کد خبر: برنامه-واکسن-who-به-تقریباً-2-میلیارد-دوز-د
۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۱۰
برنامه واکسن WHO به تقریباً 2 میلیارد دوز دسترسی پیدا می‌کند!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، برنامه سازمان بهداشت جهانی برای کمک به دریافت واکسن COVID-19 در همه کشورهای نیازمند تقریباً به 2 میلیارد دوز نامزد واکسن امیدوار کننده دسترسی دارد. هیچ یک از این توافق نامه‌ها شامل واکسن‌های مدرنا نیست، که یک پنجم نزدیک‌تر به تصویب در ایالات متحده در روز پنجشنبه بود و یا Pfizer-BioNTech، که قبلاً در ایالات متحده، کانادا و انگلیس مورد استفاده قرار گرفته و در اتحادیه اروپا در آستانه تصویب است. ابتکار WHO که به عنوان COVAX شناخته می‌شود، هنوز تعهدات قاطع و جدول زمانی را از کشورهای ثروتمند دریافت نکرده است تا واکسن‌هایی را که قبلاً برای خود تهیه کرده‌اند به اشتراک بگذارد.

9 میلیارد دوز توسط شرکت‌های ثروتمند رزرو شده است

از حدود 12 میلیارد دوز واکسن COVID-19 که انتظار می‌رود صنعت دارو در سال آینده تولید کند، حدود 9 میلیارد دوز در حال حاضر توسط کشورهای ثروتمند رزرو شده است. مدیرکل WHO تدروس آدانوم غبرایسوس گفت که این توافق‌ها به این معنی است که حدود 190 کشور و اقتصاد شرکت کننده در طرح COVAX در نیمه اول سال آینده به واکسن دسترسی خواهند داشت. تدروس در جلسه توجیهی رسانه‌ای که COVAX و رهبران صنعت دارو نیز حضور داشتند گفت: این یک خبر خارق العاده و یک نقطه عطف در سلامت جهانی است. برنامه COVAX با حمایت سازمان ملل برای تأمین قرارداد واکسن و اطمینان از تحویل دوزهای اختصاص یافته به 6.8 میلیارد دلار بیشتر نیاز دارد. دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش گفت که اطمینان از ایمن سازی گسترده به نفع جهان است.

اگر کروناویروس را ریشه کن نکنیم، دیگر واکسن اثر بخش نخواهند بود!

گوترش گفت: اگر بیماری را ریشه کن نکنیم، ویروس می تواند جهش یابد. و واکسن‌هایی که ممکن است در یک لحظه خاص موثر باشند در صورت تغییر اوضاع دیگر نمی‌توانند موثر باشند. سازمان بهداشت جهانی و واکسن کرونا تنظیمات دوز واکسن COVAX شامل سازندگان دارویی AstraZeneca بریتانیایی-سوئدی، جانسون و جانسون مستقر در ایالات متحده و موسسه سرم هند است، هرچند گفتگو با دیگران ادامه دارد. ما مطمئناً در حال مذاکره با Pfizer و Moderna هستیم. ما امیدواریم که بتوانیم با آن‌ها توافق کنیم. دکتر ریچارد هچت، رئیس ائتلاف نوآوری‌های آمادگی برای مقابله با اپیدمی گفت: اما ما امروز صبح آماده نبودیم. هچت اذعان کرد که اقدامات نظارتی ایالات متحده، نیاز به نگهداری واکسن‌های Moderna و Pfizer در دمای زیر صفر و مشکلات هزینه همه مواردی است که با دو شرکت در مورد آن‌ها صحبت شده است. کشورهای در حال توسعه نیز باید نشان دهند که برنامه‌ای برای رواج واکسن‎‌ها در نظر گرفته‌اند. آژانس کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، که دوزهای COVAX را در کشورهای در حال توسعه ارسال می‌کند، این هفته جلسه‌ای را با بیش از 300 مقام تهیه کننده واکسن برای بررسی موارد ضروری برگزار کرد. بنیامین شرایبر، یک متخصص ایمن سازی یونیسف، که هماهنگی برای راه اندازی COVAX را انجام می‌دهد، گفت: یونیسف دارای لیست است که ده‌ها صفحه را برای آماده سازی کشورها اجرا می‌کند.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha