کد خبر: برنامه-زنده-عامل-حیات-هر-شبکه-است
۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۵۱
برنامه زنده عامل حیات هر شبکه است

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، سید مهدی ناظمی با ساخت برنامه «انارستان» در شبکه افق، نشان داد که می‌تواند در میان تهیه‌کنندگان تلویزیون جایی برای خود باز کند. او در کارش بسیار باهوش و با استعداد و متواضع است. وی با تولید برنامه انارستان نشان داد که بین طب کلاسیک و طب سنتی هیچگونه دشمنی وجود ندارد. با او گفتگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید .

*لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.

من سید مهدی ناظمی هستم و حوزه کاری من تدریس و تألیف در فلسفه هنر و ندرتاً مسائل فرهنگی-اجتماعی است . در مباحث طب سنتی و فلسفه طب هم مطالعاتی دارم . علت حضور بنده و دوستان بنده در شبکه افق درواقع احساس خلاء برنامه هایی بود که یکی از این برنامه ها ، انارستان است . انارستان برنامه ای است که طرح آن به سال ها پیش بر می گردد . یکی از موانع ساخت این برنامه نبود اراده جدی برای پیگیری موانع ساخت بود . گرچه حوزه سلامت یک حوزه بسیار خطیر است ولی انارستان محصول پر کردن خلاء های این حوزه  برای مطرح کردن و رسیدگی به خواسته های مردم است .

* انگیزه و هدف شما از تهیه این برنامه چه بود؟

 هدف معرفی کردن طب سنتی واقعی به مردم و حل کردم برخی از مشکلات مردم است . در برابر آن دو نگاه قرار دارد ، یکی افراطی : که طب سنتی را به صورت معجزه می بیند و دارای انضباط علمی نیست و سیر علمی را طی نمی کند بلکه هر تجربه ای را بخشی از طب سنتی می داند . گرچه تجربه مهم است ولی باید تابع دیسیپلین علمی شود . جالب این که باید بدانیم علم طب مدرن از علم طب سنتی ایرانی ایجاد شد. دیگری نگاه تفریطی : طب سنتی را خرافات و اثبات نشده و به اصطلاح شبهه علم می داند در صورتی که این طب بسیار جا افتاده و عمیق و بدور از توقف است . به حاشیه رفتن این علم ، صرفاً ناشی از روند علمی نبود ، بلکه تا حدی سیاسی بود . به این علت که رضاخان به خاطر خود باختگی فرهنگی که داشت ، پای شرکت های غربی و استعماری را به ایران باز کرد و در همین راستا به زور سرنیزه این علم را به انزوا کشاند . و سپس این گونه وانمود شد که علم سنتی توان حل بسیاری از مسائل را ندارد در حالی که آن معضلات سلامت نتیجه نابودی سیاست و مدنیت کشور بود که سال ها گریبان گیر ممالک شرقی شده است . گرچه امروز طب سنتی ابتدای کار است و تازه از نو آغاز کرده است . این تمایز علم از شبه علم را هم چندان قبول نداریم و چنین شعاری فاقد مبانی نظری و ناشی از نگاه های انحصار گرایانه در علم بیش از ۱۵۰ سال است که در غرب نقد و رد شده است .  ولی الان دیگر این طور نیست بلکه امروز شاهد استفاده درست علمی از این موضوع مثلاً در کشورهایی چون آلمان حتی از نظر حمایت بیمه هم هستیم . در صورتی که کشور ما که مادر این علم محسوب می شود چنین قاعده ای مرسوم نیست . انارستان بین این افراط و تفریط ، به دنبال ایجاد  تعادل و عدالت استفاده از طب کلاسیک و طب سنتی با احترام به خواسته های مردم و در راستای مطالبات رهبری نظام بوده است .

* معیار دعوت شما از میهمانان انارستان چیست؟

از آنجا که کار در این حوزه بسیار دشوار است ، ما در معیت یک مجموعه از فعالان طب سنتی و  روان شناسان یک اتاق فکر تشکیل داده ایم . همچنین سردبیر برنامه در اوج ایام گرفتاری کرونا به طور هفتگی در جلسات دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت حضور داشت و در جریان ریز مباحث و گفت و گوی اطبای متخصص جهت گزارش قرار می گرفت . البته در مقام تصمیم گیری نهایی تابع مباحث تئوریک هستیم و همه جوانب حضور اطباء در برنامه سنجیده می شود . در عین حال ، خود را به گروه خاص یا سلیقه خاص محدود نکرده ایم و این امتیاز مهمی برای برنامه بود .

* روند ادامه این برنامه به چه صورتی است؟

 انارستان جدید با طرح جدید و متفاوت در گروه برنامه های ترکیبی شبکه در حال پی ریزی است . البته این مسئله خواهان ملزوماتی است من جمله توجه به محور و ماهیت برنامه یعنی طب سنتی و حساسیت این طب با سیاست گذاری درستی که باید در حوزه سلامت در نظر گرفته شود.

*شبکه افق نسبت به شبکه های دیگر مخاطب کمتری دارد ، برنامه انارستان چقدر توانسته است در افزایش تعداد مخاطبین موثر باشد ؟

 برنامه انارستان، طوری که مشهود است جزء پربیننده ترین برنامه های این شبکه است و در فضای مجازی هم بازدید زیادی داشته است . همین طور است در ارتباط گرفتن با فعالان طب سنتی که  به طور خاص مورد توجه قرار گرفته است . اگرچه که سایت تلوبیون بعضی از آرشیوهای ما را حذف کرد ، اما امیدواریم همچنان انارستان جزء برنامه های پر مخاطب در فضای مجازی قرار بگیرد .

* لطفا مقداری پرونده کاری خود را توضیح بدهید؟

در صدا و سیما به طور سنتی یک نوع از تقسیم کار وجود دارد ، ساخت برنامه بر عهده گروه تولید است . البته تعیین اولویتهای محتوایی و نظارت بر آنها هم بر عهده طرح و برنامه گذاشته شده است که این دومی متاسفانه چنان که باید و شاید جا نیافتاده است . این خود باعث شده است که پشتوانه مطالعاتی و محتوایی برنامه سازی ها در سازمان صدا و سیما ضعیف شود . بنابراین وظیفه ما اینجا در طرح و برنامه ما طراحی بوده است ، ولی استثنائا به دلیل شرایط وقت شبکه ، در برنامه انارستان در تولید هم دخیل بوده ایم . برنامه ای هم به نام فتح خون در این شبکه در مورد شهادت سردار سلیمانی ، داشتیم که از نخبگان علوم انسانی در آن ، دعوت به عمل آوردیم ، اکنون هم برنامه ای به نام افق سینما درباره سینمای دفاع مقدس ، در حال پخش است . برنامه های دیگری هم طراحی شد که به آنتن نرسید.

*علت ورود شما به فضای رسانه ، چه بود ؟ چه جذابیتی داشت ؟ 

کار هنری از رسانه جدا نیست . و بنده نیز همیشه فعالیت رسانه ای به صورت کم و بیش داشتم . معتقد هستیم نیاز برنامه خوب در درجه اول و در آغاز نه پول است ، نه وجود سلبریتی ، نه برخورداری از تایم مناسب پخش ، که البته هر مدیری به این موضوعات می پردازد ، اما چه بسا برنامه هایی که از لحاظ این موضوعات عالی بوده اند ولی با شکست روبه رو شده اند . برنامه ای مانند انارستان ، فاقد اغلب این موارد بوده است ، ولی موفق شده است ارتباط جدی با مخاطب برقرار کند . پس مسئله مهم وجود یک ایده پردازی مناسب برای محتوای برنامه است . مثلاً ایده یک شبکه تجاری با ایده شبکه آموزشی افق بسیار متفاوت است . در شبکه های موفق دنیا ، اتاق فکرهای متنوعی وجود دارد که طراحی اولیه را آنجا انجام می دهند .

*شما چه آرزو و خواسته ای برای بهتر شدن رسانه دارید؟ 

آرزو دارم که شبکه های تلویزیون به شخصیت دست یابند ، چون در این صورت با عدم داشتن پشتوانه های دیگر ، باز هم موفق هستند . اما بیشتر شبکه های ما به دلیل نداشتن کاراکتر ، در هدف گذاری دچار مشکل می شوند و دستاوردی ندارند . پس اگر شبکه های رسانه ای نسبت به اهداف جمهوری اسلامی شخصیت خود را بیابند به هدف خواهند رسید .

* در مورد برنامه های آینده بفرمایید؟

بیشتر به دنبال ایجاد یک طرح و برنامه ایده آل برای این شبکه هستیم که البته اقدامات اولیه صورت گرفته است و منتظر دریافت تأیید مدیران ارشد هستیم . یک بخش فعالیت های رصد و روند پژوهشی است که باید در طرح برنامه باشد تا مخاطب سنجی و روند های کلان در جریان روشن گردد . بخش دیگر کنترل کیفی برنامه است . یعنی برنامه از مرحله طراحی تا خروجی از لحاظ کیفیت و داشتن شاخص های کیفیت ، مورد سنجش قرار گیرد . مرحله دیگر تشکیل اتاق های فکر پژوهشی مرتبط با تولید و تأمین است .

 * آینده رسانه را امیدوار هستید ؟

 علی رغم این که برخی از مردم به فضای مجازی و شبکه های ماهواره گرایش یافته اند اما هنوز تلویزیون جمهوری اسلامی پر قدرتمندتر از سایر رسانه ها در حال فعالیت است‌ و توانایی رقابت بی بدیلی دارد . البته فضای مجازی در همه جای دنیا رقیب رسانه ها است و راه حلی ندارد . در واقع ما باید دنبال تعامل باشیم . رسانه ملی در جمهوری اسلامی باید قدرت ریسک پذیری داشته باشد ، اگر که می خواهد در آینده کشور دخیل باشد . رسانه ملی باید از دانش و مطالعات لازم برای ایجاد تنوع بهره کافی برخوردار باشد و گلو گاه ها را بشناسد . مثلاً یکی از نقاطی که ما در فضای رسانه تا حدی از دست داده ایم ، وجود مناظره است که مخاطبان زیادی را جلب می کند و علت آن هم کمبود ریسک پذیری است . قطعاً ایجاد فضای مناظره هزینه هایی دارد کما این که در جاهای دیگر دنیا این هزینه انجام می شود ولی آورده های آن بسیار زیاد است .  بنابراین این شناخت باید ایجاد شود که کجا مزیت است و آن را گسترش دهیم و کجا مزیت ندارد که در آن حوزه وارد نشویم . که نتیجه آن طبعاً یک آینده خوب است .

*در برنامه انارستان آیا شما از حضور میهمانی ابراز ندامت داشته اید؟

 همواره سعی داریم فرایند کارشناسی را خوب انجام دهیم ، ولی این مسائل انسانی هم هستند . چه بسا میهمانی برای خود احساس مسئولیت تلقی می کند و برخی از بدیهیات کار حرفه ای را نادیده می گیرد . به هر حال در برنامه زنده امکان مهندسی کم است . اما در عین حال ، برنامه زنده عامل حیات هر شبکه است . شبکه افق دارای مخاطبان جوان و خاصی است و لازم دارد تا برنامه زنده داشته باشد .

*معیار انتخاب مجری برنامه چیست؟

اعتقاد ما این بود که مجری برنامه باید جوان و چابک باشد . مجری برنامه باید توانایی ارتباط با مخاطبان افق را داشته باشد . مجری برنامه انارستان هم توان خود را برای برنامه در کفه اخلاص گذاشتند .

*پایان گفت و گو را خودتان رقم بزنید.

عرض بنده همین است که انارستان یک اتفاق خوب بود که توانست هم با مردم هم با جامعه طب سنتی ارتباط خوب برقرار کند . هم اینکه دشمنان کشور را عصبانی کرد به طوری که بارها صفحات افق را بخاطر انارستان بستند ولی همچنان برنامه با لطف خدا و همکاری مردم خوب پیش رفته است . این برنامه سربلند بوده است و وظیفه ما این است که از این برنامه حمایت کنیم . و در تعریف جایگاه این برنامه تمام سعی خود را به کار ببریم . تا این برنامه با محوریت طب سنتی دچارآسیب نشود.

گفت و گو : مریم احمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha