کد خبر: برنامه‌ریزی‌های-ویژه-برای-پروژه-مهر
۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۵۷
برنامه‌ریزی‌های ویژه برای پروژه مهر

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ علیرضا کمره‌ای در دومین روز از سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آمورش و پرورش و در میزگردی که با موضوع پروژه مهر سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱، برگزار شد، اظهار کرد: وقفه آموزش‌های حضوری نشان داد، اگر از قبل مدلی متناسب دوره‌های بحرانی در آموزش کشور تدارک ندیده باشیم نه تنها اهداف مورد نظر محقق نمی‌شود، بلکه دستاوردهای گذشته را نیز به تدریج از دست خواهیم داد.

وی افزود: سردرگمی و بلاتکلیفی، و پدید آمدن حسی از آشفتگی نتیجه طبیعی نگاه خطی به روندهای جامعه و نشناختن اقتضائات محیط‌های ناپایدار جهان کنونی است و نتیجه آن شکست نظام‌های اجتماعی و در راس آن نظام‌های آموزشی در اهداف است.

کمره‌ای تصریح کرد: با کسب ۱۸ ماه تجربه در زیست بوم جدید فهمی نسبتا عمیق‌تر از نقش مدرسه و نقش معلم، هم راستا با فهم جهانی در ما بوجود آمد و کارکرد مدرسه وضرورت وجودی آن مورد تاکید جدی قرار گرفته است.

وی گفت: در زیست بوم جدید شایستگی‌های معلمان، نقش آفرینی مدیران، قابلیت منابع و محتواهای درسی، کارآمدی موقعیت‌های یادگیری، کفایت زمان آموزش و تاثیر و ضرورت‌های مشارکت خانواده‌ها در جریان تربیت محک خورد و فهمی متفاوت والبته عمیق‌تر نسبت به این دسته از امور در ما پدید آمد.

معاون آموزش متوسطه خاطرنشان کرد: با تجربه‌ای که در زیست بوم جدید کسب کردیم بر یقینمان افزوده شد که بدون توسعه شایستگی‌های معلمان تعهد و وفاداری به اهداف آموزشی و تربیتی و اطمینان از تحقق اهداف تقریبا غیر ممکن است.

وی اضافه کرد: آموختیم که بدون تصمیم گیری عقلانی و منطقی به مواد درسی، حجم و چگالی دروس و تغییر نگاه به مقوله ارزشیابی و بدون انعطاف در روش‌ها اداره با کیفیت جریان تربیت و یادگیری کار دشواری است و اکنون بر این باوریم که ادامه روند گذشته جز انباشت افت پنهان، حاصل دیگری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در دوران کرونایی آموختیم اگر نظام متمرکز کنونی شکسته نشود اراده ستادهای مرکزی و استانی در پیگیری برنامه‌های تحولی و مداخلات موثر نتیجه‌ای اندک خواهد داد و ظرفیت و پاسخگویی سیستم آموزشی بسیار محدود و بهره وری‌ها اندک خواهد بود.

او ادامه داد: اینک وقت آن رسیده است تا با بازاندیشی در باورهایمان رویکردی نو به آماده‌سازی محیط‌های یادگیری داشته باشیم و در کنار توجه به پوسته و ظواهر به عوامل و عناصر تحرک و پویایی نظام آموزشی و به اصلاح ساختارهای سخت فکر کنیم و ازشکستن آن‌ها هراسی به دل راه ندهیم و با شهامت راه‌ها و روش‌های تجربه نشده را بررسی و تجربه کنیم.

کمره‌ای افزود: تامل در چالش‌هایی که اجرای برنامه‌های مدرسه را با مشکل مواجه می‌سازد: نظیر تشدید بحران، پروتکل‌های بهداشتی و لزوم فاصله‌گذاری و تقسیم کلاس‌های متراکم و…، اندیشیدن درباره ترکیبی از آموزش‌های حضوری و غیر حضوری، توجه به نقش ویژه خانواده و نحوه مشارکت آنان، توجه به ابعاد روانی دانش آموزان و تقویت فعالیت‌های مشاوره‌ای و روانشناختی، توجه به شاخص‌های کلیدی و نشانگرهای مرتبط با عدالت آموزشی، ارزشیابی‌های آغازین و تعیین نقطه عزیمت در یاددهی و یادگیری با توجه به احتمال‌عدم توازن دانش آموزان، توجه به استمرار کاربرد فناوری‌ها در آموزش، نحوه تقویت وتوسعه شایستگی‌های معلمان رسالتی که به عهده مدیران مدارس و در مرتبه بعد مناطق است، توجه به نقش واهمیت ارزشیابی‌های تکوینی و تحول در نگاه به اهمیت ارزشیابی‌های تکوینی، و دغدغه سلامت و بهداشت دانش آموزان و معلمان؛ از جمله مقولاتی است که توجه به آن ضروری است.

وی، یکپارچگی نظارت و تفاوت در ابزارها را وجه تمایز شیوه نظارت بر پروژه مهر ۱۴۰۰ در مقایسه با سال‌های گذشته دانست وتصریح کرد: خودارزیابی مدیران مدارس از میزان رضایت و سطح آمادگی آن‌ها برای بازگشایی مدرسه تحت پوشش یا انجام فعالیت‌های آموزشی، نیز از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار این معاونت قرار دارد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha