کد خبر: برنامه-فراکسیون-هلال-احمر-برای-رفع-بی
۳ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۵۰
برنامه فراکسیون هلال احمر برای رفع بی‌قانونی‌های بین‌المللی در حوزه تامین دارو

به گزارش گروه سیاسی  خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت،علی اصغر باقرزاده ، در تشریح مهمترین اولویت‌هایی که فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی در دستور کار دارد، گفت: تأکید جدی و عملیاتی بر اجرای دقیق قوانین مربوطه در سطوح و موضوعات مختلف از جمله نظارت بر مدیریت و بهره‌برداری از موقوفات، نظارت بر هزینه‌کرد منابع اختصاصی، نظارت بر تخصیص سایر منابع لازم به این جمعیت و... ، با توجه به حق و شأن نظارتی و مردمی مجلس شورای اسلامی از اولویت‌های دستورکار این فراکسیون است.

اعلام وصول طرح اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر در مجلس

نماینده مردم بابلسر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اقدام جدی و عملیاتی در ارتقاء و مناسب سازی ساختار و عملکرد جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با اصلاح اساسنامه و استفاده از حق و شأن تقنینی مجلس شورای اسلامی و با توجه به برخی اشکالات مشهود در روند اداره این دستگاه مهم امدادی و اجتماعی در برخی مقاطع و نقشی که اصلاح اساسنامه در ارتقاء عملکرد آن می‌تواند داشته باشد نیز از دیگر برنامه‌های این فراکسیون است.

وی تصریح کرد: فراکسیون هلال احمر تاکنون بیش از 10 جلسه تعاملی و مشورتی با همکاری دقیق و فراگیر دستگاه‌های ذیربط در مجلس و سایر بخش‌ها با حضور مقامات عالی اجرایی مربوطه برگزار کرده است، ضمن اینکه روند پیگیری این امور، با اعلام وصول طرح اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ادامه دارد.

باقرزاده عنوان کرد: حمایت از جامعه بزرگ داوطلبان و امدادگران فعال در این نهاد مردمی و عام‌المنفعه، جلب حمایت نهادها و دستگاه‌های مختلف از برنامه‌ها و خدمات داوطلبانه و سازنده این نهاد و نظارت راهبردی بر عملکرد جمعیت و اقدام تقنینی حسب مورد و نیاز به قانون‌گذاری بر اساس برنامه‌های آمایشی و موارد مرتبط با حوزه مدیریت بحران در صورت لزوم از اهداف این فراکسیون است.

رئیس فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی، در مورد نحوه بررسی اقدامات دستگاه‌های مربوطه در حوزه مدیریت بحران جهت تأمین امکانات لازم در شهرهای در معرض خطر سیل و زلزله، اظهار کرد: فراکسیون هلال احمر از طریق تعامل اداری و برگزاری جلسات مشترک با دستگاه‌های مربوط به حوزه مدیریت بحران و برگزاری جلسات کارشناسی کمیته، فراکسیون هلال احمر، کمیسیون بهداشت و درمان و برخی کمیسیون‌های دارای ارتباط موضوعی این مهم را پیگیری می‌کند.

نظارت میدانی نمایندگان جهت تطبیق برنامه مدیریت بحران با مقررات صلیب سرخ

نائب رئیس محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: البته نظر به اینکه در برخی حوزه‌ها، برنامه‌های آمایشی و الگوهای راهبردی و عملیاتی موجود، بعضاً از جامعیت و پاسخگویی لازم در برابر حوادث گوناگون برخوردار نیست، بازدیدهای موردی، گزارش‌های مردمی یا نهادی و سایر شیوه‌های مدیریت عالی نظارتی در این خصوص مد نظر قرار می‌گیرد تا مطابق با مقررات صلیب سرخ جهانی و مقررات ملی مرتبط با حوزه مدیریت بحران، این نظارت باعث کارآمدی حداکثری در اداره امور مربوطه  شود.

استمداد هلال احمر از کمیته بین‌المللی و صلیب سرخ برای رفع تحریم دارویی

وی در بیان تاثیر تحریم‌ها بر همکاری هلال احمر با صلیب سرخ به ویژه برای تأمین داروهای مورد نیاز کشور، افزود: تحریم اقلام و تجهیزات پزشکی و دارویی به نحو فزاینده‌ای به ویژه در حوزه بیماری‌های خاص از جمله هموفیلی، صرع، سلول درمانی، پیوند مغز استخوان، بیماری  پروانه‌ای یا اپیدرمولایزیس بولوزا(EB) و حوزه توانبخشی، روزانه جان افراد بیگناه را در معرض خطر و حتی مرگ قرار داده است. اساساً تحریم‌ها نباید مسائل بشردوستانه از جمله دارو، درمان و موارد وابسته به آن را تحت تأثیر قرار دهد اما متأسفانه برخلاف کنوانسیون بین‌المللی به علت بسته بودن حساب‌های ارزی کشور و عدم انتقال پول در حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی، جمعیت هلال احمر را دچار مشکل کرده است.

باقرزاده بیان کرد: جمعیت هلال احمر این اقدامات را که بر خلاف روح حاکم بر این نهاد عام‌المنفعه می‌باشد به کمیته بین‌المللی، فدراسیون صلیب سرخ و مراجع ذیصلاح از جمله معاون بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرده و امیدوار است با دلایل و توضیحات منطقی، راه‌حلی برای رفع نیازمندی مردم کشور ایجاد شود تا بتواند دارو وتجهیزات پزشکی را به کشور وارد کند .

وی افزود: نکته مهم و حائز اهمیت در خصوص تحریم‌ها برای جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورها این است که بعضا کشورهای تحریم‌کننده و در رأس آنها ایالات آمریکا، در عملکرد بین‌المللی که از خود نشان داده‌اند با عدول از همه مقررات بین‌المللی و اهداف انسان دوستانه موجود در تعاملات بین‌المللی از جمله خدشه وارد نمودن بر عملکرد سازمان‌های بین‌المللی دارای ماهیت جهان شمول و بی‌طرف، نظیر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با چنین تحریم‌ها و محدودیت‌هایی به نوعی با ارتکاب جنایت بشری باعث صدمه به کرامت انسانی، سلامت بشر، رفاه و معیشت شده و همه حداقل‌های پذیرفته شده جامعه بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند.

باقرزاده گفت: بنده به عنوان رئیس فراکسیون هلال احمر که از طرف مردم، نقش و وظیفه نظارتی نیز دارم، اقداماتی را انجام داده و در ادامه دنبال خواهیم کرد که این بی‌قانونی‌های بین‌المللی پایان یابد و از همه اساتید و محققان عزیز حقوق بین‌الملل، حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و سایر حوزه‌ها می‌خواهم با قلم و قدم منزه، پاک، دغدغ‌ مندانه و مؤثر خود به چنین موضوعاتی ورود کنند تا از کرامت و حیثیت افراد و حقوق جوامع دفاع سازنده‌ای کرده باشند.

وی با اشاره به اقدامات هلال احمر جهت مقابله با کرونا و نحوه نظارت فراکسیون هلال احمر مجلس بر این روند، تصریح کرد: وظایف، تکالیف و اقدامات جمعیت هلال احمر در سه سطح دنبال می‌شود، کما اینکه سطح نخست شامل انجام وظایف ذاتی است که بخشی از آن در پیشگیری و بخشی در درمان کاربرد دارد، سطح دوم  هم شامل اقدام  درخصوص تکالیف ارجاعی و وظایفی است که از طریق مراجع بالادستی نظیر ستاد ملی کرونا ابلاغ می‌شود و اما در  سومین سطح نیز برنامه‌ها و اقدامات ابتکاری است که با توجه به ظرفیت‌های زیاد این دستگاه هم در بخش پیشگیری و هم در بخش درمان دنبال شود که فراکسیون هلال احمر در همه این موارد و سطوح خدمتگزاری و وظایف جمعیت هلال احمر، هر دو نقش تقنینی و نیز نظارتی خود را اعمال می‌کند.

جمعیت هلال احمر مجموعه فعالیت‌هایی در خارج کشور دارد

باقرزاده اظهار کرد: جمعیت هلال احمر مجموعه فعالیت‌هایی در خارج کشور دارد و یا خدماتی را در حوزه‌های گوناگون داخلی از جمله آگاه‌سازی، آموزش، امداد و نجات و... انجام می‌دهد که حسن انجام وظیفه این جمعیت ملی به نظارت مستمر، حمایت و در صورت لزوم تقنین متناسب با هر سطح و مرحله نیاز دارد، لذا مجلس یازدهم که با توجه به ماهیت انقلابی و مردمی خود باید در حوزه ارتقاء عملکرد و پاسخگویی دستگاه‌ها نیز در مقابل مردم به انجام وظیفه بپردازد، در این خصوص حسب مورد ورود تقنینی و یا نظارتی لازم را خواهد داشت.

وی افزود: همه نمایندگان مردم در کمیته هلال احمر، فراکسیون هلال احمر و کلیت مجلس شورای اسلامی به طور جد و با قاطعیت از همه ظرفیت‌های قانونی مجلس و توابع آن جهت نظارت عملکردی، حمایت لازم و حسن اداره جمعیت هلال احمر در راستای انجام تکالیف قانونی ملی و بین‌المللی خود استفاده خواهیم کرد که بخشی از آن از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم در حوزه‌های گوناگون فعال شده است.

باقرزاده پیرامون برنامه فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی برای ارتقاء اعتبارات هلال احمر در بودجه 1400، گفت: به طور طبیعی با توجه به ارتباط خوبی که با معاونت امور مجلس جمعیت هلال احمر وجود دارد و شناختی که نمایندگان محترم بر ارتباطات بسیار خوب فیمابین پیدا کرده‌اند و به‌خصوص نظر به ضرورت تقویت همه جانبه این دستگاه مهم و پرظرفیت که در حوادث و گرفتاری‌های مختلف استانی و کشوری به فریاد مردم رنجدیده می‌رسد، ان شاءالله حمایت لازم و کافی از این جمعیت و برنامه‌های خوب آن برای سال 1400 صورت خواهد پذیرفت.

وی افزود: در خصوص موضوع بودجه سالانه جمعیت هلال احمر برای سال ۱۴۰۰ و اهمیت مضاعفی که در تأمین بودجه و امکانات لازم برای حسن انجام وظیفه این دستگاه مهم و پر ظرفیت وجود دارد، باید گفت فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی، در عین اعمال نقش نظارتی و تقنینی خود برای اداره بهینه جمعیت هلال احمر، از حمایت لازم و کافی نسبت به منابع مالی و امکانات مورد نیاز این دستگاه نیز غافل نیست و اقدام لازم و مناسب را انجام داده و می‌دهد.

باقرزاده در پاسخ به این پرسش که در گذشته یکی از انتقادات نمایندگان مجلس نسبت به اعتبارات این بخش این بود که از بودجه کاداستر کسر کرده و به اعتبارات هلال احمر اضافه می‌کنند، بیان کرد: راه‌های تأمین منابع مالی خدمات عمومی در کشور متفاوت است. جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با توجه به وظایف و تکالیف جدی که دارد باید مورد توجه واقعی و مناسب قرار گیرد تا در زمان بحران بهترین کارایی را نیز داشته باشد و بتواند مستقیماً در کاهش آلام نقش ایفا کند.

وی افزود: برخی از نکاتی که غالباً در فصل بودجه مطرح می‌شود، موسمی است و نباید مجموعه رفت وآمدهای بودجه‌ای و اقداماتی که توسط همه بخش‌ها در این زمان صورت می‌گیرد باعث ایجاد کوچکترین خدشه‌ای به تأمین منابع مالی لازم و کافی برای این جمعیت مردمی و مهم شود. بلکه باید با ایجاد منابع پایدار بودجه‌ای و تبدیل آن ها به قوانین الزام‌آور متناسب با شرایط کشور، شرایطی را تمهید نمود که این جمعیت با همه کادر اداری و داوطلب خود در سراسر کشور، به صورت پویا و سرزنده، آماده خدمت رسانی در هر زمان و مکان لازم باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: این یک قاعده طبیعی و راهبردی است که در کشور حادثه خیز ما که اکثر حوادث طبیعی احصاء شده جهان در آن اتفاق می‌افتد، دستگاه امدادی آن کامل و آماده باشد و همه ما باید در این خصوص تلاش کنیم. لذا فراکسیون هلال احمر مجلس شورای به موازات وظیفه نظارتی خود بر روند امور و عملکرد جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که موظف است بر مبنای قوانین و مقررات ملی و بین المللی به فعالیت و تمشیت امور بپردازد، در زمینه تعامل با دستگاه‌ها و تأمین منابع مالی مربوط به فعالیت‌ها و اقدامات این دستگاه نیز با توجه به جایگاه خاصی که مردم و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به آنها اعطا کرده است، حمایت از برنامه‌ها، اهداف، تأمین منابع و حسن اداره امور را نیز در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.

رئیس فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما در فراکسیون هلال احمر مجلس، به صورت قاطع و توأمان، به ایفای نقش نظارتی و نیز حمایتی لازم در پیشبرد اهداف انسان دوستانه و مترقی این نهاد عام‌المنفعه می‌پردازیم و امیدواریم همه دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی نیز در این جهت فعال باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha