شده، اما در نقاط مختلف، متفاوت است. در برخی مناطق کامل و در برخی مناطق کمتر اجرایی شده است. یکی از مشکلات ما در تهران است که حدود 43 درصد اجرایی شده است.

دکتر عین اللهی افزود: طبق قانون مجلس از اول دی ماه، نسخه نویسی الکترونیک باید انجام می شد، اما به دلیل مشکلات مردم، دوباره در ستاد کرونا مصوب شد که تا پایان سال تمدید شود. سعی و تلاش ما این است که نسخه نویسی الکترونیک را به طور کامل اجرا کنیم چون راهگشا است و در جمع آوری اطلاعات و مصرف منطقی دارو، نقش بسیار مهمی دارد.

وی با اشاره به انجام واکسیناسیون گسترده در کشور، افزود: باید از مردم تشکر کنیم که یک رکورد بسیار خوب خلق کردند. امروز حدود 90 درصد از جمعیت هدف، دُز اول و حدود 80 درصد نیز دو دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند، البته این عدد متوسط کل کشور است و ممکن است در برخی نقاط بالاتر یا پایین تر باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: بیش از 11 میلیون نفر در کشور تاکنون دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند که توانسته چتر حفاظتی را برای مردم ایران ایجاد کند. این روزها در دنیا رکوردهای گرفتاری با کرونا شکسته شده و حدود 308 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده و حدود 5 و نیم میلیون نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند.

دکتر عین اللهی گفت: با حمایت های مردم، نیروهای داوطلب، بسیج، کارکنان وزارت بهداشت و سایر دستگاه های اجرایی کردند، توانستیم واکسیناسیون را به شکل گسترده در کشور انجام دهیم، اما یک توصیه بسیار مهم برای مردم داریم. هر واکسنی که تزریق کنیم ممکن است تا چندماه به ما ایمنی دهد و مادام العمر نیست و شاید یکی از دلایل گرفتاری دوباره کشورهای اروپایی علیرغم پوشش بالای واکسیناسیون، پایین آمدن ایمنی بدن باشد.

وی تاکید کرد: از همه خواهش و تقاضا داریم که دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، چون باعث افزایش ایمنی بدن می شود و دیگر نمی خواهیم شاهد موجی از ابتلا، بستری و مرگ و میر در کشور باشیم و تنها چیزی که در کنار تشدید رعایت پروتکل ها می تواند مهم باشد، تزریق دُز سوم واکسن کرونا است. خوشبختانه مراکز واکسیناسیون به اندازه کافی واکسن در اختیار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha